Wizerunek marek w czasie pandemii. Badanie YouGov BrandIndex
  • 0
  • 1
18.05.2020

Wizerunek marek w czasie pandemii. Badanie YouGov BrandIndex

Jak pokazują badania prowadzone przez Inquiry, Polacy prezentują pełne spektrum postaw wobec koronawirusa – od dużych obaw o własne zdrowie po całkowity brak poczucia zagrożenia. Zaczynają też dostrzegać, że sytuacja się stabilizuje. W ostatniej fali badania Covid-Tracker, zrealizowanej między 8 a 14 maja, odsetek osób, które uważają, że sytuacja się poprawia, wzrósł do 40%. To więcej o 31 p.p. w stosunku do danych z połowy kwietnia. Agencja Inquiry sprawdziła też, opierając się na badaniu YouGov BrandIndex, czy postawy związane z epidemią mają jakieś znaczenie dla wizerunku marek.

Od początku pandemii sytuacja na rynku bardzo szybko się zmienia, zależnie od aktualnych nastrojów. Okazuje się, że postawy wobec koronawirusa istotnie różnicują wizerunek wielu marek. Silna zależność występuje m.in. w przypadku marek sklepów, zwłaszcza w kategorii non-food. Ma to szczególne znaczenie w bieżącej komunikacji w okresie ponownego otwierania handlu.

W tabeli poniżej przedstawiono ranking top 5 marek sieci specjalistycznych w okresie od 16 kwietnia do 15 maja 2020 r., w podziale na dwie grupy osób:

  • tych, które obawiają się zarażenia koronawirusem,
  • tych, które zadeklarowały, że się tego nie boją.

Ranking sporządzono według wskaźnika BrandIndex, który jest średnią z sześciu ocen wizerunkowych (opinia, jakość, satysfakcja, rekomendacja, wartość, reputacja).

Osoby obawiające się koronawirusa szczególnie wysoko oceniają sieci Empik, Ikea, Castorama i Decathlon. Z kolei ci, którzy nie wykazują takich obaw, cenią przede wszystkim marki Media Expert i Media Markt, a dopiero na dalszych miejscach Ikeę, RTV Euro AGD i Empik.

Przez cały okres pandemii obserwowano duże zmiany w wizerunku sieci sklepów, a także restauracji. Gdy jedne marki aktywnie włączyły się w działania, np. na rzecz służby zdrowia czy szycie maseczek, inne pozostały w cieniu. Teraz, gdy placówki handlowe i gastronomiczne otwierają się ponownie, na rynku zapanuje nowa sytuacja – uważają autorzy badania.

Sklepy muszą nie tylko zadbać o środki higieny, ale także komunikować swoje działania. Choć chcemy wreszcie zrobić zakupy, które odkładaliśmy przez kilka tygodni, nadal znaczna część klientów odwiedzających centra handlowe zwraca dużą uwagę na bezpieczeństwo. Nawet promocje schodzą teraz na dalszy plan. Nasze badania pokazują, że „nowa normalność” jest zupełnie inna niż stan przed epidemią – mówi Agnieszka Górnicka, prezes agencji Inquiry.

O badaniu YouGov BrandIndex
Badanie YouGov BrandIndex realizowane jest w sposób ciągły na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków metodą CAWI (sondaż online na panelu YouGov). Obecnie badanie obejmuje około 150 marek sieci sklepów, kawiarni i restauracji, a także firm ubezpieczeniowych.

  • 1
Wizerunek marek w czasie pandemii

Wizerunek marek w czasie pandemii

18 maja 2020