Wzrost reklamy online o jedną piątą w 2021 – IAB Polska/PwC AdEx
  • 0
  • 1
9.05.2022

Wzrost reklamy online o jedną piątą w 2021 – IAB Polska/PwC AdEx

Wydatki reklamodawców na komunikację marketingową online w 2021 r. wzrosły o ponad 1 mld zł w porównaniu do roku wcześniejszego. Tym samym wartość rynku reklamowego online osiągnęła ponad 6,2 mld zł, co oznacza wzrost o 20%.

W całym roku 2021 kwartalna dynamika wzrostu rynku reklamowego online osiągała dwucyfrowe indeksy. Szczególnie wysoki był drugi kwartał (+28%). Był to okres dynamicznego odbicia po spowolnieniu z 2020 r., gdy rynek wyhamował w reakcji na pandemię.

Ostatni kwartał 2021 r. nie był już tak spektakularny, jak wcześniejsze. Wysoki indeks odnotowany również w tym czasie (+14%) pozwolił jednak na osiągnięcie tak wysokiej rocznej dynamiki, jaka była zaobserwowana po raz ostatni w 2015 r. (również +20%). Był to trzeci pod względem tempa rozwojowego wynik w historii od 2007 r., od kiedy w Polsce jest realizowane badanie AdEx. W 2008 r. dynamika wyniosła 67%, zaś w 2011 sięgnęła 23%.

Tak dobre wyniki rynku bardzo cieszą. Na uwagę zasługuje jeszcze inny przełomowy fakt. Według wewnętrznych analiz IAB Polska wydatki na reklamę internetową stanowiły w zeszłym roku połowę budżetów przeznaczonych na zakup powierzchni reklamowej. Przypomnijmy, że rok 2019 był przełomowy ze względu na przełamanie dominacji reklamy telewizyjnej na rynku.

Pandemiczny 2020 r. zakończył się spadkiem wydatków na reklamę ogółem i tylko wydatki na reklamę w Internecie odnotowały dodatnie wskaźniki. Rok 2021 był natomiast przełomowy. Śladem innych rynków światowych i europejskich wydatki na reklamę online stanowiły już bowiem połowę wszystkich wydatków na reklamę – komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.

Ogólny obraz tortu reklamowego online nad Wisłą się nie zmienił

Nadal dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo). Ma 47% udziału. Jest ona obecnie kluczowym motorem wzrostu. W badanym okresie wypracowała połowę wartości dodanej w porównaniu do analogicznego okresu roku wcześniejszego. Jej dynamika wyniosła 22%. Wzrost nakładów na wizerunkowe działania reklamowe – częściowo zamrożone w okresie pandemii (-12% w pierwszym półroczu 2020) – pozwolił tym samym na umocnienie reklamy graficznej na pozycji lidera.

Wśród kluczowych formatów wysoki indeks odnotowały ponownie ogłoszenia (+35%), które dynamicznie nadrobiły straty po 2020 r. (-8%). SEM utrzymuje jedną trzecią tortu reklamowego online, a jego wartość nadal wzrasta dwucyfrowo. Wysoki indeks wciąż osiągają też wszystkie kluczowe kanały sprzedaży reklamy online: w modelu programmatic, na urządzeniach mobilnych oraz w mediach społecznościowych.

Biorąc pod uwagę podział branżowy, ranking reklamodawców nie uległ istotnym zmianom. Podium pozostało bez zmian, a na pozostałych miejscach doszło jedynie do nieznacznych roszad.

O badaniu

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 r. Jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie najważniejsze firmy internetowe. Wyniki nie wyczerpują jednak pełni wydatków reklamowych w Internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w Internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

Uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK Digitree Group, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, IPG Mediabrands, LeadR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polsat Interia, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius.

Dane zbierano do 25 kwietnia 2022 r.

  • 1
W 2021 r. wzrost reklamy online o jedną piątą

W 2021 r. wzrost reklamy online o jedną piątą

6 maja 2022

  • 1
  • 4
  • 0
  • 0
  • 0
6.05.2022

Kampania dla użytkowników e-hulajnóg: „Poruszaj się jak zwierzę. Jedź Tier”

Z początkiem maja operator e-hulajnóg Tier Mobility rozpoczął kampanię „Poruszaj się jak zwierzę. Jedź Tier”. Działania nawiązujące do nazwy marki sięgają po motyw zwierząt. Będą miały odsłonę w wielu europejskich krajach, w tym w Polsce. Celem jest promowanie proekologicznych nawyków i edukowanie użytkowników, jak w odpowiedzialny i bezpieczny sposób poruszać się w przestrzeni miejskiej.