CRM - pamiętać, o co naprawdę chodzi

Celem wdrożenia systemu CRM jest zadowolenie klientów, czyż nie? Otóż nie do końca. Biznes jest biznesem i CRM, jak każda inwestycja, musi się zwrócić, a nadrzędnym celem wszystkich działań biznesowych jest przynoszenie zysku.

Z Maciejem Zacharą (Qumak-Sekom) rozmawia Tomasz Gregorczyk

Maciej Zachara

Dyrektor marketingu Qumak-Sekom SA.
Od czternastu lat zajmuje się systemami informatycznymi wspierającymi zarządzanie, a od prawie dziesięciu koncentruje się na rozwiązaniach CRM. Marketingiem kieruje od roku 2005, wcześniej gromadził doświadczenie jako konsultant, później dyrektor działów wdrożeniowych i członek zarządu odpowiedzialny za sprzedaż aplikacji biznesowych. Doktor fizyki teoretycznej (UJ). Zanim związał się z biznesem, przez wiele lat był pracownikiem naukowym Instytutu Fizyki Jądrowej w Krakowie. Pracował w międzynarodowych grupach eksperymentalnych w dziedzinie fizyki wysokich energii.
CRM - pamiętać, o co naprawdę chodzi
Tomasz GregorczykTomasz Gregorczyk

Jak Pan ocenia stan rynku CRM w Polsce? Czy procent udanych wdrożeń jest teraz większy niż w pionierskich czasach, 10 lat temu?

Maciej ZacharaMaciej Zachara

Zasadniczy problem polega na tym, że właściwie nie ma w Polsce przyzwoitych badań rynkowych na ten temat. Znane mi są tylko dwa przypadki, kiedy próbowano ocenić stan rynku rozwiązań CRM-owych w Polsce. Pierwsze badanie, robione przez firmę Process4E, w której udzielał się Maciej Stanusch, odbyło się w 2002 roku i było jedynym, które starało się jakoś usystematyzować informacje.
    
Pod koniec 2006 roku przeprowadziło takie badanie biuro DiS, tyle że najbardziej atrakcyjnym fragmentem powstałego raportu jest raczej charakterystyka dostępnych na rynku rozwiązań niż rzeczywista ocena tegoż rynku. Dlatego wszelkie odpowiedzi na pytania: ile jest wdrożeń, ile z nich się powiodło i tak dalej – pochodzą głównie z badań Gartnera i innych, które są robione poza granicami naszego kraju.

Zachęcamy do lektury
tego interesującego wywiadu!

Zarejestruj się bezpłatnie, aby otrzymać dostęp do niego oraz

4915 innych artykułów, newslettera

oraz informacji handlowych m.in. o wydarzeniach branżowych, usługach czy produktach wspierających marketing.

Masz już konto? Zaloguj się