Wyprawka szkolna 2019 – zaoszczędzić mogli ci, którzy z zakupami wstrzymali się do września. Analiza Deloitte
  • 0
  • 0
7.10.2019

Wyprawka szkolna 2019 – zaoszczędzić mogli ci, którzy z zakupami wstrzymali się do września. Analiza Deloitte

Siedmiu na dziesięciu rodziców planowało zakupy szkolne w sierpniu. 2% zostawiło je na wrzesień. Czy warto było czekać? Analizę ofert 550 sklepów internetowych przeprowadziła firma Deloitte we współpracy z Dealavo. Co się okazało? Tylko najbardziej wytrwali mogli liczyć na naprawdę atrakcyjne promocje.

Według planów wyprawka szkolna miała kosztować polską rodzinę średnio 1718 zł. Przy tym założeniu maksymalne oszczędności mogły sięgnąć 245 zł. Co jednak wynika z kolejnej edycji „Szkolnego barometru cenowego”? We wrześniu najbardziej zmalały ceny artykułów szkolnych i podręczników, a zdrożała odzież. Badanie porównuje ceny najczęściej kupowanych artykułów w związku z rozpoczęciem roku szkolnego.

Prześledziliśmy ruchy cenowe internetowych detalistów pod koniec lipca, czyli wtedy, gdy dopiero szykowali się oni do wzmożonego zainteresowania klientów. Następnie zaś w sierpniu, gdy większość rodziców planowała zakupy szkolne oraz we wrześniu, gdy często dokupujemy jeszcze niezbędne artykuły i podręczniki – mówi Agnieszka Szapiel, menedżer w dziale konsultingu Deloitte.

Z raportu „Wyprawka szkolna 2019” znane są kategorie produktów, które znajdują się w koszyku kompletowanym z myślą o uczniu. To pomogło wybrać do analizy rzeczy, na które rodzice zamierzali wydać najwięcej. Były to:

  • artykuły szkolne (m.in. plecaki, zeszyty, piórniki),
  • ubrania i obuwie,
  • elektronika (smartfony, laptopy, smartwatche).

Za pomocą narzędzi do monitoringu cen dostarczanych przez firmę Dealavo wyszukane zostały konkretne oferty tych produktów. Poddano je codziennemu monitoringowi w zakresie cen. Łącznie przebadano ponad 200 produktów, które znajdują się w ofercie ponad 550 sklepów online. W ramach „Szkolnego barometru cenowego” eksperci Deloitte i Dealavo przeanalizowali łącznie ponad 6000 cen produktów.

Kilkunastoprocentowe oszczędności
Na całych wydatkach szkolnych można było zaoszczędzić około 50 zł . Ustalono to, uwzględniając:

  • wszystkie ruchy cenowe, czyli zarówno podwyżki, jak i obniżki,
  • jedynie te tygodnie, które pozwalały na największą potencjalną oszczędność w danej kategorii.

Oznacza to, że przy średniej kwocie 1718 zł oszczędność wyniosła 3% wydatków. Chodzi o sytuację, w której kupujący nie zwracali szczególnej uwagi na oferty promocyjne.

Eksperci Deloitte przygotowali również symulację, która zakłada kupowanie tylko artykułów przecenionych. W takim wypadku całkowita potencjalna oszczędność na wydatkach związanych z wyprawką szkolną w analizowanym okresie mogła sięgnąć około 245 zł – 14% całkowitych średnich wydatków.

Pamiętać należy jednak, że ta kwota byłaby możliwa do osiągnięcia tylko wtedy, gdyby klient kupił wyłącznie produkty po obniżonych cenach. Jest to o tyle mało prawdopodobne, że trzeba by poświęcić wiele czasu na wyłowienie takich ofert. Poza tym, jak wiemy, artykuły szkolne wybierają przede wszystkim dzieci. Kupujemy więc to, co się nam podoba, a niekoniecznie to, co jest najtańsze – zauważa Agnieszka Szapiel.

