- 1
- 3
„Z troski o nioski” – wielkanocny spot Stowarzyszenia Otwarte Klatki
Wielkanoc to czas, który chcemy spędzić radośnie w gronie najbliższych – święto nadziei i celebracja życia. W swoim najnowszym spocie Stowarzyszenie Otwarte Klatki zwraca uwagę, że jest to też moment, w którym wspólnymi siłami możemy zmienić los kur cierpiących w klatkach – niezależnie od wieku wziąć sprawy w swoje ręce i przekuć troskę o zwierzęta w realne działanie.
Spot „Z troski o nioski” otwiera szerokie ujęcie na drewniany domek w leśnej okolicy w porze zmierzchu. Przy oknie siedzi zamyślona dziewczynka i delikatnie głaszcze kota. Widać, że jest smutna i coś nie daje jej spokoju. Zauważa to jej dziadek. W kolejnych ujęciach próbuje na różne sposoby poprawić wnuczce humor, widać jednak, że bezskutecznie. W końcu przypomina sobie o rodzinnej pamiątce – starych, ręcznie malowanych pisankach. Postanawia zainteresować nimi dziewczynkę, jednak ta na ich widok zrywa się z miejsca i szybko odchodzi, próbując powstrzymać silne emocje.
To wtedy dziadek zauważa leżące na podłodze materiały, m.in. gazetę z nagłówkiem „Ścisk i stres – tak żyją kury w klatkach” i zanotowane przez dziewczynkę pytanie: „Jak pomóc?”. Nareszcie rozumie, co tak mocno trapi jego wnuczkę, i postanawia przejść do działania.
Według badań Biostatu z grudnia 2024 r. większość Polek i Polaków zdecydowanie sprzeciwia się trzymaniu kur w klatkach
Cztery na 5 osób uważa, że nie zapewnia im ona odpowiednich warunków. Ponad 2/3 społeczeństwa chciałoby wprowadzenia w Polsce całkowitego zakazu takiego chowu. Troska o kury spędzające całe życie w ciasnych klatkach łączy bardzo różne osoby, w tym różne pokolenia. Najnowszy spot Otwartych Klatek ma mobilizować do tego, aby przekuć tę empatię w działanie.
Sprzeciw społeczeństwa wobec takich warunków chowu kur spowodował w ostatnich latach duże zmiany w politykach:
- sieci sklepów,
- producentów żywności,
- restauracji,
- kawiarni,
- hoteli w Polsce.
Ponad 170 firm zadeklarowało wycofanie jaj z chowu klatkowego. Prawie połowa (47%) już teraz się z tej obietnicy wywiązała.
– Większość firm zobowiązała się wycofać tzw. jaja trójki do końca tego roku. Wielu z nich udało się to zrobić już teraz. Inne transparentnie informują konsumentów o swoich postępach i są na dobrej drodze do osiągnięcia tego celu – mówi Paweł Rawicki, prezes Stowarzyszenia Otwarte Klatki. – Niestety są też firmy, które mimo złożonej obietnicy nie dzielą się żadnymi informacjami o tym, jak im idzie. Są też takie, które obiecały wycofać jaja klatkowe wcześniej niż w tym roku, ale nie dotrzymały słowa. Nie pozwolimy im uniknąć odpowiedzialności. Chcemy zmobilizować wszystkie osoby, którym los zwierząt nie jest obojętny, aby także włączyły się w działanie – dodaje.
Otwarte Klatki zachęcają osoby zainteresowane działaniem na rzecz kur do wejścia na stronę ztroskionioski.pl
Można tam:
- podpisać deklarację niekupowania jaj z chowu klatkowego,
- dołączyć do wirtualnych akcji pomocy kurom m.in. poprzez pisanie komentarzy w mediach społecznościowych czy wysyłanie wiadomości do firm.

Wielkanocny spot „Z troski o nioski”
Scenariusz spotu „Z troski o nioski” stworzyły Katarzyna Grabek z agencji Shootme oraz Weronika Pochylska z Otwartych Klatek. Ta pierwsza była też jednocześnie reżyserką, a operatorem obrazu – Mateusz Dziekoński (The Reel Friends). Scenografią zajęła się Kinga Rączka, a montażem Konrad Styczeń (Teameditors.pl). Za dźwięk odpowiadał Tadeusz Chłoń, a za kostiumy – Iwona Łęczycka.
Spot będzie częścią większej kampanii reklamowej prowadzonej przez Stowarzyszenie Otwarte Klatki w okolicy Wielkanocy. Będzie promowany zarówno w digitalu, jak i blokach reklamowych telewizji TVN, TVP i Polsat. Działania wspierane też będą przez nośniki outdoorowe w Warszawie.
- 2