Wydatki na reklamę cyfrową po trzech kwartałach 2017 r.
  • 0
  • 1
11.01.2018

Wydatki na reklamę cyfrową po trzech kwartałach 2017 r.

Po trzech kwartałach 2017 r. wydatki na reklamę online wyniosły 2,69 mld zł. To o 147 mln zł więcej niż rok wcześniej w porównywalnym okresie – pokazuje badanie IAB/PwC AdEx. Przełożyło się to na dynamikę wzrostu na poziomie 6%. Wciąż największy wpływ na wzrost mają wideo online, social media oraz programmatic.

Jak wynika z badania realizowanego dla IAB Polska przez PwC, w trzecim kwartale 2017 r. utrzymały się dotychczasowe trendy obserwowane w obszarze wydatków na reklamę cyfrową. Tempo rozwojowe wyniosło wtedy 5%, a dominujące formaty reklamowe utrzymały pozycję.

Ogólny obraz rynku po trzech kwartałach pozostał więc taki sam – dominuje reklama graficzna z udziałem na poziomie 47%. Drugi w kolejności marketing w wyszukiwarkach pozyskał 34% tortu reklamowego. Jedynym formatem wciąż odnotowującym spadek jest e-mail marketing. Z kolei ogłoszenia utrzymują wysoką dynamikę.

Analiza klasyfikacji dodatkowej obejmuje zarówno szczegółowe formaty, modele sprzedaży, jak i środowiska emisji. Jej wyniki także pokazują, że zaobserwowane trendy nie różnią się od tych, które były widoczne dotychczas.

Wysoką dwucyfrową dynamikę zanotowały: wideo online, reklama sprzedawana w modelu programmatic oraz emitowana w mediach społecznościowych.

Biorąc pod uwagę podział tortu reklamowego online ze względu na reklamodawców, ranking również nie uległ znacznej zmianie. Pierwsza piątka pozostała ponownie ta sama. Autorzy badania zwracają jednak uwagę, że wśród nich znacznie wzrosły nakłady handlu. Dzięki temu umocnił się on na pozycji lidera i zwiększył udział w torcie reklamowym o 3 p.p.

Do branż, które znacznie zwiększyły nakłady na komunikację cyfrową, należą także: sprzęty domowe, odzież, chemia gospodarcza oraz usługi dla biznesu.

O badaniu
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 r. Jego wyniki stały się standardem rynkowym i bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie najważniejsze firmy internetowe. Wyniki nie wyczerpują jednak pełni wydatków reklamowych w Internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w Internecie. Składają się na nie zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć charakter gotówkowy, jak i barterowy.

W badaniu uwzględniono przychody firm: Aegis Media, Agora, Cormedia, Eniro, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YouTube, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, Havas Media, IDG, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, IPG Mediabrands, LeadR, Media Impact, Money.pl, NetSprint, Novem, OMD, Pkt.pl, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, Sare, Społeczności.pl, Ströer Digital, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, Vivaki, ZPR Media.

Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS. Od 2016 r. do analiz włączono także dane Gemius AdReal oraz Sotrendera, które służą do kalibracji wydatków globalnych graczy.

Dane zbierano do 20 grudnia 2017 r.

11 stycznia 2018

Czytaj także
Reklama
Czytaj także
Reklama