What's Next 2023, czyli prognoza trendów na TikToku
  • 0
  • 1
15.12.2022

What’s Next 2023, czyli prognoza trendów na TikToku

Trzecia edycja raportu What’s Next skupia się na pokazaniu długoterminowych trendów kulturowych. Dotyczy tego, jak powstają trendy i jak marki mogą je wykorzystać, by odnieść sukces na platformie. Wyniki raportu zostały podzielone na trzy trendy i przypisane do nich „sygnały”, które pokazują zachowania i zainteresowania użytkowników w różnych segmentach.

Przez trendy autorzy What’s Next rozumieją zmiany na dużą skalę, pokazujące wpływ platformy na kulturę.

Trend 1: Rozrywka, którą możesz wykorzystać, by zaangażować społeczność

  • sygnał 1A: Pokaż, nie sprzedawaj; hasztagi do przetestowania #storytime #POV
  • sygnał 1B: TikTok pomaga odkryć prawdę #ExpectationVsReality #FactOrCup
  • sygnał 1C: Od klienta do twórcy, czyli content tworzony organicznie #MustHaves #TikTokMadeMeBuyIt

Na TikToku uwagę społeczności przyciągają treści, które są przyjemne i zabawne. Średnio dwie trzecie (67 proc.) użytkowników twierdzi, że angażuje się podczas przeglądania TikToka. Robią to np. dla oderwania myśli w ciągu dnia czy wieczorem, gdy mają czas dla siebie. Obrazuje to ich relację z tym medium. (TikTok Marketing Science Global Entertaining Ads, 2022, Marketcast)

Użytkownicy ze Stanów Zjednoczonych (na aktualnie najdojrzalszym rynku dla TikToka) wskazują na inną ciekawą prawidłowość. Prawie trzech na czterech (72 proc.) użytkowników z USA twierdzi, że na TikToku częściej niż na innych platformach otrzymują recenzje produktów od twórców, którym ufają. Zdecydowana większość (75 proc.) zgadza się, że twórca pokazujący produkt jest bardziej pomocny niż czytanie recenzji. (TikTok Marketing Science US TikTok Made Me „Blank”, 2022, MarketCast – dane dotyczące rynku Stanów Zjednoczonych)

Trend 2: Stwórz przestrzeń dla radości

  • sygnał 2A: Memizacja życia, czyli humor jako uniwersalny język
  • sygnał 2B: Wellbeing w Twoim stylu #InnerChild, #HotGirlWalk
  • sygnał 2C: Mały luksus ##TreatYourself #UnwindWithMe

Użytkownicy szukają w sieci sprawdzonych treści, które:

  • pomogą dbać o zdrowie,
  • uchronią przed wypaleniem zawodowym,
  • będą pomocne w radzeniu sobie z osobistymi trudnościami.

Połowa (50 proc.) społeczności TikToka twierdzi, że platforma poprawia im nastrój i sprawia, że czują się szczęśliwi lub pozytywnie nastawieni. (TikTok Marketing Science Global Entertaining Ads, 2022, Marketcast)

Z kolei 41 proc uważa, że to właśnie treści podnoszące na duchu mają kluczowe znaczenie w motywacji zakupowej (TikTok Marketing Science Global Ecommerce, 2022, Material). To ważna informacja z perspektywy marek, które zastanawiają się, jak najlepiej zaangażować swoich odbiorców.

Dobrym przykładem wykorzystania memizacji jest kampania EA Games. Aby zwiększyć świadomość społeczności na temat serii koncertów w grze Sims Sessions, EA Games nawiązało współpracę z TikTokiem. Efektem była strategia oparta na rodzimym języku simlish. Kierując swoje działania do społeczności graczy, firma wykorzystała narzędzia TikToka takie jak Branded Effect i Branded Hashtag Challenge. Zaprosiła społeczność do wspólnego śpiewania w języku #simlish.

Trend 3: Ideały budujące społeczność

  • sygnał 3A: Zapytaj na TikToku #EduTok #TikTokMadeMeTryIt
  • sygnał 3B: Kierunek: Wzrost #GrowthMindset #Advice
  • sygnał 3C: Bądź przyjacielem #ShopWithMe #ComeWithMe

Dzielenie się swoimi pasjami, nawet tymi najbardziej niszowymi, pomaga tworzyć więzi i wspólne poszerzać horyzonty. Dzięki temu społeczność TikToka stale rośnie. Platforma staje się centrum spotkań, podczas których ludzie znajdują nowe pasje i uczą się żyć w swoim stylu.

TikTok to nie impreza masowa. To zbiór maleńkich klubów

Ludzie mogą w nich znaleźć nowe pomysły na odkrywanie swoich pasji i życie. Według badań TikTok z 1,8 razy większym niż gdzie indziej prawdopodobieństwem zapozna użytkowników z nowymi tematami. Takimi, o których ci nie wiedzieli, że im się podobają. (TikTok Marketing Science Global Entertaining Ads Study 2022, Marketcast)

Użytkownicy szukają sposobów na przełamanie rutyny. Szukają autorytetów wśród rówieśników, którzy mają odwagę żyć tak, jak chcą. Ludzie korzystają z TikToka, by rozpocząć dyskusje w swojej społeczności i znaleźć odpowiedzi, które zaspokoją ich ciekawość. I nie chodzi tu tylko o naukę czy aspiracje zawodowe. Twórcy i użytkownicy TikToka tworzą społeczność, która rozumie się na fundamentalnym poziomie, aspiruje do rozwoju i lepszego życia.

Jak #AskTikTok wykorzystał eBay?

Marka znana z bogatej oferty obuwia chciała zaangażować społeczność skupioną wokół #sneakerhead. Wykorzystując naklejki do głosowania, eBay przeprowadził coroczne #SneakerShowdown. Użytkownicy mogli wybierać swoje ulubione wersje kolorystyczne sneakersów. Akcja idealnie zbiegła się z turniejem koszykówki NCAA.

O TikTok What’s Next

TikTok for Business zebrał i przebadał kompleksowe wnioski z różnych źródeł. Celem było:

  • lepiej poznanie, zrozumienie i wyjaśnienie małych, średnich i dużych trendów na TikToku;
  • przeanalizowanie, co te trendy mogą powiedzieć nam o kulturze i kreatywności na platformie.

Obejmowało to badania zlecone przez niezależne instytuty badawcze, a także analizę danych własnych z platformy, obejmujące okres od października 2021 r. do października 2022 r.

  • 1
TikTok What's Next 2023

TikTok What's Next 2023

15 grudnia 2022

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
15.12.2022

Większość Polaków ograniczyła wydatki konsumpcyjne; rośnie popularność tańszych sieci handlowych

Galopująca inflacja powoduje, że ponad połowa Polaków ograniczyła już wydatki konsumpcyjne i deklaruje jeszcze mocniejsze zaciskanie pasa w najbliższych 12 miesiącach. Tak wynika z najnowszego badania firmy doradczej Bain & Company. Szukając oszczędności w budżetach domowych, Polacy coraz częściej wybierają zakupy online i sieci handlowe oferujące najniższe ceny.