Wartość koszyka zakupowego w sieciach handlowych w Polsce wzrosła w 2022 r. o blisko 30 zł
  • 0
  • 1
2.02.2023

Wartość koszyka zakupowego w sieciach handlowych w Polsce wzrosła w 2022 r. o blisko 30 zł

Średnia wartość koszyka zakupowego w 13 największych sieciach handlowych w Polsce wzrosła od stycznia do grudnia 2022 r. o blisko 30 zł, czyli 12,5% – wynika z raportu ASM Sales Force Agency.

Agencja zbadała wpływ inflacji na politykę cenową w sieciach handlowych w ubiegłym roku. Podwyżki zaserwowały konsumentom wszystkie z badanych sieci. Wyraźnie widać już trend zmniejszania lub ograniczania zakupów. Zakupy stawały się bardziej przemyślane. Przedsiębiorcy oraz sieci handlowe musieli szukać rozwiązań, które pozwoliłyby im utrzymać klientów i odpowiedni wolumen sprzedaży.

– Najbardziej w ujęciu rocznym drożały tłuszcze, nabiał, używki oraz produkty sypkie. Konsumenci w 2022 r. byli zmuszeni przyzwyczaić się do rosnącej z miesiąca na miesiąc inflacji. Wszystko wskazuje, że w 2023 r. nie ulegnie to zmianie. Dwucyfrowa inflacja będzie nam towarzyszyć, a podwyżki będą uszczuplać nasze portfele podczas codziennych zakupów – mówi Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Wzrost cen, który dotknął wszystkich

Analitycy zbadali dynamikę cen w poszczególnych miesiącach 2022 r. w 12 sieciach handlowych i kanale e-grocery. Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła z 238,64 zł w styczniu do 268,49 zł w grudniu. Daje to wzrost o 29,85 zł, czyli 12,5%.

Niemalże z miesiąca na miesiąc analitycy odnotowywali wzrost cen. Jedynie w maju i lutym klienci mogli odetchnąć i zobaczyć niższe kwoty na paragonach. Z pewnością miało na to wpływ wprowadzenie tarczy antyinflacyjnej. Niestety, nie uchroniło to przed kolejnymi, stopniowymi podwyżkami, które miały miejsce we wszystkich sieciach handlowych.

Największy wzrost cen od stycznia do grudnia odczuli kupujący w kanale e-grocery (19,01%) oraz w sieciach:

  • Dino – 16,38%
  • Carrefour – 16,37%

Najbardziej stabilną politykę cenową natomiast prowadziły:

  • Selgros C&C – 3,85%
  • Lidl – 4,15%

W poszukiwaniu ekonomicznych zakupów

Auchan konsekwentnie buduje swoją pozycję lidera najniższych cen. W 2022 r. średnia wartość koszyka zakupowego:

  • w Auchan wyniosła 216,47 zł, co zapewniło sieci najlepszy wynik nie tylko w swoim kanale dystrybucji – hipermarketach, ale też w całym zestawieniu.
  • Lidl, z koszykiem o wartości 231,07 zł, a także najlepszym wynikiem w swoim kanale dystrybucji – dyskontach.
  • Makro C&C, gdzie klienci za te same produkty musieli zapłacić 244,45 zł, co także sieci zapewniło pierwszy wynik w swoim kanale dystrybucji – C&C.

Badanie wykazało, że najtańsze zakupy można było zrobić:

  • w dyskontach, gdzie średnia wartość koszyka zakupowego wyniosła 243,57 zł
  • w hipermarketach (244,40 zł)
  • C&C (252,32 zł)
  • supermarketach (258,73 zł)

W zestawieniu najmniej atrakcyjnie cenowo wypadł kanał e-grocery. Ze średnią wartością koszyka równą 282,85 zł zajął on ostatnią, trzynastą pozycję. Różnica do lidera wyniosła 66,38 zł, czyli 30,66%.

  • 1
Wartość koszyka zakupowego w sieciach handlowych w Polsce 2022

Wartość koszyka zakupowego w sieciach handlowych w Polsce wzrosła w 2022 roku o blisko 30 zł

 

2 lutego 2023

1 lutego 2023

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
1.02.2023

Raporty ESG spółek z WIG20 ocenione jako „obszerne, ale mało konkretne”

Raporty ESG spółek z WIG20 pod względem przejrzystości i zgromadzonych informacji zajmują przedostatnie miejsce w rankingu Global ESG Monitor (GEM). Wśród największych zastrzeżeń wymieniono brak konkretów w kwestii redukcji śladu węglowego oraz przejrzystości łańcucha dostaw. Polskie raporty są natomiast jednymi z najobszerniejszych. Nie przekłada się to jednak na ich wartość informacyjną.