Znani Polacy wstrzymują oddech i biorą udział w kampanii przeciwko smogowi
AdvertisementAdvertisement
  • 0
  • 3
21.11.2018

Znani Polacy wstrzymują oddech i biorą udział w kampanii przeciwko smogowi

Znani Polacy biorą udział w ogólnopolskiej akcji antysmogowej „Pierwsza doba bez smogu”. Inicjatorem jest Global Compact Network Poland. Ambasadorzy, m.in. Rafał Sonik, Krzysztof Zanussi, ks. Adam Boniecki, Magda Gessler czy Remigiusz „Rezi” Wierzgoń, wstrzymują oddech, żeby pokazać, że to obecnie jedyny sposób na uniknięcie wdychania smogu.

Smog to problem, który nasila się w naszym kraju wraz z początkiem sezonu grzewczego, jednak towarzyszy nam przez cały rok. Ostatni raport NIK wskazuje, że stan powietrza w Polsce plasuje nas w niechlubnej czołówce krajów Unii Europejskiej1.

Z kolei raport Europejskiej Agencji Środowiska (EAA) nie pozostawia złudzeń. Co roku z powodu smogu, który jest głównym czynnikiem odpowiedzialnym za przedwczesną śmierć i choroby płuc, umiera 46 tys. Polaków. Normy przekroczone są w ciągu średnio 41 dni w roku [1].

Akcja ma być impulsem do wzbudzenia zainteresowania i działania. Przyczyn smogu jest wiele, jednak wszystkie jego źródła leżą w działalności człowieka. Do problemu przyczyniają się:

  • nieefektywne i niskiej jakości systemy grzewcze,
  • palenie śmieci,
  • używanie do ogrzewania domów węgla niskiej jakości,
  • nieocieplone domy,
  • duża liczba samochodów (w tym tych starszych niż 5-letnie, bardzo często emitujących wiele spalin i bez działających systemów oczyszczania),
  • przemysł.

Do zmian niezbędny jest przede wszystkim wzrost świadomości społeczeństwa. Kampania zwraca więc uwagę na rozmiar problemu, jakim jest smog. Skoro jest tak powszechny, zdaje się, że można go uniknąć… jedynie nie oddychając. Wstrzymywanie oddechu jest punktem wyjścia do tytułowego celu akcji: „Pierwszej doby bez smogu”.

Każdy zarejestrowany wstrzymany oddech to czas, który automatycznie doliczy się do głównego licznika. Celem jest zaangażowanie jak największej liczby osób i wspólne zebranie 24 godzin. W akcji można wziąć udział, nagrywając film, na którym wstrzymuje się powietrze, wstawić go na Instagram i oznaczyć @wstrzymajsmog.

Na starcie 50 ambasadorów zebrało ponad 45 minut bez smogu. Do tej pory zaangażowali się m.in.: Robert Korzeniowski, Krzysztof Zanussi, Małgorzata Foremniak, Magda Gessler, Rafał Sonik, Aleksandra Popławska, Tadeusz Gessler, Agnieszka Cegielska, Leszek Lichota, Mateusz Damięcki, Krzysztof Ibisz, Julia Wieniawa, Szymon Hołownia, Rezigiusz, Joanna Jabłczyńska, ks. Adam Boniecki, Anna Skura, Paweł Deląg, Vienio, Katarzyna Bosacka, Patrick the Pan, Ajgor Ignacy, Wiktor Mrozik, Krzysztof Materna oraz Kędzior.

W ramach projektu powstała też strona www.pierwszadobabezsmogu.pl. Będzie to baza informacji o tym, co można zrobić samemu, by smogu było mniej. Finał pierwszej fazy akcji zaplanowano na 5 grudnia. Właśnie wtedy, podczas Szczytu Klimatycznego (COP24) w Katowicach, odbędzie się projekcja 24-godzinnego filmu złożonego z wstrzymanych oddechów. Akcji towarzyszy kampania 360° obejmująca spoty w radiu i telewizji, działania w Internecie, mediach społecznościach (Facebook, Instagram) oraz na nośniki OOH.

Inicjatorem kampanii jest Global Compact Network Poland, a pomysłodawcą i autorem koncepcji agencja Walk Creative. Pomagały im: SzutSzut Studio, BadiBadi, Studio Tęcza, GetHero, LifeTube, Facebook, IndaHash, Performence Media, Airnauts, Walk PR oraz 4’oclock. Spoty wyreżyserował Szymon Lenkowski, a sesją zdjęciową zajęła się Izabela Grzybowska.

Akcja realizowana jest w ramach programu „SDG11 – zrównoważone miasta” i wspiera globalne wysiłki na rzecz poprawy jakości powietrza. UN Global Compact zajmuje się walką ze smogiem, ponieważ wspiera realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG) – związanych z rozwojem i ze zdrowiem publicznym. W szczególności celu 3.9: do 2030 r. znacząco ograniczyć liczbę zgonów i chorób wywoływanych przez niebezpieczne związki chemiczne oraz zanieczyszczone powietrze, wodę i glebę.

[1] Na podstawie danych za lata 2012–2015

  • 3

PG

3 tygodnie temu

kampania ok. Ale to tylko półśrodek. Odwaga jest potrzebna nie kampania.
Odwaga powiedzieć stop - wprowadzamy zakaz palenia węglem i sprzedaży takich pieców. Dofinansujemy butlę z gazem, przyłącze, pompę ciepła ale piec proszę zdemontować. Marzenia prawda .....

21 listopada 2018

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 1
21.11.2018

Polska rodzina przeznaczy na święta blisko 1170 zł – o 6 proc. więcej niż wydała rok wcześniej. Badanie Deloitte

Święta Bożego Narodzenia to dla Polaków wyjątkowy, spędzony z rodziną i przyjaciółmi czas, na którym oszczędzać nie zamierzają. Jak pokazuje 21. edycja międzynarodowego badania „Zakupy świąteczne 2018”, przeprowadzonego przez firmę Deloitte, w tym roku na prezenty, żywność oraz spotkania z najbliższymi zamierzamy przeznaczyć średnio 1168 zł. To o 6 proc. więcej niż wydaliśmy rok temu. Stanowi to zarazem najwyższy wzrost spośród analizowanych krajów.