0 6 0 0 0 1.12.2008 Jakub MüllerŚmierć w reklamie (nie) nadejdzie jutroZ dwóch podstawowych instynktów człowieka pierwszy – prokreację, rozumianą jako popęd seksualny, wykorzystuje się w przekazie reklamowym bezustannie. Drugi, czyli śmierć, stanowi największe tabu współczesnego marketingu. shockvertising
0 6 0 0 1 17.11.2008 Tomasz GregorczykRandka z najlepszym przyjacielemWulgarne przełamanie kolejnego tabu czy artystyczna licentia poetica? Na reklamach lifestyle’owego magazynu „Deutsch” widzimy piękną blondynkę i psa, przy czym wydaje się, że są oni sobie bliżsi, niż przewidują to normy naszej kultury. shockvertising
2 1 0 0 1 21.06.2007 Eliza JarmolińskaJak nie należy szokowaćSzokująca reklama, obok której nie można przejść obojętnie, to prawdziwe wyzwanie dla reklamodawców. Ale nawet zainteresowanie odbiorcy nie gwarantuje sukcesu reklamowanego produktu. Można nakłonić ludzi do zwrócenia uwagi na reklamę, ale nie można kontrolować tego, czy skupiają się oni na jej właściwych treściach. Kiedy i jak nie opłaca się po prostu szokować? shockvertising
1 21 0 0 4 1.12.2009 Diana MaciągZa wysokie napięcieKażdy autor kampanii reklamowej, szczególnie gdy poświęca jej przygotowaniu wiele miesięcy, liczy na pozytywne reakcje. Tymczasem często wystarczy szczegół, drobne przeoczenie czy mały błąd, którego on nie zauważy, a wyłapią odbiorcy – i zamiast słów uznania nadchodzi fala drwin i niepochlebnych komentarzy. Następnie lotem błyskawicy informacja rozchodzi się w sieci. Wykpiwana w niej wpadka reklamowa później przez wiele miesięcy śmieszy na forach internetowych. shockvertising
5 3 0 0 3 21.10.2008 Joanna Midura-PietruszczakGołe pośladki a sprawa ekologiiApetycznie odsłonięte ciało nadal ma moc przyciągania uwagi, a wielbicieli publicznie eksponowanych wdzięków chyba nigdy nie zabraknie. Współcześni konsumenci kultury popularnej traktują „goliznę” raczej w kategoriach interesującego widowiska, nie zaś obrazoburczego ataku na zasady moralności. Ciało jest dziś narzędziem promocji, środkiem wyrazu artystycznego, a nawet przestrzenią wykorzystywaną w służbie ideologii. shockvertising
1 6 0 0 0 28.05.2008 Jakub MüllerDzieci mają swój dzień (w reklamie)Urocza modelka w samej bieliźnie uśmiecha się beztrosko z ulicznego billboardu. Niby nic szokującego, a jednak – dziewczyna ma nie więcej niż 12 lat (reklamuje produkty Disneya). Kolejny przypadek: linia ubranek dla dzieci, zaprojektowana przez znaną piosenkarkę, utrzymana w stylistyce gangsterskiego rapu i teledysków 50 Centa. Wygląda na to, że klasyczną sprzedaż za pomocą erotyki niepostrzeżenie, mniej lub bardziej świadomie zaczęto stosować w segmencie młodzieżowym, a nawet dziecięcym. shockvertising