Wzrost cen – w których kategoriach najbardziej odczuwaliśmy go w grudniu 2022?
  • 0
  • 1
24.01.2023

Wzrost cen – w których kategoriach najbardziej odczuwaliśmy go w grudniu 2022?

Od miesięcy Polacy borykają się drastycznym wzrostem cen. Nadal w zdecydowanej większości zauważamy ich wzrost, ale może się wydawać, że jego dynamika nieco spada. Ogromna większość Polaków dostrzega wzrost cen w przypadku większości kategorii produktów i usług. Jednak po raz pierwszy od wielu miesięcy grudniu odsetek ten spadł o kilka punktów procentowych.

W grudniu 2022 r. 90% Polaków dostrzegało wzrost cen (wobec 93/94% w poprzednich miesiącach). Nadal najwięcej badanych dostrzega wzrost cen:

  • mięsa i wędlin (71%),
  • pieczywa (63%),
  • nabiału (60%).

Wskazania te są o kilka punktów procentowych niższe w porównaniu do października i listopada ubiegłego roku. W ostatnim miesiącu zdecydowanie wzrósł poziom wskazań na ryby. Były tak zapewne ze względu na częstszy zakup tej kategorii w okresie świątecznym.

W październiku istotnie zwiększył się odsetek Polaków zauważających, że wzrosły ceny produktów niespożywczych i usług

Wynik ten zaczął spadać w kolejnych miesiącach. Obecnie wzrost cen w tym obszarze zauważa 80% badanych. Znacząco częściej wzrost cen usług wskazywany jest wśród mieszkańców dużych miast. Przede wszystkim odczuwamy wysokie ceny:

  • energii i gazu,
  • opłat za mieszkanie,
  • usług gastronomicznych.

Znów jednak odsetek osób wskazujących te kategorie spadł w grudniu wobec dwóch wcześniejszych miesięcy.

Nadal dla 2/3 Polaków obecny wzrost cen jest dotkliwy (62%)

Zdecydowanie częściej odczuwają go kobiety. Niezmiennie wpływa to również na nasze zachowania zakupowe. Przede wszystkim częściej szukamy promocji, wybieramy tańsze produkty, a także tańsze sklepy. Co trzeci badany rezygnuje z rozrywki (kino, teatr, koncerty), a co czwarty z usług gastronomicznych.

Na stałym poziomie od kilku miesięcy utrzymuje się odsetek Polaków, którzy zaobserwowali zmniejszenie dochodu w ich gospodarstwie domowym wobec 2021 r. (około 50%). Odsetek Polaków oczekujących, że ich dochód zmaleje w ciągu najbliższych sześciu miesięcy, zmalał o kilka punktów procentowych. Obecnie takie oczekiwania deklaruje 41% badanych. Nadal jednak co czwarty dorosły Polak odczuwa obawy związane z terminową spłatą swoich zobowiązań.

Nasze dane wyraźnie wskazują na wyhamowanie trendu związanego z odczuwalnym wzrostem cen i pogarszającymi się nastrojami Polaków. Mimo że inflacja jeszcze nie odpuszcza, Polacy prawdopodobnie nauczyli się inaczej zarządzać swoim budżetem domowym. Dodatkowo w okresie świątecznym sklepy i sieci handlowe wprowadziły szereg promocji i ofert dla klientów – dodaje Agnieszka Górnicka, prezes firmy Inquiry.

O badaniu

Badanie zostało zrealizowane w trzech falach: w październiku, listopadzie oraz grudniu 2022 r. na reprezentatywnej próbie odpowiednio 1892, 1906 oraz 1818 dorosłych Polaków. Metoda: CAWI (sondaż online na panelu YouGov). Cykliczne badanie dotyczące wzrostu cen oraz dotkliwości tego zjawiska dla polskich konsumentów agencja Inquiry prowadzi od wiosny 2022 r.

  • 1
Wzrost cen a nastroje Polaków w grudniu 2022

Wzrost cen a nastroje Polaków w grudniu 2022

24 stycznia 2023

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
24.01.2023

Reklamacje i zwroty zakupów są najczęstsze po wyprzedażach i świętach

Trwa najgorętszy okres w roku dla branż retail i e-commerce. Polacy najczęściej zwracają produkty po wyprzedażach sezonowych i Bożym Narodzeniu. W ciągu ostatnich 12 miesięcy zastrzeżenia do kupionych produktów miało 47% konsumentów, podczas gdy reklamacji usług dokonało 27%. Takie wyniki przyniosło badanie firmy Webcon „Reklamacje i zwroty po polsku”. Dlatego eksperci firmy podkreślają, że sklepy powinny skupić się na automatyzacji i optymalizacji obsługi posprzedażowej – zwłaszcza zwrotów i reklamacji.

23 stycznia 2023