- 0
- 2
ZFPR wprowadza Kodeks dobrych praktyk public affairs
Związek Firm Public Relations (ZFPR) opublikował Kodeks dobrych praktyk public affairs. To pierwsza w Polsce samoregulacja w obszarze rzecznictwa interesów.
Opublikowany Kodeks dobrych praktyk public affairs ma za zadanie:
- wyznaczyć i promować najwyższe standardy w sferze dialogu pomiędzy społeczeństwem obywatelskim, biznesem a administracją publiczną i politykami,
- promować najwyższe standardy etyczne wśród osób zawodowo zajmujących się public affairs.
Przyjęte w nim zasady wykraczają poza formalne regulacje ustawowe.
– Sektor public affairs w Polsce rozwija się dynamicznie. Coraz więcej organizacji dostrzega potrzebę tworzenia stanowisk do zarządzania relacjami z interesariuszami. Agencje PR odpowiadają na ten trend, wzmacniając swoje kompetencje w tym obszarze. Jako ZFPR postawiliśmy sobie za cel promowanie najwyższych standardów dla tej branży. Jednocześnie dążymy do tego, aby działania public affairs i aktywności lobbingowe były postrzegane jako profesjonalne i integralne elementy strategii biznesowych – mówi Iga Wilczyńska-Zygadlewicz, wiceprezeska ZFPR i head of public affairs w Grayling Poland.
Czym jest public affairs?
Termin „public affairs” opisuje długofalowy dialog oraz szeroki zakres działań analitycznych i doradczych, których celem jest zwiększenie zrozumienia przez decydentów (przedstawicieli administracji i polityków) celów, aspiracji i aktywności społeczeństwa obywatelskiego, w tym:
- przedsiębiorców,
- organizacji pozarządowych,
- niezrzeszonych grup obywateli.
Wiele firm skupionych w ZFPR angażuje się w ten obszar doradztwa
Aktywności te są najczęściej podejmowane na rzecz klientów agencji – polskich i międzynarodowych firm, organizacji branżowych, ale także organizacji pozarządowych.
– Kodeks dobrych praktyk PA w swoich kluczowych punktach reguluje obszary, które wymagają uwagi w relacjach z decydentami. Poza zobowiązaniem do niezbędnej transparentności doprecyzowuje m.in. kwestie konfliktów interesów. Zobowiązuje specjalistów PA do powstrzymania się od doradztwa na rzecz:
- podmiotów objętych sankcjami,
- organizacji wspieranych przez państwa wrogie wobec Polski, UE czy NATO.
To wynik dynamiki w geopolitycznej rzeczywistości wokół nas, pokazujący odpowiedzialne podejście branży PA do prowadzenia sensytywnego dialogu – mówi Piotr Talarek, przewodniczący grupy roboczej ds. public affairs w ZFPR i managing partner w StrategyWise Consulting.
Kodeks to kolejna po Kodeksie etyki PR oraz Kodeksie dobrych praktyk PR inicjatywa samoregulacyjna przyjęta przez agencje zrzeszone w ZFPR.
Dokument można pobrać ze strony zfpr.pl/kodeks-dobrych-praktyk-public-affairs.
- 2