Wartość koszyka maksymalnego sieci handlowych w czerwcu niższa o 13% niż przed rokiem. Badanie ASM Sales Force Agency
  • 0
  • 9
22.07.2021

Wartość koszyka maksymalnego sieci handlowych w czerwcu niższa o 13% niż przed rokiem. Badanie ASM Sales Force Agency

Wskaźnik inflacji w Polsce wciąż utrzymuje się na podwyższonym poziomie. Jednak jak wynika z najnowszego badania i raportu „Koszyk zakupowy” autorstwa ASM Sales Force Agency, uśrednione ceny podstawowych produktów FMCG są w czerwcu nieznacznie niższe niż miesiąc temu i sporo niższe niż rok wcześniej. Niesłabnąca konkurencja cenowa między sieciami handlowymi sprawia, że czerwiec jest kolejnym miesiącem, w którym wartość koszyka maksymalnego jest niższa w porównaniu do poprzedniego roku. W porównaniu do czerwca 2020 r. zmniejszyła się o 13,06%.

Z danych GUS wynika, że inflacja, która w maju wynosiła 4,7%, w czerwcu wyniosła 4,4%. Jak wskazują ekonomiści, inflacja jest spowodowana przede wszystkim wzrostem cen paliw, drożejącą żywnością czy podwyżkami cen wybranych usług. Jednak pomimo wysokiego poziomu inflacji ceny w uwzględnionych w badaniu sieciach handlowych nieznacznie spadły. Oznacza to, że ich właściciele nie rezygnują z walki o klienta i wciąż prowadzą bardzo aktywną politykę cenową.

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w ośmiu na 11 sieci objętych badaniem ceny w czerwcu bieżącego roku były niższe niż w maju. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w innej sieci Cash & Carry (4,37%) oraz w sklepach Biedronka (3,09%). W ujęciu rocznym w pięciu sieciach odnotowano niewielki wzrost cen wobec 2020 r. Były to: Intermarché (0,04%), Tesco (0,17%), Carrefour (0,70%), e-grocery (1,18%) i Kaufland (1,63%). Największy spadek cen koszyka odnotowano w innej sieci Cash & Carry, w której średnia cena w czerwcu 2021 r. była niższa o 15,56 zł niż przed rokiem. To spadek o 7%.

Z najnowszej analizy naszych ekspertów wynika, że spadły nieznacznie koszty zakupów przez Internet. W czerwcu ten spadek wyniósł 2,1% w porównaniu do maja. Powodem może być mniejsze zainteresowanie zamówieniami spożywczymi online ze względu na łatwiejszy dostęp do zakupów stacjonarnych po zniesieniu pandemicznych ograniczeń.

Dodatkowo lato i korzystna pogoda sprzyjają spotkaniom towarzyskim, obserwujemy więc rosnącą sprzedaż produktów sezonowych. Sklepy odnotowują ostatnio wzrost sprzedaży mięsa, ryb, słodyczy i napojów, w tym alkoholowych. Sieci oferowały je w specjalnych promocjach, m.in. w trakcie zakończonych właśnie mistrzostw Euro 2020 – mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

W czerwcu 2021 r. badanie „Koszyk zakupowy” wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 224,93 zł. To spadek o 2,26 zł, czyli o 1% w porównaniu do maja. W ostatnim miesiącu roku szkolnego najtańsze zakupy można było zrobić ponownie w sieci Auchan, w której średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 206,99 zł. To o 3,53 zł mniej niż najtańszy koszyk w maju, również należący do Auchana. Najwięcej w czerwcu 2021 r. trzeba było wydać po raz kolejny w sieci Tesco. Za zakupy należało zapłacić 233,47 zł, czyli o 12,8% więcej niż w najtańszym Auchanie.

Po raz kolejny w ujęciu całkowitym najdroższym kanałem zakupów pozostaje e-grocery. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się na poziomie 252,10 zł. Stanowi to nieznaczny spadek cen w tym kanale o 5,41 zł (2,1 %) wobec maja. Spadek może być spowodowany znacznym poluzowaniem pandemicznych obostrzeń i obserwowanym przez ekspertów ASM Sales Force Agency powrotem klientów do sklepów stacjonarnych.

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone w czerwcu 2021 r. pokazało, że w tym miesiącu najtańsze zakupy można było zrobić, podobnie jak miesiąc wcześniej, w kanale hybrydowym (czyli w sieciach prowadzących zarówno sprzedaż on-, jak i offline) – 220,66 zł. Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery trzeba było zapłacić o 14% więcej niż w najtańszym kanale hybrydowym.

Czerwiec 2021 r. przyniósł nieznaczny spadek cen w kanale e-grocery w stosunku do maja bieżącego roku. Koszt zakupów online spadł o 2,1% względem maja. Obecnie spośród dziesięciu analizowanych grup produktów 6 było najdroższych w tym kanale sprzedaży. W okresie letnim największy wzrost cen w e-commerce odnotowały słodycze, które były droższe w online w kanale hybrydowym. Powodem takiego wzrostu cen może być wyzwanie dla sieci w dostarczaniu produktów podatnych na wysoką temperaturę.

Najwięcej najtańszych grup produktowych (po 3) można było znaleźć w sieciach Kaufland i Makro. Dwie najtańsze grupy produktów stwierdzono w sieci Auchan. Ani jednej najtańszej grupy produktów nie było w czerwcu w kanale e-grocery ani w sieciach Biedronka, E.Leclerc, Lidl, Tesco oraz w innej sieci Cash & Carry.

W największym stopniu w skali roku staniały produkty sypkie (20,63%), używki i alkohol (8,29%) oraz kategoria mięso, wędliny i ryby (6,81%). W największym stopniu po raz kolejny zdrożały napoje. W czerwcu wzrost ten wyniósł prawie 15% wobec 2020 r.

Za koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych można by zapłacić 177,10 zł (mniej o 3,98 zł niż w maju), z kolei za koszyk produktów najdroższych – 290,14 zł (mniej o 5,05 zł niż w maju). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w czerwcu 2021 r. wyniosła 113,04 zł i jest ona o 1,03 zł mniejsza niż w maju. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w czerwcu 2021 r. była wyższa o 2,73% niż przed rokiem. Koszyk maksymalny był w czerwcu 2021 r. tańszy o 13,06% niż w 2020 r.

Z analizowanych danych wynika, że wartość koszyka maksymalnego jest nieustannie niższa w zestawieniu do 2020 r., natomiast wartość koszyka minimalnego ciągle rośnie. Pokazuje to, że pomimo rosnącej inflacji walka cenowa w sieciach nie słabnie.

O badaniu
Zgodnie z przyjętą metodologią w badaniu i raporcie „Koszyk zakupowy” przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 11 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

  • 9
wartość koszyka

Wartość koszyka maksymalnego sieci handlowych w czerwcu jest niższa o 13% niż przed rokiem

21 lipca 2021