Kim jest pokolenie New Balance? Jak wygląda normcore w polskim wydaniu?

Normcore to jeden z bardziej tajemniczych trendów ostatnich lat. Czy istnieje w Polsce i jak rozpoznać jego reprezentanta na ulicy? Czy ogranicza się tylko do mody i jak duży ma potencjał rynkowy?

Z autorkami badania na temat polskiego normcore’u, Alicją Wysocką-Świtałą (Clue PR) i Martą Biercą (CPC), rozmawia Tomasz Gregorczyk

Alicja Wysocka-Świtała

Współzałożycielka i partner agencji Clue PR, specjalistka w komunikacji korporacyjnej i produktowej. Prowadzone przez nią kampanie zdobyły Sabre Awards i Magellan Awards. Wcześniej menedżer w agencji Fleishman Hillard i creative w Havas Worldwide w Warszawie i Nowym Jorku.

Marta Bierca

Konsultantka ds. badań jakościowych w CPC, wcześniej badaczka jakościowa w Ipsos ASI i Synovate. Socjolożka i etnolożka, w trakcie doktoratu, którego tematem są przemiany ról rodzicielskich (SWPS).
Kim jest pokolenie New Balance? Jak wygląda normcore w polskim wydaniu?
Tomasz GregorczykTomasz Gregorczyk

Na początku wyjaśnijmy pewną sprawę. Kiedy dwa lata temu zaczęto mówić o czymś takim jak normcore, wiele osób kwestionowało istnienie tego trendu. Wynika to, jak sądzę, z pewnego nieporozumienia: trudno mówić o ludziach, którzy przez całe życie nosili wytarte dżinsy i T-shirty, że stali się wyznawcami normcore’u. To pojęcie dotyczy tych, którzy podążali za modą, ale w pewnym momencie powiedzieli „dość!”. Czy tak?

Alicja Wysocka-ŚwitałaAlicja Wysocka-Świtała

Upraszczając – tak. To grupa, która ma świadomość mody i dlatego narzuca sobie pewne ograniczenia. Co nie znaczy, że neguje znane symbole czy marki. Ale raczej wybiera te, które zaznaczone są bardzo dyskretnie i nie są ostentacyjne. Nosi zatem markowe dżinsy, tyle że często takie, które udają dżinsy stare. W ramach tej grupy są też osoby noszące faktycznie stare parki czy T-shirty, ale w połączeniu np. z drogą torbą, która wygląda na starą.

Nie są to ludzie, którzy wcześniej chodzili w klapkach na rzepy do dżinsów Big Star i nagle przerzucili się na normcore. To dwie zupełnie odrębne grupy konsumentów.

Zachęcamy do lektury
tego interesującego wywiadu!

Zarejestruj się bezpłatnie, aby otrzymać dostęp do niego oraz

4915 innych artykułów, newslettera

oraz informacji handlowych m.in. o wydarzeniach branżowych, usługach czy produktach wspierających marketing.

Masz już konto? Zaloguj się

Rejestracja