Większość Polaków kupi prezenty świąteczne w Internecie – wyniki badania
  • 0
  • 2
26.11.2020

Większość Polaków kupi prezenty świąteczne w Internecie – wyniki badania

Popularność zakupów online stale rośnie, a w niektórych kategoriach produktów udział internetowych konsumentów jest już większy niż stacjonarnych. Tak jest np. w przypadku prezentów świątecznych. Te, jak wynika z badania przygotowanego dla firmy Wonga Polska, zamawia w Internecie 73 proc. Polaków. Po świąteczne upominki do sklepów stacjonarnych udaje się co czwarty ankietowany.

Wonga Polska od ponad roku analizuje zachowania zakupowe krajowych konsumentów w Sieci w ramach badania „Cyfrowe zwyczaje Polaków”. Sprawdza m.in., jakie kategorie produktów konsumenci najczęściej kupują online i dlaczego wybierają właśnie ten kanał. W związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia firma pod lupę wzięła prezenty, które co roku Polacy wręczają najbliższym w tym czasie.

Przede wszystkim zakupy online
Większość Polaków prezenty świąteczne zamówi w tym roku w Sieci. Badani mają jednak różne sposoby poszukiwania odpowiednich upominków. Blisko co drugi (48 proc.) ankietowany szuka potrzebnego produktu w Internecie, tam go wybiera i kupuje. 17 proc. badanych najpierw poszukuje informacji o interesującym go prezencie w Sieci. Potem idzie do sklepu stacjonarnego, żeby zobaczyć go „na żywo”, a następnie znajduje najkorzystniejszą ofertę w Internecie i tam ostatecznie zamawia produkt. Co dziesiąty ankietowany zaczyna od znalezienia odpowiedniego upominku w Sieci, a następnie idzie do punktu handlowego i tam go kupuje. Bezpośrednio w sklepie stacjonarnym szuka i kupuje prezenty świąteczne 13 proc. badanych.

Zdecydowana większość Polaków kupuje prezenty świąteczne przez Internet. Niezależnie od stosowanego sposobu blisko trzy czwarte ankietowanych ostatecznie kupuje je w Sieci, przy czym co drugi zamawia produkt od początku do końca online. Zachowania zakupowe Polaków badamy od ponad roku i to jest najwyższy wynik, jaki dotychczas odnotowaliśmy. Warto również podkreślić, że drugi najwyższy wynik w ciągu całego cyklu odnotowaliśmy we wcześniejszym badaniu z września, dotyczącym sprzętu komputerowego. Duży wpływ na to ma oczywiście pandemia, zwłaszcza w przypadku zakupów w pełni online, które są znacząco bezpieczniejsze – mówi Aneta Gergont-Gałązka, dyrektor departamentu marketingu w Wonga Polska.

Taniej i wygodniej
Polacy doceniają zakupy prezentów świątecznych przez Internet z wielu powodów. Najczęściej jest to wygoda i zaoszczędzony czas, na co wskazuje 76 proc. ankietowanych. Na drugim miejscu jest cena. Według 72 proc. badanych zakupy w Sieci bardziej się opłacają. Bardzo często (70 proc.) ankietowani wskazali na możliwość sprawdzenia opinii innych użytkowników. Co drugi badany uważa również, że oferta prezentów świątecznych w Internecie jest przejrzystsza oraz zakupy online dają możliwość szybkiego zwrotu lub reklamacji.

Wygoda, cena i łatwa dostępność do opinii innych użytkowników od dłuższego czasu dominują w naszym badaniu. Od niedawna zauważamy jednak systematyczny wzrost liczby ankietowanych, którzy uważają, że zakupy w Internecie bardziej się opłacają. W czerwcu na tę odpowiedź wskazało 60 proc. badanych. We wrześniu było to 65 proc., a teraz już 72 proc., co jest jednocześnie najwyższym wynikiem od początku naszego cyklu.

Wynika to prawdopodobnie z doświadczenia, a także większych możliwości porównywania ofert, które ułatwiają wybranie najkorzystniejszej. Decydując się na zakupy online, dużo wygodniej i szybciej możemy sprawdzić cenę w kilkunastu sklepach, co stacjonarnie zajęłoby sporo czas. Tym samym sprzedający muszą bardziej konkurować ceną. Zwłaszcza w takiej kategorii produktów, jak prezenty świąteczne, gdy często są to upominki o mniejszej wartości i rozmiarach – podsumowuje Aneta Gergont-Gałązka.

O badaniu
Badanie zostało zrealizowane w listopadzie 2020 r. na panelu internetowym Kantar Millward Brown. Objęło grupę 300 osób w wieku od 20 do 55 lat korzystających z Internetu, mających internetowe konto w banku, aktywnie z niego korzystających oraz nieodrzucających możliwości wzięcia w przyszłości pożyczki. Badanie przeprowadzono metodą CAWI.

  • 2
prezenty świąteczne

Większość Polaków kupi prezenty świąteczne w Internecie

26 listopada 2020

  • 1
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
26.11.2020

Szczepan Twardoch mówi o „żenująco głupim i pięć razy za długim” spocie promującym polską literaturę za granicą

Instytut Książki zaprezentował film „New Books from Poland 2020”. Ma on być światową wizytówką tegorocznego wyboru najciekawszych i najbardziej inspirujących książek polskich autorów, przedstawionego w angielskojęzycznym katalogu o tym samym tytule. Spot ostro skrytykował Szczepan Twardoch, którego „Pokora” znalazła się w tym zestawieniu.