Zaufanie w czasach koronawirusa – specjalny raport Edelman Trust Barometer 2020
  • 0
  • 1
18.03.2020

Zaufanie w czasach koronawirusa – specjalny raport Edelman Trust Barometer 2020

Agencja Edelman przygotowała specjalny raport „Trust and the Coronavirus”. Ujawnia on m.in. duże obawy społeczeństwa w związku z fake newsami oraz brak zaufania do rządów i mediów.

W ciągu ostatnich kilku tygodni wszystkich nas dotknęły konsekwencje niskiego zaufania do rządu i mediów. Zauważyliśmy, że duże grupy ludzi ignorowały restrykcyjne wytyczne zdrowotne. Częściowo dlatego, że wątpili w prawdziwość dostępnych informacji lub wręcz ulegali dezinformacji. Jednocześnie wiele firm zachowywało się odpowiedzialnie. Korzystając z wiarygodnym źródeł, wdrażało działania adekwatne do dynamiczne zmieniającej się sytuacji, zdając sobie sprawę, że tego oczekują od nich ich pracownicy – powiedział Richard Edelman, CEO Edelmana.

Specjalny raport dotyczący zaufania w czasach epidemii koronawirusa potwierdza wnioski z badania Edelman Trust Barometer w ostatnich latach. Ludzie oczekują, że to firmy wezmą na swoje barki odpowiedzialność, a biznes wypełni lukę zaufania pozostawioną przez rząd.

Kluczowe wnioski z raportu:

  1. Komunikacja z pracodawcami najbardziej wiarygodnym źródłem informacji. 63 proc. respondentów stwierdziło, że uwierzy w informacje podane przez pracodawców. Na zaufanie do rządowej strony internetowej wskazało 58 proc., zaś 51 proc. do tradycyjnych mediów. 35 proc. badanych zaznaczyło, że ​​nigdy nie uwierzyłoby mediom społecznościowym, gdyby to było jedyne miejsce, w którym zetknęliby się z informacjami o wirusie.
  2. Główne serwisy informacyjne najczęstszym źródłem informacji o koronawirusie. Respondenci czerpią wiedzę z newsów blisko dwa razy częściej niż z informacji płynących z globalnych i krajowych organizacji zdrowia.
  3. Obawa przed fake newsami. 74 proc. respondentów obawia się fake newsów rozpowszechnianych o koronawirusie. Ludzie podkreślają, że często (45 proc.) trudno jest im znaleźć wiarygodne informacje na temat wirusa i choroby.
  4. Naukowcy ważniejsi od polityków. 85 proc. badanych chciałoby słuchać opinii naukowców, a nie polityków. Blisko 60 proc. respondentów uważa, że sytuacja związana z epidemią jest przedstawiana gorzej niż jest w rzeczywistości ze względu na korzyści polityczne.
  5. Naukowcy i lekarze najbardziej zaufanymi osobami w kryzysie. Ponad 80 proc. badanych uważa, że prawdę o koronawirusie przekażą im naukowcy i lekarze. Informacjom pochodzącym z oficjalnych przekazów rządowych, a także od dziennikarzy ufa mniej niż połowa respondentów.
  6. Wspólne działanie rządu i biznesu. Oczekuje się, że rząd i biznes połączą siły. Respondenci uważają, że tylko wspólne działania instytucji mogą przynieść pozytywne skutki w zwalczaniu kryzysu.
  7. Wysokie oczekiwania wobec biznesu. 78 proc. respondentów oczekuje, że biznes podejmie działania w celu ochrony pracowników i społeczności lokalnej. 79 proc. spodziewa się, że firmy dostosują działalność do zaistniałej sytuacji (tj. praca zdalna, anulowanie nieistotnych wydarzeń, spotkań i zakaz podróży służbowych).
  8. Transparentność pracodawców. Badani stwierdzili, że pracodawcy muszą udostępniać pracownikom wszelkie informacje związane z epidemią. Pracownicy chcą mieć jasność na temat wszystkiego: od liczby współpracowników zarażonych wirusem (57 proc.) po wpływ wirusa na zdolność ich firmy do działania (53 proc.). Pracownicy chcą dostawać informacje za pośrednictwem poczty elektronicznej lub newslettera (48 proc.), publikacji na stronie internetowej firmy (33 proc.) oraz konferencji telefonicznych lub wideo (23 proc.).

O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone w 10 krajach wśród 10 000 respondentów (w tym we Włoszech, Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych i Południowej Korei) w terminie od 6 do 10 marca 2020 r.

  • 1
zaufanie

Zaufanie w czasach koronawirusa

18 marca 2020