Zarzuty UOKiK wobec hasła „Rok internetu za darmo w T-Mobile”
  • 0
  • 1
3.01.2023

Zarzuty UOKiK wobec hasła „Rok internetu za darmo w T-Mobile”

Zdaniem UOKiK hasło „1200 GB za darmo przez rok” może wprowadzać w błąd, a warunki promocji nie zostały wyraźnie objaśnione. Urząd uznał też za nieczytelny sposób prezentacji reklamy w przestrzeni miejskiej. T-Mobile grozi kara do 10 proc. obrotu.

Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile Polska w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Sieć reklamuje swoją promocję na internet hasłem „1200 GB za darmo na rok”. Urząd uważa, że może ono wprowadzać w błąd.

Obiecywane przez spółkę korzyści różnią się od rzeczywistych profitów. Są uwarunkowane opłatami, o szczegółach których konsumenci mogą nie być należycie informowani. W rzeczywistości przyznawane są co miesiąc pakiety internetowe o wielkości 100 GB. Dzieje się tak maksymalnie przez 12 miesięcy. Warunkiem jest, że konsument odnawia cyklicznie ofertę, płacąc za każdym razem co najmniej 35 zł.

Promocja obowiązuje w T-Mobile na kartę od 7 lutego

Kanały emisji kampanii obejmują reklamę:

  • telewizyjną,
  • internetową (strony internetowe, serwisy społecznościowe),
  • zewnętrzną (billboardy, plakaty, citylighty w przestrzeni miejskiej),
  • w punktach sprzedaży.

Spółka prowadziła także kampanie w sieci sklepów Żabka.

Duże hasło reklamowe, w języku polskim lub ukraińskim, na różowym tle

Taka jest wizualna forma prezentacji promocji. Informacje o jej szczegółowych warunkach pozostają prawie niewidoczne. Zapisane są kilkunastokrotnie mniejszą czcionką, u dołu materiałów handlowych. Analiza materiałów reklamowych w przestrzeni miejskiej wykazała, że są one nieczytelne. Nawet najbardziej uważny konsument nie ma możliwości poznania szczegółów promocji.

– Po zapoznaniu się z reklamą konsument powinien mieć ogólne, ale zgodne z rzeczywistością wyobrażenie na temat prezentowanej oferty. Tymczasem hasło promocyjne T-Mobile może sugerować otrzymanie jednorazowego pakietu danych o wielkości 1200 GB, nie zaś kilkanaście mniejszych pakietów pod warunkiem uiszczania opłaty cyklicznie. Gdyby konsumenci od razu dysponowali pełnymi informacjami dotyczącymi promocji i wiedzieli, że muszą w ciągu roku wydać co najmniej 420 zł, aby dostawać co miesiąc 100 GB internetu, mogliby nie zdecydować się na skorzystanie z oferty – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

W reklamie zewnętrznej pojawia się także kod QR. Odsyła do strony internetowej poświęconej promocji. Nie może to jednak zostać uznane za wystarczające zaznajomienie konsumentów z jej istotnymi zasadami.

Warunki ani sposoby prezentacji oferty T-Mobile nie zmieniły się znacząco od początku jej trwania. Nie zmieniło tego wystosowane do spółki przez prezesa UOKiK wystąpienie miękkie sygnalizujące, że komunikacja promocji może wprowadzać w błąd i naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Teraz T-Mobile Polska otrzymało zarzuty. Jeśli się potwierdzą, spółce grozi kara do 10 proc. obrotu.

  • 1
Zarzuty UOKiK wobec hasła T-Mobile

Zarzuty UOKiK wobec hasła T-Mobile

2 stycznia 2023

1 stycznia 2023