Liczy się lojalność, ciekawość i zdrowy rozsądek – PR w Japonii

Moim zdaniem działań międzynarodowych sieci PR w Japonii nie można nazwać sukcesem.

Tomasz Gregorczyk rozmawia o specyfice public relations w Japonii z Takashim Kamimurą, prezes największej niezależnej japońskiej agencji PR – Kyodo Public Relations

Takashi Kamimura

Prezes Kyodo Public Relations, największej niezależnej agencji public relations w Japonii. Założona w 1964 roku w Tokio, od 2005 roku jest notowana na japońskiej giełdzie. Obsługuje obecnie 260 klientów, z czego 30% stanowią firmy zagraniczne. Zatrudnia ponad 260 osób.

Liczy się lojalność, ciekawość i zdrowy rozsądek – PR w Japonii
Tomasz GregorczykTomasz Gregorczyk

Jakie cechy czy umiejętności musi mieć dobry PR-owiec w Japonii?

Takashi KamimuraTakashi Kamimura

Po pierwsze – zdrowy rozsądek. Po drugie – lojalność wobec klienta. Po trzecie – ciekawość. To w Japonii najważniejsze.

Tomasz Gregorczyk

Ciekawość?

Takashi Kamimura

Bez ciekawości nie idziemy naprzód.

Tomasz Gregorczyk

Lojalność jest już niemal stereotypowo kojarzona z kulturą Japonii…

Takashi Kamimura

Lojalność jest ważna choćby w kontekście kwestii prawnych. Jeżeli klient usiłuje działać nielegalnie, nie możemy dla niego pracować. Ale powinniśmy go przekonywać, żeby prawa jednak nie obchodził.

Lojalność jak najbardziej dotyczy też współpracy z zagranicznymi firmami. Przy czym nie oznacza ona podległości. Nie działa na zasadzie „góra – dół”, ale zakłada partnerstwo i równe traktowanie.

Tomasz Gregorczyk

Jakie problemy w zakresie public relations napotykają zagraniczne firmy, które usiłują wejść na japoński rynek?

Takashi Kamimura

Na rynku japońskim panuje ogromna konkurencja. Przede wszystkim na rynku medialnym, co widać w jego skali. Największa japońska gazeta codzienna, „Yomiuri Shimbun”, rozchodzi się w liczbie 10 milionów egzemplarzy. Druga w kolejności, „Asahi Shimbun”, w 8 milionach. Każda nowa firma – również polska – przed wejściem do Japonii powinna przede wszystkim ogarnąć sytuację na rynku medialnym.

Tomasz Gregorczyk

A jak wygląda sam rynek agencji public relations w Japonii? Są na nim obecne również japońskie oddziały międzynarodowych sieci.

Takashi Kamimura

To prawda, wiele globalnych agencji otwierało biura w Japonii. Problem w tym, że robiono to bez większej wiedzy o specyfice japońskich mediów. Moim zdaniem działań międzynarodowych sieci PR w Japonii nie można nazwać sukcesem.

Na tokijskiej giełdzie notuje się aż cztery agencje public relations, oczywiście wszystkie są japońskie. Nawiasem mówiąc, Kyodo PR jako pierwsza weszła na giełdę.

Tomasz Gregorczyk

Jakie były najciekawsze projekty realizowane przez agencję Kyodo?

Takashi Kamimura

Jednym z naszych największych sukcesów była współpraca z firmą chemiczno-farmaceutyczną Teijin, produkującą m.in. barwione tkaniny. Japońscy biznesmeni noszą zwykle białe koszule, bo nie mają zbyt dużego pojęcia o modzie. Po naszej kampanii ludzie zaczęli zmieniać białe koszule na niebieskie. Inna wyjątkowo udana kampania dotyczyła zmiany nastawienia do usług bankowych. Japończycy przez lata uważali banki za coś w rodzaju sklepu. Nasza kampania przekonała ich, że bank to bank, finanse.

W 2008 roku w Toyako na wyspie Hokkaido odbył się szczyt grupy G8 z udziałem najwyższych przywódców państwowych, prezydentów i premierów. Nasza agencja była odpowiedzialna za przygotowanie tego wydarzenia, zajmowaliśmy się też obsługą mediów.

Tomasz Gregorczyk

Jakie są pana zdaniem największe wyzwania stojące przed PR w Japonii?

Takashi Kamimura

Po pierwsze – globalizacja. Po drugie – sprostanie wyzwaniom stawianym przez komunikację internetową. Po trzecie – dalszy napływ kobiet do branży PR. Nie tylko napływ w ogóle, ale też ich obecność na wyższych poziomach zarządzania.

Tomasz Gregorczyk

Dlaczego to ostatnie jest pana zdaniem takie ważne?

Takashi Kamimura

Liczba kobiet w public relations cały czas rośnie, ale niewystarczająco. Zmieniają się potrzeby rynku – takie branże jak kosmetyki czy moda są coraz ważniejsze.

Tomasz Gregorczyk

Chodzi zatem o większą wiedzę o tych konkretnych zagadnieniach?

Takashi Kamimura

Nie chodzi tylko o wiedzę o kosmetykach, to tylko przykład. W wielu aspektach kobiety przewyższają mężczyzn. I w przyszłości nawet w przemyśle kobiety będą odgrywać coraz ważniejszą rolę.

Takashi Kamimura był gościem odbywającego się 21 i 24 maja w Krakowie spotkania GlobalCom PR-Network, jednej z największych globalnych sieci zrzeszających agencje PR. Gospodarzem imprezy był Planet PR, oficjalny przedstawiciel organizacji w Polsce.