- 0
- 1
Polacy przytłoczeni informacjami i zagubieni w wyborach dotyczących zdrowego żywienia – badanie Maison & Partners dla Nice To Fit You
Agencja Maison & Partners przeprowadziła dla Nice To Fit You badanie do raportu „Postawy, nawyki i wybory żywieniowe Polaków”. Wyniki rzucają światło na złożoną relację Polaków ze zdrowym odżywianiem.
Deklarujemy przeciętną wiedzę, a jednak codzienne dokonywanie zdrowych wyborów jest wyzwaniem. Trudność potęguje natłok informacji i konieczność dokonywania wyboru między zdrowiem a wygodą. Takie wyniki przyniosło badanie, którego tematem było zdrowe odżywianie Polaków.
Wiedza i świadomość żywieniowa Polaków jest relatywnie niska
Niemal ⅔ Polaków (57 proc.) oceniło swoją wiedzę na temat zdrowego żywienia jako najwyżej średnią. Kobiety i osoby z wyższymi dochodami dokonują wyższej samooceny. Kobiety faktycznie osiągają istotnie lepsze wyniki w mini-teście wiedzy dotyczącym witamin, mikroelementów i zasad bilansowania posiłków. Test przeprowadziła marka Nice To Fit You w ramach badania. Subiektywna ocena wiedzy jest skorelowana z rzeczywistym poziomem wiedzy, zwłaszcza wśród kobiet.
40 proc. Polaków deklaruje, że zawsze stara się jeść zarazem zdrowo i smacznie
Znaczna część, bo 34 proc. je to, co lubi ich rodzina i nie widzi w tym problemu, choć 19 proc. w takiej sytuacji zjadłoby coś innego. Szybkość przygotowania posiłków wpływa na wybory 19 proc. badanych. Z kolei 24 proc. je to, co chce, samodzielnie przygotowując sobie posiłki. Tylko 5 proc. jest na diecie specjalistycznej, a niewielki odsetek (4 proc.) je to, co wpadnie mu w ręce lub co jest dostępne w firmowym bufecie/jadłodajni (4 proc.). Główne czynniki zewnętrzne definiujące dietę ankietowanych to rodzina, dostępność i czas.
Samoocena własnej diety
Tylko 32 proc. Polaków zgodziłoby się, aby ich dziecko jadło dokładnie to, co oni, uznając swoją dietę za dobrze zbilansowaną i zdrową. 40 proc. zgadza się na to tylko czasami, twierdząc, że ich dieta na dłuższą metę wymaga poprawek. 27 proc. uważa, że ich posiłki nie są odpowiednio zbilansowane. Średnia ocena własnej diety pod kątem zdrowia w skali 1–5 wynosi 3,2. Jednocześnie 27 proc. badanych często czuje, że musi wybierać między zdrowiem a wygodą podczas decyzji żywieniowych, a 40 proc. odczuwa to czasami.
Mimo deklarowanej wiedzy Polacy czują się zagubieni w gąszczu informacji
28 proc. badanych przyznaje, że często czuje przytłoczenie informacjami o zdrowym odżywianiu, a kolejne 37 proc. czuje się tak czasami. Ten problem częściej dotyka kobiety (35 proc. często). Niemal 60 proc. ogółu Polaków, którzy oceniają swoją wiedzę jako średnią, przyznaje jednocześnie, że czują się zagubieni w tym temacie. Dodatkowo 20 proc. uważa, że w sieci jest za dużo rozbieżnych informacji lub są one sprzeczne. Przez to nie wiadomo, komu ufać i kogo słuchać.
Raport pokazuje również lukę między teoretyczną wiedzą a praktycznym jej zastosowaniem
Większość respondentów:
- poprawnie wskazała witaminę D jako rozpuszczalną w tłuszczach (67 proc.),
- znała skutki niedoboru potasu (59 proc.) czy funkcję żelaza (75 proc.).
Mimo to tylko 42 proc. Polaków wie, z czego powinien składać się poprawnie zbilansowany posiłek. W tym aspekcie lepiej radzą sobie kobiety i osoby starsze.
Widać więc, że wiedza teoretyczna jest obecna, ale brakuje praktycznego rozumienia zasad komponowania diety. Jednocześnie dominuje poczucie informacyjnego chaosu. Sytuacja ta prowadzi do codziennych dylematów. Około 30 proc. Polaków często czuje, że podczas podejmowania decyzji żywieniowych musi wybierać między zdrowiem a wygodą. Co ciekawe, 44 proc. badanych (a 50 proc. w grupie wiekowej 35–44 lata) zdarza się szukać informacji, które czasami uświadamiają im błędy w ich dotychczasowej diecie.
O badaniu
Raport „Postawy, nawyki i wybory żywieniowe Polaków” został przygotowany Nice To Fit You na podstawie badania ilościowego. Badanie przeprowadziła firma Maison & Partners w maju 2025 r. na reprezentatywnej próbie N=1096 dorosłych Polaków. Celem była ocena stylu życia żywieniowego dorosłych Polaków, ze szczególnym uwzględnieniem ich wiedzy, motywacji, barier oraz deklarowanej gotowości do zmian.