Zachowania kobiet i mężczyzn przy zakupie kosmetyków – badanie IQS
  • 0
  • 2
6.07.2018

Zachowania kobiet i mężczyzn przy zakupie kosmetyków – badanie IQS

Agencja badawcza IQS przeprowadziła badanie na temat różnic zachowań kobiet i mężczyzn na rynku kosmetycznym. Grupy konsumentów wyróżnia podejście do pielęgnacji urody, emocje towarzyszące zakupowi kosmetyków, miejsca, w których je kupują oraz czynniki motywujące.

W badaniu IQS „Need for Beauty” wyodrębniono 6 segmentów, które odzwierciedlają podejście konsumentów do pielęgnacji i kosmetyków w Polsce. Są to:

  • naturalnie piękni,
  • premium,
  • wielbiciele kosmetyków,
  • matki Polki,
  • dbam o siebie,
  • niezaangażowani (najliczniejszy segment).

Najliczniejszą reprezentację mężczyzn w stosunku do całkowitej liczebności segmentu można dostrzec w kategorii niezaangażowanych. Jest ich dużo również w grupach premium, naturalnie piękni i dbam o siebie. Na uwagę zasługuje także fakt, że w segmencie wielbiciele kosmetyków (8% ogółem) mężczyźni stanowią aż 14%.

Mężczyźni dbają przede wszystkim o włosy i twarz, przy czym więcej przeznaczają na produkty do pielęgnacji fryzur. Jednym z podstawowych produktów, z największym udziałem mężczyzn jako nabywców, jest żel do włosów (69%). Pozostałe kategorie kosmetyczne, w których udział panów w zakupach jest stosunkowo duży, to woda termalna, krem do twarzy CC, a także szampon + odżywka (2 w 1).

Zapach i ciekawa ekspozycja na półce oraz reklama w telewizji i w internecie – te czynniki szczególnie zachęcają mężczyzn do zakupu. Mniejszy wpływ na zakup ma dla nich dobra, zaufana marka oraz atrakcyjna cena. Na te walory kosmetyków o wiele bardziej zwracają uwagę kobiety, decydując o wzięciu produktu z półki. Panie częściej oceniają kosmetyki wprawnym okiem eksperta, patrząc na dostosowanie do rodzaju skóry lub włosów, konsystencję produktu oraz wygodne w użyciu opakowanie.

Kupowanie kosmetyków sprawia przyjemność zarówno paniom, jak i panom, jednak to kobiety oceniają tę czynność jako bardziej przyjemną i ekscytującą. Dla 18% mężczyzn kupno kosmetyków to nic szczególnego (u kobiet jedynie 13%). Panowie jednak zdecydowanie częściej niż panie mówią o kosmetykach jako o prawdziwym luksusie, odkryciu czy niespodziance.

Najczęstszym miejscem zakupu kosmetyków – wskazywanym zarówno przez kobiety, jak i przez mężczyzn – jest drogeria Rossmann. Panie znacznie częściej kupują kosmetyki u konsultantek. Panowie, prawdopodobnie ze względu na na swój nieco uboższy koszyk kosmetyczny, częściej dokonują zakupów w dyskontach, hipermarketach oraz online.

Różnice w zależności od płci respondentów są widoczne także w przeznaczeniu kupowanych produktów. Aż 86% kobiet deklaruje, że kosmetyki kupuje wyłącznie dla siebie, podczas gdy tego rodzaju deklaracje składa tylko 60% mężczyzn. Interesujące jest również to, że panowie częściej niż panie kupują kosmetyki dla swoich bliskich: żony czy partnerki oraz z myślą o całej rodzinie.

Badania „Need for Beauty” zrealizowane przez IQS. Podstawa: wszyscy respondenci N=22 500.

6 lipca 2018

5 lipca 2018