Kopalnia insightów

Postawa etnograficzna w badaniach marketingowych nakazuje badać opinie i zachowania ludzi w ich naturalnym otoczeniu. O przewagach podejścia etnograficznego nad tradycyjnymi badaniami jakościowymi rozmawiamy z Julią Izmałkową. Dowiadujemy się, jak zostać domownikiem badanego. Poznajemy też prawdziwe powody, dla których niektórzy ludzie wolą używać tradycyjnych czajników zamiast elektrycznych.

rozmawia Tomasz Gregorczyk

Julia Izmałkowa

Założycielka firmy Izmałkowa Consulting. Specjalizuje się w badaniach etnograficznych. Wykorzystuje antropologię i psychologię do tworzenia i realizowania innowacyjnych badań marketingowych. Wcześniej pracowała jako strateg w sieciowych agencjach reklamowych.

Kopalnia insightów
AdvertisementAdvertisement
Tomasz GregorczykTomasz Gregorczyk

Dlaczego zainteresowała się pani wykorzystaniem etnografii i antropologii w badaniach marketingowych?

Julia IzmałkowaJulia Izmałkowa

Przez siedem lat pracowałam jako strateg w sieciowych agencjach. Sięgnięcie po etnografię było wynikiem frustracji związanej z badaniami, które otrzymywałam i na podstawie których miałam opracowywać strategie. W większości były to badania bardzo do siebie podobne, dawały wciąż takie same informacje, były bardzo mało inspirujące, często po prostu banalne. A na podstawie banalnych badań trudno jest stworzyć wyjątkową strategię.

Dlatego we wszystkich agencjach, w jakich pracowałam, robiliśmy dodatkowo przynajmniej sondy uliczne czy wywiady z konsumentami w domach, aby być choć trochę bliżej ludzi, dla których tworzymy. W pewnym momencie postanowiłam zająć się tym poważniej. Zaczęłam dużo czytać na temat antropologii i jej wykorzystania w marketingu, znalazłam kilku antropologów na świecie, których zapytałam, jak to wygląda w ich krajach i którzy do dziś pomagają mi w trudnych przypadkach.

Postanowiłam odejść z agencji i zająć się tylko badaniami. Na razie jesteśmy jedyną firmą, która specjalizuje się w tego typu badaniach. Robimy tylko i wyłącznie badania etnograficzne.

Zachęcamy do lektury
tego interesującego wywiadu!

Zarejestruj się bezpłatnie, aby otrzymać dostęp do niego oraz

4915 innych artykułów, newslettera

oraz informacji handlowych m.in. o wydarzeniach branżowych, usługach czy produktach wspierających marketing.

Masz już konto? Zaloguj się