Wyższe ceny, mniejszy wybór towarów, wyraźnie niższe przeceny – oto obraz Cyber Week 2021 według Salesforce
  • 0
  • 1
2.12.2021

Wyższe ceny, mniejszy wybór towarów, wyraźnie niższe przeceny – oto obraz Cyber Week 2021 według Salesforce

Firma Salesforce opublikowała coroczny raport na temat Cyber Week, w którym przeanalizowano dane dotyczące zakupów ponad miliarda konsumentów z całego świata. W sumie w 2021 r. globalna sprzedaż online osiągnęła rekordowy poziom 275 mld dol., co stanowi wzrost o 2 proc. w porównaniu z rokiem 2020 oraz 62 mld dol. w samych Stanach Zjednoczonych (wzrost o 4 proc.).

Dane pokazują, że wzrost sprzedaży miał miejsce na początku listopada. Napędzili go konsumenci, których nie odstraszyły wyższe ceny, niższe rabaty i zmniejszone zapasy produktów. W samym Cyber Week (23–29 listopada) odnotowano umiarkowany wzrost sprzedaży, a więc kupujący robili zakupy już we wczesnej fazie sezonu, przed tradycyjnym szczytem zakupowej gorączki.

Najważniejsze spostrzeżenia Salesforce dotyczące e-zakupów w 2021 r.

1. Główny okres cyfrowych zakupów świątecznych już za nami. Zakupy świąteczne rozpoczęły się na dobre na początku sezonu. W ciągu pierwszych trzech tygodni listopada konsumenci wydali 297 mld dol. globalnie (wzrost o 5 proc. rok do roku). Podczas Cyber Week sprzedaż w Stanach Zjednoczonych wyniosła 62 mld dol. (wzrost o 4 proc. rok do roku). Sprzedaż globalna osiągnęła poziom 275 mld dol. (wzrost o 2 proc. rok do roku). Największym pojedynczym dniem zakupów podczas Cyber Week był Black Friday (wzrost o 2 proc. r/r na świecie, o 5 proc. r/r w USA). Popyt świąteczny rozłożył się na cały listopad.

  • Konsumenci napotykają wysokie ceny i mniej rabatów. Inflacja w połączeniu z niższymi rabatami sprawiła, że w tym roku trudniej było znaleźć prawdziwe okazje. Podczas Cyber Week średnia cena sprzedaży (ASP) wzrosła o 11 proc. w Stanach Zjednoczonych i o 5 proc. na całym świecie w porównaniu z ubiegłym rokiem. Z kolei średnia zniżka w Cyber Week wyniosła 26 proc. w Stanach Zjednoczonych (spadek o 8 proc. rok do roku) i 24 proc. na świecie (spadek o 8 proc.).
  • Kryzys w łańcuchu dostaw sprawił, że kupujący mają ograniczone możliwości wyboru prezentów. Wczesne i długotrwałe problemy z łańcuchem dostaw sprawiły, że półki sklepowe nie były tak dobrze zaopatrzone, jak w latach ubiegłych. Katalogi produktów (liczba sprzedawanych produktów) podczas Cyber Week zmniejszyły się o 6 proc. w USA i 5 proc. na świecie w porównaniu z ubiegłym rokiem.
  • Inflacja coraz częściej skutkuje wyborem odroczonych form płatności. W obliczu wyższych cen i mniejszej liczby rabatów klienci chętnie korzystali z ofert typu „kup teraz, zapłać później” (BNPL – ang. buy now, pay later). W skali globalnej wykorzystanie BNPL podczas Cyber Week wzrosło o 29 proc. rok do roku (8 proc. wszystkich zamówień), a wartość sfinansowanych zamówień świątecznych wyniosła ponad 22 mld dol. W czarny piątek 7 proc. zamówień globalnych i 4 proc. zamówień amerykańskich zostało opłaconych w modelu BNPL.
  • Konsumenci preferują sklepy z usługą zamawiania online i odbioru osobistego. Podczas Cyber Week konsumenci nadal stawiali na pierwszym miejscu zdrowie, bezpieczeństwo, wygodę i zaufanie. Amerykańskie sklepy oferujące odbiór osobisty zwiększyły przychody o 50 proc. rok do roku podczas Black Friday w porównaniu ze sklepami, które nie oferują takich opcji odbioru.

 

Salesforce przygotował także 5 prognoz na świąteczny sezon zakupowy:

1. Handel cyfrowy osiągnie rekordowe wyniki. W skali globalnej przewidywany jest wzrost obrotów handlu cyfrowego o 7 proc. (1,2 bln dol.).

2. Rozszerzony łańcuch dostaw zostanie obciążony rosnącymi kosztami. W tym roku jednym z najważniejszych problemów dla handlowców detalicznych, dostawców i konsumentów jest wzrost kosztów będący rezultatem wielu czynników. Złożyły się na to następujące przyczyny:

  • Detaliści i dostawcy: istnieją trzy główne czynniki, które wywierają dużą presję cenową na globalny łańcuch dostaw. To zdolności produkcyjne, koszty logistyki i brak pracowników.
  • Produkcja: niedostateczna liczba pracowników i niedobory surowców.
  • Logistyka: większy popyt, ograniczenia związane z pandemią Covid-19, rosnące koszty frachtu.
  • Sklepy: mniej sprzedawców, wyższe płace.

