Future Talks – biotechnologia, nowoczesna medycyna a aspekty etyczne - Marketing przy Kawie

Future Talks – biotechnologia, nowoczesna medycyna a aspekty etyczne

Termin

28.06.2019

Miejsce

Kraków

Organizator

Future Talks

28 czerwca w Krakowie odbędzie się trzecia edycja dyskusji z cyklu Future Talks. Tematem najbliższego spotkania jest biotechnologia i jej związki z medycyną oraz etyką.

Biotechnologia to nauka zajmująca się wykorzystaniem procesów i zjawisk biologicznych w skali przemysłowej. Rozwój tej dziedziny postępuje bardzo szybko, również dzięki wykorzystaniu nowych technologii, w tym także rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji.

Równolegle obserwujemy intensywny rozwój transhumanizmu – ruchu intelektualno-kulturowo-politycznego, postulującego możliwość i potrzebę wykorzystania nauki i techniki, szczególnie neurotechnologii, nanotechnologii oraz biotechnologii do przezwyciężania ludzkich ograniczeń i poprawy kondycji ludzkiej.

Powoli wchodzimy w erę cyborgizacji, określanej przez futurologów jako kolejna zmiana ewolucyjna. Utracone kończyny będzie można zastąpić egzoprotezami wyposażonymi w inteligentną skórę z recepturami dotyku oraz temperatury. Trwają też już prace nad implantami, mogącymi przywracać słuch, wzrok czy nawet pamięć.

Już w tej chwili z dobrodziejstw nauki mogą korzystać np. osoby z achromatopsją (rodzaj turbodaltonizmu), które z powodu wrodzonej mutacji genetycznej widzą świat tylko w kolorach czarnym i białym. Dotknięty tą mutacją Neil Harbisson został pierwszym na świecie oficjalnym cyborgiem, czyli organizmem, którego pewne procesy życiowe wspomagane są poprzez urządzenia techniczne.

Harbisson pozwolił wszczepić sobie do czaszki implant, za pomocą którego odbiera kolory za pośrednictwem przewodnictwa kostnego, podobnie jak w przypadku delfinów, owadów, motyli czy niektórych ptaków i jest w stanie słyszeć ultrafiolet i podczerwień.

Brzmi to trochę jak fabuła filmu science-fiction, ale implanty, sztuczna skóra czy wszczepiane chipy coraz częściej znajdują zastosowanie w otaczającym nas świecie. W Szwecji w 2018 roku ponad 4 tysiące osób zdecydowało się na wszczepienie podskórnych chipów płatniczych, a jedna z tamtejszych firm poddała swoich pracowników zabiegowi wszczepienia chipów, umożliwiających m.in. logowanie się do komputerów.

Z kolei na naszym rodzimym podwórku mamy niemałe osiągnięcia z wykorzystaniem biologii molekularnej oraz produktów inżynierii tkankowej. Zespół dr hab. Justyny Drukały zajmuje się hodowlą komórek skóry ludzkiej, wykorzystywanych do przeszczepów oraz hodowaniem innych komórek, do zastosowania w medycynie regeneracyjnej.

Rozwój nanotechnologii umożliwia ratowanie oraz poprawę jakości życia ludzi po wypadkach lub z wadami wrodzonymi. Naukowcy twierdzą jednak, że w przyszłości ludzkie mózgi będą mogły być podłączone bezpośrednio do komputerów.

Zdaniem Raymonda Kurzweila, amerykańskiego naukowca, informatyka, pisarza, futurologa oraz propagatora idei transhumanizmu, człowiek podłączony do komputera – a co za tym idzie, do internetu, będzie dysponował praktycznie nieograniczonym zasobem wiedzy.

  • Czy transhumanizm doprowadzi do powstania gatunku nadludzi?
  • Czy funkcje mózgu również będzie można zastąpić poprzez wszczepione implanty?
  • Czy „ulepszeni“ pracownicy będą cenniejsi niż pracownicy bez ulepszeń?
  • Czy wszczepianie chipów jest bezpieczne z punktu widzenia bezpieczeństwa danych?
  • Jak daleko, z etycznego punktu widzenia, możemy posunąć się w ingerencji w ludzki organizm?
  • Wreszcie, czy gatunek ludzki będzie nieśmiertelny?

28.06.2019 o godz. 18:00 w Hotelu Kossak z tak trudnymi pytaniami zmierzą się prelegentki trzeciego już spotkania z serii Future Talks pod tytułem „Biotechnologia, nowoczesna medycyna a aspekty etyczne“.

Spotkanie jest bezpłatne, wymaga jednak rejestracji. Szczegóły oraz formularz rejestracyjnymożna znaleźć na stronie wydarzenia.

Prelegentki:

Dr hab. Justyna Drukała – prof. UJ, twórca i kierownik Banku Komórek w Zakładzie Biologii Komórki Wydziału Biochemii, Biofizyki i Biotechnologii UJ. Od 25 lat zajmuje się biologią komórek macierzystych skóry oraz hodowlą i aplikacją kliniczną hodowanych in vitro komórek naskórka w leczeniu ciężkich oparzeń i ran przewlekłych. W swojej pracy kontynuuje badania nad nowa generacją leków – produktami inżynierii tkankowej i ich potencjalnym wykorzystaniem w medycynie regeneracyjnej. We współpracy z jednostkami klinicznymi bierze aktywny udział w opracowywaniu strategii aplikacji produktów ATMP w próbach klinicznych. Jest członkiem Komisji Ekspertów Polskiego Towarzystwa Leczenia Oparzeń ds. Procedur Leczenia Oparzeń w Polsce, a także Krajowej Rady Transplantacyjnej (Zespołu ds. Strategii Rozwoju). W 2017 roku wyróżniona nagrodą Złoty Otis, najważniejszą nagrodą konsumencką polskiego rynku farmaceutycznego za badania w dziedzinie inżynierii tkankowej oraz nagrodą Portrety Medycyny Polskiej (Wydarzenie Roku 2018) za uratowanie życia oparzonemu dzięki zastosowaniu wyhodowanych komórek skóry pacjenta. W 2019 roku uhonorowana tytułem Człowieka Roku 2018 – nagrodą Dziennika Polskiego i Gazety Krakowskiej za „humanizm i empatię oraz pasję w pracy naukowej, za przeszczep milionów wyhodowanych komórek skóry pacjentowi, który miał poparzone 95 procent powierzchni ciała”.

