Zniknęło blisko 500 nielegalnych reklam. Uchwała krajobrazowa Gdańska
  • 0
  • 6
10.12.2019

Zniknęło blisko 500 nielegalnych reklam. Uchwała krajobrazowa Gdańska

Kończy się okres przejściowy uchwały krajobrazowej Gdańska. Dotyczy on tych reklam, które powstały przed 2 kwietnia 2018 r. Te, które powstały wcześniej i nie są zgodne nowymi zasadami – będą musiały zostać dostosowane lub usunięte. Dotąd z miasta zniknęło niemal 500 reklam.

Od ponad półtora roku obowiązuje uchwała krajobrazowa Gdańska, której celem jest walka z reklamowym chaosem i pstrokacizną w przestrzeni publicznej.

Wszystkie reklamy (billboardy, banery oraz szyldy i wyklejenia witryn lokali), które powstały po 2 kwietnia 2018 r., a nie są zgodne z nowymi zasadami, będą musiały zostać dostosowane lub usunięte. Dla starszych nośników niezgodnych z nowymi przepisami 2 kwietnia 2020 r. skończy się 24-miesięczny okres przejściowy.

Inspektorzy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, którzy zajmują się egzekucją przepisów, mają do dyspozycji mapy ukośne Gdańska. Mapy zostały wykonane w pierwszych dniach obowiązywania uchwały na potrzeby Biura Rozwoju Gdańska. Zawierają szczegółowe zdjęcia każdej nieruchomości w mieście.

W przypadku, gdy właściciel nielegalnego nośnika mówi, że „ten baner wisi tu już od lat”, jesteśmy w stanie łatwo odświeżyć jego pamięć, pokazując zdjęcie – tłumaczy Dariusz Słodkowski, kierownik działu użytkowania przestrzeni publicznej GZDiZ.

Egzekucja nielegalnych nośników rozpoczęła się w lipcu 2018 r. Do połowy listopada 2019 r. inspektorzy zarządu wystawili blisko 500 wezwań pisemnych do usunięcia reklam niezgodnych z nowymi przepisami. Większość z nich zniknęła.

W ponad 80 przypadkach, także w tych, w których nośnik notorycznie powracał w tej samej lokalizacji, potrzebna była zdecydowana reakcja, czyli wszczęcie postępowania administracyjnego w celu wymierzenia kary. W wyniku tych działań kolejne 50 nośników zostało usuniętych.

Po kilku dniach od wszczęcia postępowania przeprowadzamy wizję na miejscu. Jeśli przedsiębiorca zdążył w tym czasie ściągnąć nośnik, postępowanie zostaje umorzone. Naszym celem nie jest karanie, lecz poprawa jakości krajobrazu. Dlatego dzwonimy, piszemy, tłumaczymy, a nasi inspektorzy codziennie patrolują miasto, sprawdzając zgłoszenia od mieszkańców. Każdego dnia wpływa do nas kilka takich zgłoszeń – zaznacza Dariusz Słodkowski.

Łączna kwota kar nałożonych dotąd przez GZDiZ wynosi 121 tys. zł. Dotąd żaden z ukaranych nie odwołał się od decyzji, a ściągalność kar przebiega tak samo, jak w przypadku zaległości podatkowych. W ostateczności kwota zostaje ściągnięta z konta bankowego.

Najtrudniej pracuje się z zagranicznymi korporacjami, które często powołują się na swoją wewnętrzną księgę wizualną. Takie księgi muszą zostać dostosowane do wymagań Gdańska. Z drugiej strony spotkania z dużymi sieciami handlowymi dotyczące przystosowania sklepów do zasad uchwały odbywały się głównie na prośbę tych firm. Zaczynamy od sieci, bo gdy oczyścimy fasady ich sklepów, efekt będzie widoczny w wielu miejscach – dodaje Bożena Żmijewska z GZDiZ.

  • 6

Niezgodnie z uchwałą krajobrazową witryny banku przy ul. Ogarnej – wersja przed, żródło: GZDiZ

Niezgodnie z uchwałą krajobrazową witryny banku przy ul. Ogarnej – wersja po, żródło: GZDiZ

Wolnostojący nośnik reklamy w Gdańsku Kokoszkach niezgodny z uchwałą – wersja przed, żródło: GZDiZ

Wolnostojący nośnik reklamy w Gdańsku Kokoszkach niezgodny z uchwałą – wersja po, żródło: GZDiZ

Zabytkowy budynek poczty we Wrzeszczu – wersja przed, żródło: GZDiZ

Zabytkowy budynek poczty we Wrzeszczu – wersja po, żródło: GZDiZ

Dominik, Studio DS Info

1 miesiąc temu

W Białymstoku mamy spory problem z reklamowym chaosem, ale na niektórych domach handlowych w centrum wprowadzono już ujednoliconą strukturę reklamową, umieszczając banery w jednym rzędzie. Efekt jest piorunujący, jakby ktoś jednym pociągnięciem ręki wyczyścił budynki. Niestety jest jeszcze mnóstwo do zrobienia.

10 grudnia 2019