- 0
- 1
Zaufanie do AI w Polsce niższe niż na świecie – raport KPMG
41% Polaków deklaruje zaufanie do sztucznej inteligencji – to mniej niż globalna średnia (46%) – wynika z raportu KPMG „Sztuczna inteligencja w Polsce. Krajobraz pełen paradoksów”.
Mimo to aż 77% badanych akceptuje obecność AI w codziennych zadaniach w co najmniej umiarkowanym stopniu. Pokazuje to, że technologia ta jest coraz szerzej obecna w życiu społecznym i zawodowym. Polacy oczekują jednak przede wszystkim, że rozwój i wykorzystanie AI będą oparte na:
- odpowiedzialności,
- ochronie danych,
- transparentności.
Najważniejszym czynnikiem zwiększającym zaufanie do sztucznej inteligencji jest prawo do wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych (89%)
Respondenci z Polski wysoko ocenili również:
- znaczenie monitorowania dokładności systemów AI (86%),
- możliwości interwencji człowieka w przypadku błędów lub nieprawidłowych decyzji (85%).
Polacy z rezerwą podchodzą do kwestii zaufania wobec sztucznej inteligencji, ale jednocześnie coraz bardziej interesują się jej praktycznym zastosowaniem. Na poziomie instytucjonalnym największą wiarygodnością cieszą się instytucje akademickie i jednostki badawcze. Postrzega się je jako działające w interesie publicznym. Z kolei 45% respondentów ma niski poziom zaufania do tego, że instytucje państwowe wykorzystują AI w najlepszym interesie społecznym.
– Badanie wyraźnie pokazuje, że dla polskich użytkowników sztucznej inteligencji najważniejszym fundamentem zaufania jest ochrona prywatności. To nie tylko kwestia prawa do wycofania zgody na przetwarzanie danych. Jest to szersze oczekiwanie, że technologia będzie projektowana w duchu odpowiedzialności. Widać tu przesunięcie akcentów – od zachwytu nad możliwościami AI w stronę dojrzałej refleksji nad ryzykiem i warunkami jej stosowania. Respondenci wskazują również na potrzebę monitorowania jakości i zgodności systemów ze standardami międzynarodowymi. Świadczy to o rosnącej świadomości, że zaufanie do AI nie jest jednorazowym aktem, lecz procesem wymagającym ciągłej weryfikacji – mówi Leszek Ortyński, dyrektor, lider ds. AI i data science, KPMG w Polsce.
Zaufanie do instytucji rozwijających i wdrażających sztuczną inteligencję zależy od ich charakteru i misji
Najwyższe noty uzyskały uczelnie wyższe oraz ośrodki naukowo-badawcze. Postrzega się je jako działające w interesie publicznym. W sektorze prywatnym oceny są bardziej zróżnicowane. Duże firmy technologiczne oceniamy w różny sposób, choć poziom zaufania wobec nich jest wyższy niż w wielu krajach rozwiniętych.
W badaniu bardzo wysoko oceniono znaczenie szkoleń i edukacji użytkowników
– To sygnał, że adaptacja AI nie sprowadza się wyłącznie do wdrożeń technologicznych. Równie ważne jest przygotowanie ludzi do rozumienia mechanizmów działania, ograniczeń i potencjalnych konsekwencji tych narzędzi. Można więc powiedzieć, że w Polsce kształtuje się model adopcji AI, w którym innowacyjność idzie w parze z transparentnością i rozwojem kompetencji cyfrowych. Jeśli regulatorzy i firmy właściwie odczytają ten trend, tempo i skala wykorzystania sztucznej inteligencji w naszym kraju mogą przyspieszyć, a jednocześnie opierać się na solidnych fundamentach społecznego zaufania – dodaje Ortyński.
Więcej informacji oraz pełny raport można znaleźć bezpłatnie na stronie KPMG.
O raporcie
Badanie „Trust, Attitudes and Use of Artificial Intelligence: A Global Study 2025” przeprowadził zespół naukowców z University of Melbourne we współpracy z KPMG. Jest to jedno z najbardziej kompleksowych badań dotyczących zaufania społecznego, postaw i wykorzystania sztucznej inteligencji na świecie. Objęło ponad 48 000 respondentów z 47 krajów, w tym 1082 respondentów z Polski. W każdym z krajów dane zbierano z wykorzystaniem reprezentatywnych paneli badawczych. Respondentów zaproszono do udziału w ankiecie online, a zbieranie danych trwało od listopada 2024 do połowy stycznia 2025 r.