Ada Florentyna Pawlak – właściciel EverMind, Polskie Stowarzyszenie Transhumanistyczne,Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UŁ, antropolog technologii, prawnik, członek Polskiego Stowarzyszenia Transhumanistycznego, wykładowca akademicki (Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie) i autorka publikacji na temat społecznych konsekwencji sztucznej inteligencji i transhumanizmu. Opracowywała strategie komunikacji biznesowej w międzynarodowych firmach z sektora nowych mediów, wieloletni trener Narodowego Centrum Kultury i trener biznesu. Pracuje nad doktoratem w IEiAK UŁ z zakresu sztucznej inteligencji i transhumanizmu – ruchu filozoficzno-politycznego wspieranego prywatnym kapitałem kreującego cywilizacyjną zmianę technologiczną, której skutki odczuwalne będą w każdym obszarze z˙ycia. Prowadzi firmę EverMind http://evermind.pl/realizującą szkolenia koncentrujące się na tym jak innowacje technologiczne Rewolucji 4.0 wymuszają zmiany strategii marek i sposobów komunikowania z odbiorcami. Szkolenia EverMind uświadamiają przedsiębiorców, że sztuczna inteligencja i rewolucja kognitywna tworzą „nowy s´wiat”, wymuszający adaptacje i konieczność implementacji nowych strategii w firmach.

Dr Agata Kołodziejczyk – neurobiolog, astrobiolog, wynalazczyni. Naukowo zajmuje się wpływem światła gwiazd na organizmy żywe zarówno na ziemi, w stratosferze, jak i w kosmosie. W czasie doktoratu odkryła wewnętrzną powiekę u owadów. Jako ekspertka biomimetyki w Europejskiej Agencji Kosmicznej zaprezentowała rewolucyjne rozwiązanie dla wielomodułowych teleskopów orbitalnych zmniejszające znacząco ich ciężar i koszty wyniesienia nad ziemię. Jako naukowiec w Advanced Concepts Team w Europejskiej Agencji Kosmicznej opracowała prototyp oświetlenia synchronizującego zegary biologiczne w przestrzeniach izolowanych od światła słonecznego. Obecnie wraz z firmą QLab realizuje wdrożenie wynalazku do produkcji i instalacji w biurach, szpitalach, supermarketach i wszędzie tam, gdzie ludzie spędzają dużo czasu bez światła słonecznego. Wraz z naukowcami z Uniwersytetu Jagiellońskiego opracowała ekologiczną technologię produkcji ubrań z celulozy bakteryjnej. W latach 2015-2017 była inicjatorką i koordynatorem budowy pierwszej w Polsce bazy do symulacji misji kosmicznych. Zaprojektowała, zorganizowała i przeprowadziła wiele analogowych misji księżycowych i marsjańskich popularyzując Polskę w działalności kosmicznej. Członkini zarządów Fundacji forScience, World Research Centre i prywatnej agencji kosmicznej Valles Marineris. Dyrektor projektów naukowych w Analog Astronaut Training Center (www.astronaut.center). Lauretka wielu prestiżowych nagród, m. in. naukowej nagrody Rojszczaka przyznawanej przez Fundację na Rzecz Nauki Polskiej, złotego medalu Fromborskiego, czy wyróżnienie przez „Wysokie Obcasy” jako jedna z najbardziej wpływowych kobiet w Polsce.

Marketing przy Kawie jest patronem medialnym wydarzenia.

Miejsce wydarzenia:

Hotel Kossak
pl. Kossaka 1
Kraków

13 Wydarzenia

Termin
12–31.10.2024
Miejsce
Warszawa
Organizator
Buckinghamshire Marketing Academy 
Więcej informacji
Termin
22–24.10.2024
Miejsce
Warszawa
Organizator
sprawny.marketing 
Więcej informacji

Organizujesz wydarzenie?

Skontakuj się z Nami - redakcja@marketingprzykawie.pl

Termin
25.10.2024
Miejsce
Warszawa
Organizator
DevaGroup 
Więcej informacji
Termin
29.10.2024
Miejsce
Warszawa
Organizator
IAB Polska 
Więcej informacji
Termin
30–31.10.2024
Miejsce
Warszawa
Organizator
Marketing Online 
Więcej informacji
Termin
1–30.11.2024
Miejsce
Warszawa
Organizator
Buckinghamshire Marketing Academy 
Więcej informacji
Termin
8–29.11.2024
Miejsce
Warszawa
Organizator
Semiotic Solutions 
Więcej informacji
Termin
18–19.11.2024
Miejsce
Warszawa
Organizator
Marketing Online 
Więcej informacji
Termin
28–29.11.2024
Miejsce
Warszawa
Organizator
Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR 
Więcej informacji
Termin
9–13.12.2024
Miejsce
Warszawa
Organizator
sprawny.marketing 
Więcej informacji