Jak Pan ocenia stan rynku CRM w Polsce? Czy procent udanych wdrożeń jest teraz większy niż w pionierskich czasach, 10 lat temu?
Zasadniczy problem polega na tym, że właściwie nie ma w Polsce przyzwoitych badań rynkowych na ten temat. Znane mi są tylko dwa przypadki, kiedy próbowano ocenić stan rynku rozwiązań CRM-owych w Polsce. Pierwsze badanie, robione przez firmę Process4E, w której udzielał się Maciej Stanusch, odbyło się w 2002 roku i było jedynym, które starało się jakoś usystematyzować informacje.
Pod koniec 2006 roku przeprowadziło takie badanie biuro DiS, tyle że najbardziej atrakcyjnym fragmentem powstałego raportu jest raczej charakterystyka dostępnych na rynku rozwiązań niż rzeczywista ocena tegoż rynku. Dlatego wszelkie odpowiedzi na pytania: ile jest wdrożeń, ile z nich się powiodło i tak dalej – pochodzą głównie z badań Gartnera i innych, które są robione poza granicami naszego kraju.