Zachowania zakupowe Polaków w czasie pandemii. Wyniki badania
  • 0
  • 1
23.03.2020

Zachowania zakupowe Polaków w czasie pandemii. Wyniki badania

Zachowania zakupowe w trakcie epidemii zależą w dużym stopniu od wewnętrznego poczucia zagrożenia. Osoby, które bardziej boją się epidemii, więcej ostatnio kupowały i robiły większe zakupy. Spośród osób, które zrobiły zapasy, najwięcej kupiło makaron (66%), mąkę (55%), papier toaletowy (53%) oraz mydło lub żel do mycia (48%) – pokazuje badanie profesor Dominiki Maison i Forum Konsumentów.

W ostatnich dniach można było obserwować wzmożony ruch w sklepach i puste półki, choć politycy zapewniali o braku konieczności robienia dużych zakupów na zapas. W Sieci, w social media pojawiło się wiele niesprawdzonych informacji dotyczących możliwych scenariuszy rozwoju sytuacji związanej z pandemią koronawirusa. To niecodzienna sytuacja w dobie szerokiej dostępności produktów i usług, rozkwitu konsumpcjonizmu i braku konieczności gromadzenia przede wszystkim żywności.

Profesor Dominika Maison we współpracy z Forum Konsumentów sprawdziła niedawne zachowania zakupowe Polaków. Jak zauważa: „zachowania zakupowe w trakcie epidemii zależą w dużym stopniu od wewnętrznego poczucia zagrożenia koronawirusem. Osoby, które bardziej boją się epidemii, więcej ostatnio kupowały i robiły większe zakupy. Swoje zachowanie zazwyczaj tłumaczą potrzebą przygotowania się na wybuch prawdziwej epidemii, kiedy nie będzie można wychodzić z domu. U podłoża tych zachowań leży też próba uzyskania kontroli nad tym, co dla osób jest nieznane i niekontrolowane”.

Jak zareagowali Polacy? Taka sytuacja, jak pojawienie się epidemii koronawirusa, ma bardzo szerokie konsekwencje. Również gospodarcze, które m.in. są konsekwencją zmian zachowań konsumentów.

Większość polskich konsumentów ograniczyła podróże, co wyraźnie uderzy w branżę turystyczną. Z powodu zamkniętych galerii handlowych i sklepów konsekwencje poniesie branża odzieżowa czy obuwnicza. Z powodu zamkniętych restauracji i punktów usługowych poniesie konsekwencje branża gastronomiczna i usługowa. A to dopiero początek zmian, które pojawiają się w zachowaniach konsumentów – twierdzi prof. Maison.

Nieco inaczej wygląda sytuacja w branży spożywczej i kosmetycznej, przede wszystkim w zakresie środków czystości. Tu nastąpiło ogromne ożywienie, bo większość Polaków zrobiła w ostatnich tygodniach duże zapasy. 56% Polaków przyznaje, że w związku z epidemią kupowali na zapas. Najczęściej wydane kwoty to między 100 a 200 zł (32% osób, które zrobiły zapasy) oraz między 201 a 500 zł – 33%.

Spośród osób, które zrobiły zapasy, najwięcej kupiło makaron (66%), mąkę (55%), papier toaletowy (53%) oraz mydło lub żel do mycia (48%). Co zaskakujące, zdecydowanie rzadziej kupowano żel antybakteryjny (24%) oraz maseczki ochronne (8%), czyli produkty bezpośrednio powiązane z epidemią.

O badaniu
Badanie zrealizowano na próbie 1080 dorosłych Polaków między 13 a 18 marca 2020 r. metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu badawczym Ariadna.

  • 1
zachowania zakupowe Polaków

Zachowania zakupowe Polaków w czasie pandemii

ab

5 dni temu

Nie można kupić czegoś, czego nie ma - żele antybakteryjne na małej, niszowej półce w drogerii i maseczki, które dostępne były w stosunkowo niewielkiej ilości prawie jedynie w aptekach (ciekawe czy maseczki przeciwpyłowe w marketach budowlanych też się rozeszły). Poza tym widziałem, że ceny maseczek wzrosły w drugim tygodniu marca trzydziestokrotnie. To też zniechęca do zakupów.
Pojawiły się informacje, że hurtownie wycofywały dostawy maseczek do szpitali, by sprzedać towar w wielokrotnie wyższej cenie na rynku. W odwecie NFZ miał wycofać te hurtownie z kolejnych przetargów. W sumie słusznie.

23 marca 2020

22 marca 2020