Żywność w sklepach internetowych podrożała w ciągu roku o 6%. Raport ASM Sales Force Agency
  • 0
  • 8
15.03.2021

Żywność w sklepach internetowych podrożała w ciągu roku o 6%. Raport ASM Sales Force Agency

W pandemii Polacy kupują żywność przez Internet. W lutym 2021 r. ceny produktów spożywczych w e-commerce wzrosły w skali roku o ponad 6% – pokazuje raport „Koszyk zakupowy” autorstwa ASM Sales Force Agency. Ceny w internetowych sklepach spożywczych są wyższe od tych w placówkach stacjonarnych od wielu miesięcy.

Potwierdza to, że zainteresowanie zakupami żywności przez Internet utrzymuje się wśród Polaków na wysokim poziomie. Z kolei średnia wartość koszyka zakupowego we wszystkich kanałach sprzedaży wzrosła w ujęciu rocznym o niecałe 0,5%. Może to świadczyć o dużej konkurencji cenowej między sieciami sklepów. Przed nami przedświąteczne akcje cenowe, w ramach których walka o uwagę klientów rozegra się zarówno w Internecie, jak i w sklepach stacjonarnych.

Luty 2021 r. to zdaniem autorów badania dobry moment na analizę danych w ujęciu rocznym. Przed rokiem to właśnie luty był ostatnim pełnym miesiącem, w którym konsumenci mieli nieograniczony dostęp do sklepów i centrów handlowych. W marcu 2020 r. po raz pierwszy w związku z pandemią wprowadzono lockdown. Najnowsze badanie i raport „Koszyk zakupowy” obejmuje więc porównanie cen z miesiąca przed jego wprowadzeniem z czasem, w którym ograniczenia nadal obowiązują.

W lutym 2021 r. na 11 badanych sklepów w sześciu ceny były niższe niż przed rokiem, a w pięciu wyższe. Największy wzrost, na poziomie 6,20%, odnotowano w kanale e-grocery. Średnia cena badanego koszyka produktów wzrosła w nim o 15,67 zł. Największy spadek odnotowano w sieci Lidl, w której średnia cena była w lutym 2021 r. niższa o 24,20 zł niż przed rokiem. To spadek o 10,28%.

Choć w ostatnich miesiącach obserwujemy systematyczny wzrost cen, to w skali roku wartość koszyka zakupowego urosła relatywnie niewiele. Oznacza to, że sieci handlowe w jeszcze większym stopniu walczą o klientów, prowadząc aktywną politykę cenową. Naszym zdaniem przed zbliżającymi się świętami przy rosnącej inflacji w całej gospodarce będziemy obserwować wiele akcji promocyjnych na wybrane produkty spożywcze – komentuje wyniki Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Dzięki analizie poszczególnych grup produktów z raportu można dowiedzieć się, że w największym stopniu w skali roku staniały mrożonki, chemia oraz produkty sypkie (od 5 do 8%). W dobie pandemii i widma kolejnych lockdownów produkty w tych kategoriach cieszą się większym popytem. Wymusiło to obniżkę średniej ceny ze względu na konkurencję cenową pomiędzy sieciami.

Największy wzrost cen, o 12,33%, odnotowano w grupie napojów. Do tej kategorii należą napoje słodzone oraz energetyczne. Zdaniem ekspertów ASM Sales Force Agency wzrost ten wynika więc z wprowadzenia tzw. podatku cukrowego.

W ujęciu miesięcznym w większości (7 z 11) sklepów objętych badaniem ceny w lutym 2021 r. były wyższe niż w styczniu. Od kilku miesięcy najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach Auchan. Jednak w lutym bieżącego roku nastąpiła zmiana i na prowadzenie wysunął się Lidl. W porównaniu do stycznia ceny badanych produktów w tej sieci zostały obniżone o prawie 6%.

Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Auchan (2,71%), w sklepach Makro (2,68%) oraz w Biedronce (2,58%). Koszyk złożony z najtańszych produktów kosztował w lutym 175,36 zł (mniej o 4,15 zł niż w styczniu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 335,38 zł (więcej o 2,88 zł niż w styczniu). W ujęciu rocznym najtańszy koszyk podrożał o 8,22%, natomiast zestaw najdroższych produktów był w lutym 2021 r. tańszy o 0,20% niż przed rokiem.

W lutym 2021 r. najtańsze zakupy można było zrobić w kanale tradycyjnym, w którym wartość koszyka zakupowego wyniosła 225,97 zł. Zakupy w kanale hybrydowym (ta sama sieć mająca sklepy tradycyjne oraz internetowe) były droższe o 4,70 zł. Najdroższy w lutym 2021 r. był kanał e-grocery, gdzie na zakupy trzeba było wydać o 19% więcej niż w najtańszym kanale tradycyjnym.

Z danych ASM Sales Force Agency wynika, że różnice pomiędzy cenami niektórych produktów w poszczególnych sieciach handlowych przekraczają 300%. Na przykład Herbata Lipton Yellow Label 92/100 saszetek była dostępna w cenie minimalnej w sieci Auchan za 9,98 zł, natomiast  jej cena maksymalna w Selgrosie wyniosła 41,51 zł.

O badaniu
Zgodnie z przyjętą metodologią w badaniu „Koszyk zakupowy” przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 11 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

  • 8
ASM Sales Force Agency

„Koszyk zakupowy” ASM Sales Force Agency

15 marca 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
15.03.2021

Homo quaranticus chodzi w dresie, szuka maseczki dla psa i hoduje truskawki, czyli czym żyli polscy internauci w 2020 r. Analiza SentiOne

W minionym roku głównymi tematami rozmów w Internecie były zakupy online, Netflix, dres i praca z domu – wynika z raportu SentiOne. Co ciekawe, o tej ostatniej znacznie częściej rozmawiano, niż faktycznie ją wykonywano. Zaskoczeniem może być również ogromny wzrost zainteresowania siecią klubów fitness Zdrofit w okresie zamknięcia siłowni – rozmawiano o niej pięć razy częściej niż przed pandemią.

  • 1
  • 4
  • 0
  • 0
  • 0
15.03.2021

Borys Szyc przechodzi na roślinne w kampanii Alpro

Marka Alpro rozpoczęła kampanię, w której kieruje przekaz do stawiających pierwsze kroki w przejściu na roślinną dietę. W tej roli na ekranie pojawia się Borys Szyc, który dość nieporadnie próbuje zrobić roślinne smoothie czy dolać napój owsiany do kawy. Wszystko to dzieje się pod czujnym okiem ambasadorki marki, Darii Ładochy, która jako specjalistka od roślinnej diety pomaga aktorowi w urozmaicaniu menu.