Zarzuty prezesa UOKiK wobec Tarczy Biedronki Antyinflacyjnej
  • 0
  • 1
16.08.2022

Zarzuty prezesa UOKiK wobec Tarczy Biedronki Antyinflacyjnej

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stawia zarzuty właścicielowi sieci Biedronka. Przekazy reklamowe dotyczące akcji promocyjnej „Tarcza Biedronki Antyinflacyjna” mogły wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie zasad skorzystania z promocji. Sieci dyskontów grozi kara do 10 proc. obrotu.

Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci sklepów Biedronka, przyzwyczaił swoich klientów do rozmaitych akcji promocyjnych. Przedsiębiorca zobowiązał się w okresie od 12 kwietnia do końca czerwca do utrzymania stałej ceny regularnej 150 najczęściej kupowanych produktów. Reklamując tę obniżkę, sieć zapewniała, że jeśli klienci znajdą te produkty w korzystniejszych cenach w innych sklepach, Biedronka zwróci im różnicę.

Zasady akcji promocyjnej „Tarcza Biedronki Antyinflacyjna” klienci mogli doczytać w regulaminie

Był on dostępny w internecie. Próżno jednak, mimo deklaracji sieci, było szukać go wywieszonego w sklepach Biedronka. Na życzenie zdeterminowanych klientów pracownicy sklepu mogli go ewentualnie wydrukować (do sklepów trafił wyłącznie w wersji elektronicznej). Tego też dotyczy jeden z zarzutów – braku realnej dostępności regulaminu promocji w sklepach Biedronki.

Jeśli już klienci do niego dotarli, dowiedzieli się, że nie wystarczyło – zgodnie z hasłem reklamowym – znaleźć tańszy produkt w innym sklepie. Regulamin wprost wskazywał, że produkt ten należało kupić i to nie tylko w sklepie Biedronki, ale również u konkurencji. Ta została w regulaminie ograniczona do najpopularniejszych sieci. By uzyskać zwrot różnicy w cenach, warunków regulaminowych było dużo więcej. Były w dodatku wymagające, a wręcz uciążliwe, co mogło uczynić skorzystanie z akcji promocyjnej nieopłacalnym.

Zakupów należało dokonać w tym samym tygodniu (liczonym od poniedziałku do niedzieli). Ponadto klienci musieli zrobić zdjęcia porównywanego produktu (wraz z etykietą ze składem) i zachować nienaruszone paragony bądź faktury. Następnie mieli w ciągu 7 dni od zakupów przesłać elektronicznie zgłoszenie. Gdy zostało ono przyjęte, dostawali numer zgłoszenia i zobowiązani byli do wysyłki pocztą tradycyjną (opłacając koszty listu), również w terminie 7 dni, oryginałów dowodów zakupu i zdjęć. Prezes UOKIK uznał, że hasła reklamowe w tym aspekcie mogły wprowadzać konsumentów w błąd.

Ponadto, bazując na przekazach reklamowych, klienci sieci mogli spodziewać się otrzymania zwrotu różnicy cen w formie pieniężnej, do dowolnego wykorzystania. Tymczasem regulamin precyzował, że dostaną oni wyłącznie:

  • e-kod o wartości zgłaszanej różnicy w cenie;
  • do wykorzystania tylko w sklepach sieci;
  • tylko w terminie 7 dni od jego otrzymania.

Zarzuty prezesa UOKiK

„Tarcza Biedronki Antyinflacyjna”: zasady wydawały się proste, obietnica kusząca, ale rzeczywistość okazała się inna. Zweryfikowaliśmy, jak klientom przedstawiane były benefity wynikające z promocji oraz zasady uczestnictwa. Doszliśmy do wniosku, że przekazy reklamowe mogły wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie warunków promocji. Związane jest to ze skomplikowanym jej charakterem i w rezultacie z uciążliwością skorzystania z niej przez klientów sieci.

Dlatego postawiłem trzy zarzuty spółce Jeronimo Martins Polska. Nie ulega bowiem wątpliwości, że:

  • informacje dotyczące zasad skorzystania z promocji powinny być łatwo dostępne;
  • hasła reklamowe, ich treść i sposób prezentowania nie mogą wprowadzać konsumentów w błąd.

Przedsiębiorcy muszą pamiętać o tym, że konsumenci mają prawo do rzetelnej, jasnej i pełnej informacji. Próba wyróżnienia się na rynku spośród innych przedsiębiorców nie może być prowadzona na bazie chwytliwych, lecz fałszywych haseł reklamowych – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Ogólnopolska akcja promocyjna „Tarcza Biedronki Antyinflacyjna” trwała od 12 kwietnia do 30 czerwca

26 kwietnia prezes UOKiK wszczął w tej sprawie postępowanie wyjaśniające. Jego wynikiem są postawione trzy zarzuty praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Jeronimo Martins Polska grożą kary finansowe w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu.

  • 1
Zarzuty prezesa UOKiK wobec Tarczy Biedronki Antyinflacyjnej

Zarzuty prezesa UOKiK wobec Jeronimo Martins w związku z Tarczą Biedronki Antyinflacyjną

16 sierpnia 2022