- 0
- 2
Wzrost polskiego e-commerce napędzany przez omnichannel, mobile i zakupy transgraniczne – raport eIzby
Polski e-commerce w 2025 r. notuje kolejne wzrosty i dynamiczne zmiany w zachowaniach konsumentów. Najnowsze badanie „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2025” pokazuje, że rynek nie tylko utrzymuje bazę wiernych klientów, ale stale zwiększa zasięg regularnych zakupów.
93% internautów dokonało zakupu online w ciągu ostatnich 6 miesięcy (+6 p.p. rok do roku), a 100% respondentów deklaruje, że choć raz kupiło coś w sieci – to już trzeci rok z rzędu, kiedy odnotowano taki wynik.
W 2025 r. wyraźnie wzrosła skala zakupów wielokanałowych (omni-commerce)
Już 71% konsumentów deklaruje, że kupuje tę samą markę zarówno online, jak i offline. To powrót do poziomów z lat 2021–2022. Dla 75% badanych dostępność marki w wielu kanałach jest kluczowa. Dlaczego tak się dzieje?
Polacy poszukują najbardziej atrakcyjnych ofert i okazji do optymalizacji budżetów, ale nie chcą rezygnować z ulubionych marek
Największą zaletą zakupów omnichannel jest:
- możliwość zwrotu online w sklepie stacjonarnym (29%),
- opcja obejrzenia produktu w sklepie i kupienia go w sieci (26%).
Coraz więcej Polaków korzysta również z opcji „kliknij i odbierz” – kup online, odbierz w sklepie podczas codziennych aktywności.
Wzrosła rola social mediów w procesie zakupowym
49% badanych przyznaje, że dokonało zakupu pod wpływem reklamy w mediach społecznościowych (+34 p.p. rdr). Popularność zyskują aplikacje mobilne, które oferują szybsze działanie, uproszczone płatności i promocje. Już 65% Polaków kupuje za pomocą smartfona (+12 p.p.), a po raz pierwszy więcej osób deklaruje, że sfinalizowały swój ostatni zapamiętany zakup na smartfonie (39%) niż na laptopie (31%).
M-commerce przeżywa boom
65% badanych korzysta ze smartfona do zakupów, a oczekiwanie mobilnej dostępności marki deklaruje aż 90% konsumentów. Jeśli sklep nie jest dostępny na smartfonie, aż 23% klientów deklaruje trwałe zniechęcenie do marki. Polacy coraz częściej korzystają podczas zakupów z opcji głosowych (Alexa, Siri – 72%) i wsparcia AI (89%). Znacznie częściej płacą też za m-zakupy za pomocą portfeli elektronicznych, szczególnie Google Pay.
Najpopularniejszą formą dostawy są automaty paczkowe (66%, +9 p.p.), a za najwygodniejsze uznawane są kurier i odbiór w punkcie
W płatnościach online niepodzielnie króluje Blik (38%, +4 p.p.), a za nim szybkie przelewy (31%, +6 p.p.). Coraz więcej osób korzysta z płatności odroczonych – 66% świadomych tej opcji już z niej korzysta, a 48% uważa, że mogą one w przyszłości zastąpić karty kredytowe. Brak wspomnianych wyżej udogodnień w zakresie dostaw i płatności w ofercie e-sklepu, aplikacji czy platformy zazwyczaj skutkuje porzuceniem koszyka zakupowego oraz rezygnacją z danego miejsca zakupowego na rzecz innych, bardziej nowoczesnych.
W tym roku aż 82% internautów przyznaje się do porzucania koszyka zakupowego (+7 p.p.), a wśród kupujących mobilnie ten odsetek sięga 83% (dwukrotny wzrost rok do roku). Poza wspomnianym brakiem preferowanych metod dostawy i płatności, najczęstsze powody to znalezienie lepszej oferty i brak zaufania do sklepu oraz niejasna polityka zwrotów i reklamacji.
Zakupy transgraniczne to jeden z największych trendów 2025 r.
Już 39% Polaków kupuje online za granicą – to niemal trzykrotnie więcej niż w 2024 r. (15%). Kluczowe motywacje to:
- bezproblemowe zwroty (31%),
- zaufanie do zagranicznych marek (19%),
- pozytywne doświadczenia zakupowe (17%).
Rośnie też częstotliwość zakupów transgranicznych – 44% kupujących za granicą robi to 2–3 razy w miesiącu. Najczęściej kupowane są gry, elektronika i artykuły dziecięce. Konsumenci płacą głównie przez szybkie przelewy i Blik, a paczki odbierają w automatach paczkowych. Aż 99% badanych jest zadowolonych z zakupów spoza UE.
Recommerce, czyli kupowanie produktów z drugiej ręki, zyskuje na popularności
56% e-kupujących kupuje używane produkty online, a 54% także je sprzedaje (dwukrotny wzrost rdr). Q-commerce, czyli ekspresowe dostawy tego samego dnia są dostępne dla 45% internautów, a 72% z nich już z nich korzysta. Internauci są też znacznie częściej skłonni dopłacić za taką opcję przyspieszenia dostawy produktów, i to nie tylko w kategoriach tzw. pierwszej potrzeby, ale także jeśli chodzi o zakupy elektroniki czy produktów modowych, urodowych i dla dzieci.
Polski e-commerce w 2025 r. to rynek dojrzały, innowacyjny i wielokanałowy
Konsumenci oczekują wygody, szybkości, personalizacji i szerokiego wyboru – zarówno w kraju, jak i za granicą. Sklepy, które inwestują w omnichannel, mobile, ekspresową logistykę i transparentność, budują trwałą przewagę na rynku. Rynek ten niezmiennie rośnie i wyznacza trendy dla całej Europy Środkowo-Wschodniej.
O badaniu
Dane pochodzą z dziesiątej edycji badania i raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”, wykonanych na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej przez firmę badawczą Mobile Institute. Badanie w tym roku przeprowadzono na próbie 2418 internautów. Opinie zebrano metodą CAWI, wykorzystując responsywne ankiety elektroniczne. Dane zostały zebrane w czerwcu 2025 r. Są reprezentatywne dla internautów w Polsce pod względem struktury płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania. Raport w wersji skróconej jest do pobrania bezpłatnie na stronie Izby Gospodarki Elektronicznej. Pełna wersja raportu dostępna jest dla członków e-Izby.