Problemy z utrzymaniem poziomu zapasów, a także rosnące koszty, które napędzają inflację i wpływają na marże sprawiają, że należy się spodziewać wyższych cen detalicznych towarów. Sprzedawcy przewidują, że zarówno w okresie świątecznym, jak i po jego zakończeniu konsumenci będą musieli płacić za zakupy o 20 proc. więcej.

W sytuacji, gdy konsumenci muszą się liczyć z podwyżkami cen, prawdopodobnie w 8 proc. zamówień online wykorzystywana będzie usługa odroczonych płatności. Odpowiada to globalnie kwocie 96 mld dol. Dla porównania, w świątecznym sezonie zakupowym 2020 wskaźnik ten stanowił 4 proc.

3. Ograniczona dostępność produktów wyprzedziła opóźnienia wysyłek na liście największych problemów

  • W ubiegłorocznym sezonie świątecznym jednym z największych problemów były opóźnienia dostaw do domu klienta. W tym roku problem ten nadal istnieje, ale jest znacznie mniejszy.
  • Ogólnie Salesforce przewiduje, że liczba paczek zagrożonych opóźnieniami dostaw spadnie o 94 proc. i wyniesie 40 mln, w porównaniu z 700 mln w analogicznym okresie ubiegłego roku. Ma to związek z faktem, że klienci składają mniej zamówień, ale za to większe.
  • Przewoźnicy obsługujący końcowy odcinek dostaw zwiększyli w ciągu ostatniego roku moce przerobowe. Już niemal połowa detalistów oferuje możliwość składania zamówień online z odbiorem w sklepie stacjonarnym.
  • Wąskie gardła w portach i szybko rosnące koszty transportu morskiego to dwa główne czynniki, za sprawą których konsumenci mogą się obawiać o dostępność produktów.
  • Z prognoz wynika również, że w tym roku konsumenci szybciej rozpoczną świąteczne zakupy, aby uniknąć sytuacji, w której zabraknie zamówionych produktów. Wskaźnik zakupów dokonywanych przed cyfrowym tygodniem wzrósł w tym roku o 3 proc. (do 129 mld dol. na całym świecie).

4. Sklep fizyczny staje się ważnym elementem strategii sprzedaży cyfrowej

  • Sprzedawcy pracujący w sklepie fizycznym wykonują dziś wiele zadań: realizują zlecenia online, oferują praktycznie nieograniczony asortyment produktów, obsługują klientów cyfrowych i stają się influencerami w mediach społecznościowych. Z kolei klienci przebywający w sklepie fizycznym robią zakupy na urządzeniach mobilnych. Wszystko to sprawia, że w tegorocznym sezonie świątecznym sklepy takie staną się kluczowymi elementami cyfrowych strategii sprzedaży.
  • W rezultacie przewiduje się, że ponad 60 proc. zamówień online na całym świecie będzie realizowanych z udziałem sklepów fizycznych pomagających klientom w składaniu zamówień lub realizujących je w punktach odbioru.
  • Równocześnie brakuje pracowników, co w tegorocznym sezonie świątecznym będzie wyjątkowo zauważalnym problemem. Zaangażowanie sprzedawców odegra więc szczególnie ważną rolę w zaspokojeniu rosnącego popytu.

5. Tym razem bez świątecznych „ciasteczek”: działy marketingu muszą wprowadzić duże zmiany

  • Zarówno przepisy prawa, jak i zmieniające się preferencje konsumentów w skali globalnej wymagają zapewnienia większej prywatności w Internecie. W związku z tym działy marketingu będą musiały wprowadzić jedną z największych zmian w ciągu ostatnich pięciu lat.
  • Śledzenie aktywności użytkownika z wykorzystaniem danych stron trzecich w aplikacjach internetowych i mobilnych stanie się bardziej kosztowne, a może nawet niemożliwe. Zyskają natomiast na znaczeniu dane własne, tj. gromadzone i przetwarzane przez firmę dane klientów.
  • W pozyskiwaniu danych własnych pomogą marketingowcom programy lojalnościowe, aktywność w mediach społecznościowych oraz spersonalizowany marketing pocztowy. Salesforce przewiduje, że w listopadzie i grudniu ruch w e-handlu wygenerowany dzięki poleceniom w mediach społecznościowych wzrośnie o 30 proc., a liczba e-maili marketingowych będzie o 18 proc. większa w porównaniu z ubiegłorocznym sezonem świątecznym.
  • 1
Cyber Week 2021

Firma Salesforce sprawdziła, jak wyglądał Cyber Week 2021

2 grudnia 2021

1 grudnia 2021