Wytyczne dla influencerów w zakresie oznaczania treści reklamowych – UOKiK kończy ich tworzenie
  • 0
  • 1
9.05.2022

Wytyczne dla influencerów w zakresie oznaczania treści reklamowych – UOKiK kończy ich tworzenie

UOKiK przypomimna, że konsument ma prawo wiedzieć, czy post lub relacja w mediach społecznościowych to reklama, czy bezinteresowna opinia influencera. Urząd jest na końcowym etapie tworzenia wytycznych dla internetowych twórców w zakresie oznaczania treści reklamowych. Prowadzi dialog z organizacjami branżowymi i agencjami marketingowymi. Chce też poznać opinie internautów.

Od grudnia 2021 r. pod przewodnictwem prezesa UOKiK trwają konsultacje z organizacjami branżowymi i agencjami marketingowymi. Ich celem jest wypracowanie wytycznych dla użytkowników mediów społecznościowych w zakresie oznaczania treści komercyjnych. Przedstawiciele UOKiK razem ze Związkiem Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR i Radą Reklamy kończą prace nad rekomendacjami. Będą one zawierać:

  • praktyczne przykłady form współprac komercyjnych online i zasad ich oznaczenia,
  • rekomendowane sposoby informowania o tym użytkowników.

Intensywnie rozwijający się rynek mediów społecznościowych musi wyróżniać się transparentnymi zasadami.

  • Wyznaczenie granicy między przekazem płatnym a niezależną opinią,
  • zdefiniowanie przypadków autopromocji,
  • ustalenie zasad oznaczania barterów

– to tylko niektóre przykłady wytycznych tworzonych obecnie w urzędzie. Nasze dotychczasowe przemyślenia i propozycje chcemy uzupełnić o głos użytkowników Sieci. Mowa tu zarówno o samych konsumentach, jak i pojedynczych influencerach. Dlatego od dziś zachęcam do wyrażenia swojej opinii na profilu UOKiK na Instagramie. Każdy głos jest ważny i będzie miał wpływ na wypracowywane zasady – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

9 maja urząd rozpoczyna dyskusję nad niektórymi aspektami wytycznych dotyczących oznaczania materiałów sponsorowanych w mediach społecznościowych

Przez kolejne dwa tygodnie będzie publikować pytania dotyczące m.in. granic między niezależną opinią a zobowiązaniem wobec marki. Oprócz działań związanych z przygotowaniem wytycznych prezes UOKiK prowadzi obecnie dwa postępowania. Sprawdza w nich m.in. oznaczanie treści komercyjnych w mediach społecznościowych oraz podejrzenia scamu.

Widzimy znaczącą poprawę oznakowania treści reklamowych w Sieci od czasu wszczęcia postępowań wyjaśniających w zakresie kryptoreklamy i scamu. To zasługa nie tylko naszych działań, ale także presji wywołanej przypadkami nagłaśnianymi przez rynek. Analizując oznakowanie materiałów komercyjnych, skupiamy się zarówno na tych przekazach, które w ogóle nie są oznaczane jako reklama lub komercyjna współpraca, jak i tych, w których zastosowane oznaczenia ukrywają sponsorowany charakter współpracy.

Mam nadzieję, że rynek mocno zweryfikuje nieuczciwe działania jeszcze przed wprowadzeniem wytycznych. Apelujemy do influencerów, którzy nadal źle oznaczają swoje przekazy, o zmianę niejasnych, mało znaczących oznaczeń typu: #współpraca, #ad czy #promo na poprawne i zrozumiałe dla ich społeczności. Zachęcamy, aby influencerzy zawsze weryfikowali oferty współprac i odmawiali reklamowania podejrzanych produktów czy usług – dodaje prezes UOKiK.

W ramach prowadzonych postępowań prezes UOKiK zażądał zarówno od samych twórców, jak i agencji reklamowych czy reklamodawców:

  • udzielenia informacji np. o zawartych umowach i zasadach współpracy,
  • oznaczania publikowanych treści.

Część adresatów nie odpowiadała na zadane pytania czy też nie przesłała wymaganych dokumentów. Dlatego obecnie urząd prowadzi 7 postępowań, które dotyczą ukarania influencerów za brak współpracy. O pierwszych z nich informowano w listopadzie. Najnowsze prowadzone są wobec:

  • Pawła Malinowskiego z Gdyni,
  • Marcina Malczyńskiego z Wrocławia,
  • Weroniki Bielik z Warszawy.

Zgodnie z prawem za brak współpracy z prezesem UOKiK podczas prowadzonych działań sankcja finansowa może wynieść maksymalnie do 50 mln euro. Natomiast za wprowadzanie konsumentów w błąd prezes UOKiK może nałożyć karę maksymalnie do 10 proc. obrotu.

  • 1
Agora może przejąć Eurozet

Agora może przejąć Eurozet

9 maja 2022

  • 0
  • 3
  • 0
  • 0
  • 0
9.05.2022

Kampania reklamowa Radia Tok FM – „Mówimy o tym, co ważne”

Radio Tok FM rozpoczęło nową kampanię wizerunkową, w której podkreśla unikalność i wagę tematów podejmowanych przez redakcję. Reklamy z hasłem „Mówimy o tym, co ważne” zachęcają do słuchania programów stacji także w aplikacji mobilnej i na Tokfm.pl. Od początku maja 2022 r. można je zobaczyć w prasie, Internecie, kinach oraz na nośnikach reklamy zewnętrznej w wybranych polskich miastach.

6 maja 2022