Zgoda warunkowa na koncentrację DOZ i Medix
  • 0
  • 1
8.01.2020

Zgoda warunkowa na koncentrację DOZ i Medix

UOKiK wydał zgodę na przejęcie przez DOZ kontroli nad spółką Medix. Transakcja może dojść do skutku pod warunkiem sprzedaży apteki w Tczewie. Dzięki temu koncentracja nie spowoduje zagrożenia dla konkurencji.

Uczestnicy koncentracji działają na rynku farmaceutycznym. DOZ zarządza aptekami działającymi pod nazwą: DOZ Apteki dbam o zdrowie. Medix jest franczyzobiorcą kilkunastu placówek tej sieci.

W tej sprawie konieczne było skierowanie postępowania do drugiego etapu. UOKiK przeprowadził badanie rynku, z którego wynikało, że transakcja może doprowadzić do ograniczenia konkurencji na trzech lokalnych rynkach w Tczewie. Dlatego urząd wydał zastrzeżenia do koncentracji.

Medix będzie musiał sprzedać placówkę przy ul. Sobieskiego 38 A w Tczewie. Nabywca nie może należeć do tej samej grupy kapitałowej co DOZ i musi zostać zaakceptowany przez UOKiK. W umowie kupna musi się znaleźć klauzula, która zagwarantuje, że inwestor będzie kontynuował w tym miejscu działalność apteczną. Treść tego postanowienia również będzie wymagała aprobaty Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. DOZ będzie musiał złożyć do urzędu sprawozdanie z realizacji warunku.

Zgodnie z dotychczasowym orzecznictwem UOKiK przyjął, że apteki konkurują ze sobą na obszarze kilometra. Wynika to z faktu, że konsumenci najczęściej wybierają apteki w pobliżu miejsca zamieszkania, pracy lub przychodni, gdzie większość z nich chodzi pieszo. Dojeżdżają zazwyczaj jedynie mieszkańcy miejscowości, w których nie ma aptek.

Zgodnie z przepisami transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce. Oceniając koncentrację, prezes urzędu może zakazać transakcji, wydać zgodę na jej dokonanie bądź uzależnić zgodę od spełnienia przez przedsiębiorcę dodatkowych warunków.

Wydana decyzja nie jest prawomocna. Zgłaszającemu przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

  • 1
zgoda warunkowa

DOZ i Medix – zgoda warunkowa

8 stycznia 2020

  • 0
  • 2
  • 0
  • 0
  • 0
8.01.2020

Największe kryzysy wizerunkowe 2019 r.: Kościół Katolicki, Marian Banaś, Narodowy Bank Polski

Największy kryzys wizerunkowy 2019 r. w Polsce dotyczy Kościoła Katolickiego w związku z publikacjami medialnymi na temat nadużyć hierarchów i księży. Drugi w kolejności związany jest z Marianem Banasiem i Najwyższą Izbą Kontroli. Trzeci w rankingu znalazł się Narodowy Bank Polski i kwestia komunikacji wysokich wynagrodzeń najbliższych współpracownic jego prezesa – wynika z badania „Kryzysometr 2019/2020” Alert Media Communications.

  • 0
  • 2
  • 0
  • 0
  • 0
8.01.2020

Potencjał sprzedażowy Instagrama – wyniki badań

Media społecznościowe są już niezaprzeczalnie częścią naszego życia. Z Instagrama korzysta ponad miliard użytkowników na całym świecie, a w Polsce ponad 8 mln osób*. Na tle innych serwisów kojarzony jest on przede wszystkim z ubraniami, trendami z obszaru mody oraz obserwowaniem życia innych osób. Kosmetyki, wakacje i wyjazdy to kolejne kategorie silnie łączone z tym serwisem – wynika z badania „Potencjał sprzedażowy Instagrama. Raport BrandLift”.

7 stycznia 2020