- 0
- 1
Wzrost cen – w których kategoriach najbardziej odczuwaliśmy go w grudniu 2022?
Od miesięcy Polacy borykają się drastycznym wzrostem cen. Nadal w zdecydowanej większości zauważamy ich wzrost, ale może się wydawać, że jego dynamika nieco spada. Ogromna większość Polaków dostrzega wzrost cen w przypadku większości kategorii produktów i usług. Jednak po raz pierwszy od wielu miesięcy grudniu odsetek ten spadł o kilka punktów procentowych.
W grudniu 2022 r. 90% Polaków dostrzegało wzrost cen (wobec 93/94% w poprzednich miesiącach). Nadal najwięcej badanych dostrzega wzrost cen:
- mięsa i wędlin (71%),
- pieczywa (63%),
- nabiału (60%).
Wskazania te są o kilka punktów procentowych niższe w porównaniu do października i listopada ubiegłego roku. W ostatnim miesiącu zdecydowanie wzrósł poziom wskazań na ryby. Były tak zapewne ze względu na częstszy zakup tej kategorii w okresie świątecznym.
W październiku istotnie zwiększył się odsetek Polaków zauważających, że wzrosły ceny produktów niespożywczych i usług
Wynik ten zaczął spadać w kolejnych miesiącach. Obecnie wzrost cen w tym obszarze zauważa 80% badanych. Znacząco częściej wzrost cen usług wskazywany jest wśród mieszkańców dużych miast. Przede wszystkim odczuwamy wysokie ceny:
- energii i gazu,
- opłat za mieszkanie,
- usług gastronomicznych.
Znów jednak odsetek osób wskazujących te kategorie spadł w grudniu wobec dwóch wcześniejszych miesięcy.
Nadal dla 2/3 Polaków obecny wzrost cen jest dotkliwy (62%)
Zdecydowanie częściej odczuwają go kobiety. Niezmiennie wpływa to również na nasze zachowania zakupowe. Przede wszystkim częściej szukamy promocji, wybieramy tańsze produkty, a także tańsze sklepy. Co trzeci badany rezygnuje z rozrywki (kino, teatr, koncerty), a co czwarty z usług gastronomicznych.
Na stałym poziomie od kilku miesięcy utrzymuje się odsetek Polaków, którzy zaobserwowali zmniejszenie dochodu w ich gospodarstwie domowym wobec 2021 r. (około 50%). Odsetek Polaków oczekujących, że ich dochód zmaleje w ciągu najbliższych sześciu miesięcy, zmalał o kilka punktów procentowych. Obecnie takie oczekiwania deklaruje 41% badanych. Nadal jednak co czwarty dorosły Polak odczuwa obawy związane z terminową spłatą swoich zobowiązań.
– Nasze dane wyraźnie wskazują na wyhamowanie trendu związanego z odczuwalnym wzrostem cen i pogarszającymi się nastrojami Polaków. Mimo że inflacja jeszcze nie odpuszcza, Polacy prawdopodobnie nauczyli się inaczej zarządzać swoim budżetem domowym. Dodatkowo w okresie świątecznym sklepy i sieci handlowe wprowadziły szereg promocji i ofert dla klientów – dodaje Agnieszka Górnicka, prezes firmy Inquiry.
O badaniu
Badanie zostało zrealizowane w trzech falach: w październiku, listopadzie oraz grudniu 2022 r. na reprezentatywnej próbie odpowiednio 1892, 1906 oraz 1818 dorosłych Polaków. Metoda: CAWI (sondaż online na panelu YouGov). Cykliczne badanie dotyczące wzrostu cen oraz dotkliwości tego zjawiska dla polskich konsumentów agencja Inquiry prowadzi od wiosny 2022 r.
- 1