Z analizy Deloitte wynika, że w pierwszej połowie sierpnia najbardziej opłacało się kupować tablety, czytniki e-booków, odzież, obuwie i kalkulatory. Z kolei po 15 sierpnia drobne artykuły, takie jak bidony czy śniadaniówki. Wrzesień przyniósł za to atrakcyjne oferty cenowe produktów szkolnych (zeszyty, piórniki), drukarek i skanerów. Po 15 września opłacało się kupować plecaki i tornistry, komputery, telefony oraz podręczniki i lektury.

Cenowa ruletka
Analiza pokazała, że w okresie sierpień – wrzesień nie było jednoznacznego momentu, który pozwalał na minimalizację wydatków i znaczące oszczędności.

Obniżki i zwyżki cen w różnych kategoriach produktów balansowały się w poszczególnych tygodniach. Możemy jednak powiedzieć, że jeżeli chodzi o artykuły szkolne, najlepszym momentem na ich zakup była końcówka sierpnia i początek września – ocenia Mateusz Mańkowski, konsultant w dziale konsultingu Deloitte.

Z kolei podręczniki najwyższe ceny osiągnęły w połowie sierpnia, czyli wtedy, gdy większość rodziców ruszała na zakupy. Dopiero w drugiej połowie września ich ceny powróciły do poziomu z lipca. Podobnie średnie ceny tornistrów i plecaków zaczęły spadać po pierwszym dzwonku.

Dokładnie odwrotnie było z odzieżą. Średnie ceny ubrań rosły we wrześniu. To mogło mieć związek przede wszystkim z wprowadzaniem do sklepów nowych jesiennych kolekcji.

Sezon powrotu do szkoły był tak intensywny, że ceny często się zmieniały, a sprzedawcy dynamicznie reagowali na sytuację, dostosowując podaż do popytu. Klientom trudno było więc wstrzelić się idealnie w moment, by trafić na najbardziej atrakcyjne ceny – komentuje Jakub Kot, prezes Dealavo.

Eksperci Deloitte przeanalizowali również, w których kategoriach występowało najwięcej produktów o obniżonej cenie. Okazało się, że nawet jedna trzecia drukarek i skanerów pod koniec sierpnia i w pierwszej połowie września była objęta obniżkami. Niewiele mniej, bo 29% podręczników i lektur w tym samym czasie miało niższe ceny. W przypadku tornistrów i plecaków było to 13–16% produktów.

Cały raport można pobrać ze strony www.deloitte.com po pozostawieniu adresu e-mail.

7 października 2019

4 października 2019

  • 0
  • 8
  • 0
  • 0
  • 0
4.10.2019

Starcom HX Study. E-zakupy spożywcze – jak spróbujesz, to zostaniesz?

Agencja mediowa Starcom przeprowadziła kolejne badanie HX Study. Najnowsza edycja poświęcona jest e-zakupom spożywczym. Niemal co czwarty Polak kupował żywność w Sieci. 3% respondentów deklaruje kupowanie jedzenia wyłącznie lub niemal wyłącznie przez Internet. Wśród osób, które kiedykolwiek zamówiły produkty spożywcze online, 49% stwierdza, że w przyszłości może to być dla nich jedyny sposób kupowania żywności.

  • 0
  • 6
  • 0
  • 0
  • 0
4.10.2019

Miasta mają dobry PR – podsumowanie konferencji PR w Samorządzie i Administracji Państwowej

Jak polskie miasto stało się rozpoznawalne na całym świecie? Jak wciągnąć w marketing miejsc influencerów? Jak wykorzystać storytelling w samorządach? Jakie akcje społeczne prowadzić, aby zaangażować mieszkańców? O tym m.in. opowiadali w Katowicach na XV Konferencji PR w Samorządzie i Administracji Państwowej czołowi polscy eksperci od komunikacji: Paweł Tkaczyk, Monika Czaplicka, Marek Skała, Aleksandra Kutz.