Z roku na rok Mikołaj coraz hojniejszy. Polska rodzina przeznaczy na święta średnio 1521 zł. Badanie Deloitte
  • 0
  • 1
20.11.2019

Z roku na rok Mikołaj coraz hojniejszy. Polska rodzina przeznaczy na święta średnio 1521 zł. Badanie Deloitte

Boże Narodzenie to szczególny okres również dla handlu. Jak pokazuje 22. edycja międzynarodowego badania „Zakupy świąteczne 2019” firmy Deloitte, w tym roku na prezenty, żywność, podróże oraz spotkania z najbliższymi Polacy zamierzają przeznaczyć średnio 1521 zł. To o 5 proc. więcej niż wydali rok temu.

Średnia dla wszystkich badanych krajów wynosi 1988 zł, czyli o 3,3 proc. więcej niż rok temu. W Polsce przede wszystkim wzrosną wydatki na artykuły spożywcze. Badani oceniają, że na jedzenie wydadzą więcej o 7,8 proc. w stosunku do zeszłego roku. Z kolei wydatki na prezenty wzrosną o 6,5 proc.

Kolejny rok z rzędu Polacy deklarują, że na prezenty przeznaczą nieco więcej niż na żywność. Pierwsza kategoria pochłonie 36 proc. (547 zł) bożonarodzeniowego budżetu, podczas gdy jedzenie 524 zł (34 proc.). Na podróże i spotkania towarzyskie zamierzają wydać odpowiednio 324 i 126 zł.

Polaków do wydawania więcej skłaniają przede wszystkim akcje promocyjne (44 proc.) i fakt, że dysponują większymi środkami niż rok wcześniej (28 proc.).

Coraz grubszy świąteczny portfel
Polacy kolejny rok z rzędu pozytywnie oceniają sytuację gospodarczą. Aż 69 proc. z nich uważa obecny stan gospodarki za zadowalający lub neutralny. Oprócz Polski powyżej europejskiej średniej optymizmu, która wynosi 64 proc., są jeszcze Holendrzy, Niemcy i Portugalczycy.

Naszym zdaniem zauważalny optymizm wynika przede wszystkim z tego, że Polacy coraz lepiej oceniają swoje możliwości finansowe. Aż 73 proc. badanych deklaruje, że ich sytuacja finansowa poprawiła się lub jest na tym samym poziomie, co w ubiegłym roku. Patrząc w przyszłość, widzimy jednak wyraźnie, że odsetek osób myślących optymistycznie o polskiej gospodarce spada o 16 punktów procentowych – mówi Jan Kisielewski, dyrektor w dziale strategii marki Deloitte.

Prezenty już nie last minute
Jaki prezent spodziewamy się znaleźć pod choinką? W tym roku, podobnie jak w poprzednich latach, są to przede wszystkim kosmetyki i perfumy. Na podium znalazły się również książki i czekoladki. Rok wcześniej kolejność pomiędzy tymi dwiema kategoriami była odwrotna.

A jakimi prezentami my zamierzamy obdarować najbliższych? Przede wszystkim będą to kosmetyki i perfumy, a także książki. Tuż za nimi znalazły się słodycze. Wśród upominków kupowanych nastolatkom dominują książki, czekoladki i gry komputerowe. Do prezentów najchętniej kupowanych dzieciom należą zabawki konstrukcyjne, zabawki kreatywne i artystyczne oraz lalki i zabawki pluszowe.

Największa grupa, bo 38 proc. respondentów, wybierze się po prezenty między 1 a 15 grudnia. Jedna piąta z zakupami wstrzyma się niemal do ostatnich dni przed Wigilią. Z kolei jedna czwarta prezenty kupi lub kupiła już w listopadzie.

Pomimo że grudzień nadal jest ulubionym miesiącem na świąteczne zakupy, duża część Polaków planuje zrobić zakupy wcześniej. Wydaje się to logicznie powiązane z faktem, że rośnie pula zakupów świątecznych online, które po zakupie muszą dotrzeć do kupujących kurierem.

Black Friday, nowe wydarzenie w zakupowym kalendarzu Polaków, z roku na rok zyskuje na popularności. Jednak nie jest to główna okazja do zakupów świątecznych, co może wynikać z faktu, że kluczowym kryterium wyboru prezentu nie jest promocyjna cena – mówi Agnieszka Szapiel, menedżer w dziale konsultingu Deloitte.

Świąteczna atmosfera w sklepach stacjonarnych
Wydatki w kanale offline stanowią większość świątecznego budżetu Polaków (68 proc.), przy czym wzrosły one o 6,1 proc. w porównaniu do zeszłego roku. Dla porównania, średnia dla wszystkich badanych krajów wynosi 2,6 proc.

Z kolei e-commerce rośnie w Polsce wolniej niż w reszcie badanych krajów (2,7 proc. vs 4,8 proc.). Stanowi on 32 proc. wszystkich świątecznych wydatków w Europie, zwiększając się o około 5 proc. w porównaniu do ubiegłego roku.

Inspiracji prezentowych szukamy przede wszystkim w Internecie (49 proc.). 40 proc. z nas korzysta z tzw. marketingu szeptanego, którego źródłem jest rodzina, przyjaciele i sąsiedzi. 38 proc. pomysłów szuka również w sklepach tradycyjnych. 36 proc. badanych wprost pyta najbliższych, co chcieliby otrzymać.

Ci, dla których Internet jest głównym źródłem pomysłów na prezenty, korzystają przede wszystkim z wyszukiwarek i porównywarek (48 proc.), sklepów internetowych (46 proc.) oraz stron konkretnych marek (44 proc.).

W tym roku co prawda połowa badanych uda się po prezenty do sklepów stacjonarnych, jednak to o 8 p.p. mniej niż rok temu.

Jedna trzecia Polaków zdecyduje się na zakup prezentów w sklepach internetowych, ale takich, które mają również oddziały stacjonarne, a 28 proc. w platformach e-commerce. Rośnie rola kanałów mobilnych. 37 proc. respondentów do zakupu upominków użyje smartfonu lub tabletu. To o 10 proc. więcej niż rok temu.

Do zakupów online najbardziej przekonuje nas:

  • dostawa do domu (62 proc.),
  • szeroki asortyment (58 proc.),
  • to, że nie mamy poczucia straty czasu (58 proc.),
  • możliwość łatwego porównania ceny (57 proc.).

Z kolei za największą zaletę zakupów tradycyjnych uważamy:

  • możliwość natychmiastowego odebrania kupionego produktu (77 proc.),
  • politykę wymiany i zwrotów (76 proc.),
  • ochronę danych osobowych (75 proc.),
  • możliwość uzyskania fachowej porady od sprzedawcy (74 proc.).

W sklepach stacjonarnych za zakupy bożonarodzeniowe zamierzamy płacić kartą płatniczą (66 proc.) oraz gotówką (53 proc.). Z kolei w sklepach internetowych najczęściej wybierzemy kartę oraz cyfrowe portfele (po 40 proc.).

Cały raport można pobrać ze strony www.deloitte.com po dokonaniu rejestracji.

O badaniu
Badanie online przeprowadzono między 16 września a 11 października 2019 r. wśród blisko 7,2 tys. respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat. Tegoroczna edycja analizuje dane z Niemiec, Włoch, Holandii, Polski, Portugalii, Rosji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

  • 1
Deloitte

Raport „Zakupy świąteczne 2019” firmy Deloitte

20 listopada 2019

19 listopada 2019