Walentynki – Polacy romantyczni, ale praktyczni. Badanie TNS Kantar
  • 0
  • 0
14.02.2018

Walentynki – Polacy romantyczni, ale praktyczni. Badanie TNS Kantar

Walentynki na dobre zadomowiły się w Polsce. Jak wynika z badania TNS Kantar przeprowadzonego na zlecenie Allegro, zdecydowana większość Polaków (83 proc.) zamierza podarować ukochanej osobie prezent z okazji Dnia Zakochanych. Prawie połowa kupi czekoladki, 33 proc. kwiaty, a co siódma osoba zdecyduje się na upominek z kategorii erotyka. Na zakupy nie wydamy więcej niż 100 zł.

Tymczasem jeszcze 20 lat temu walentynki obchodziło 42 proc. z nas. Najchętniej świętują ten dzień osoby młodsze (w wieku 18–39 lat) oraz te z mniejszych miast (do 100 tys. mieszkańców).

W swoich prezentowych wyborach Polacy nie są jednak oryginalni. Najpopularniejszym prezentem są czekoladki, które kupuje niemal połowa badanych (47 proc.). Popularnymi pomysłami na upominki z okazji Święta Zakochanych są także:

  • kwiaty (33 proc.),
  • bilety do kina czy na koncert (30 proc.),
  • kartka z życzeniami (23 proc.).

Nieco rzadziej wybór Polaków pada na bieliznę (16 proc.), biżuterię (15 proc.) lub upominek z kategorii erotyka (14 proc.) i kosmetyki (2 proc.). Mężczyźni chętniej decydują się podarować czekoladki, kwiaty lub biżuterię. Kobiety wybierają na prezent przede wszystkim bilety do kina czy na koncert oraz kartkę z życzeniami.

Najmłodsi częściej planują wręczenie najbliższej osobie czekoladek oraz kwiatów. Ta grupa wiekowa chętniej decyduje się również na prezenty z kategorii erotyka. Trzydziestolatkowie częściej zamierzają dać na walentynki biżuterię. Z kolei bilety na wydarzenia kulturalne chętniej wybierają osoby z wykształceniem średnim i wyższym.

Wyniki badania potwierdzają dane sprzedażowe Allegro.

Na trzy tygodnie przed walentynkami zauważamy wzrost zainteresowania kategoriami prezentowymi. Internauci w tym czasie chętnie kupują perfumy, biżuterię i zegarki, bilety do kina, bieliznę oraz produkty z kategorii erotyka. W wypadku tej ostatniej kategorii sprzedaż wzrasta nawet o połowę. Święto Zakochanych to też dobry czas dla sprzedawców perfum. Podobnie jak w okolicach Bożego Narodzenia, notujemy wzrost zainteresowania produktami z tej kategorii na poziomie 30 proc. – mówi Agata Stachowiak, public relations officer w Allegro.

Przed walentynkami każdego dnia sprzedaje się średnio 3 tys. zapachów. Polacy lubią znane marki i z okazji 14 lutego inwestują w droższe perfumy. Wśród wybieranych brandów są m.in. Calvin Klein, Hugo Boss, Giorgio Armani czy Versace.

Zwłaszcza mężczyźni miłość często chcą wyrazić poprzez biżuterię, której na Allegro w tym czasie sprzedaje się o 20 proc. więcej niż zazwyczaj – średnio 4,8 tys. sztuk dziennie. Polacy kupują zarówno złotą, jak i srebrną biżuterię. Średnia cena pierścionka to 117 zł, a kolczyków 30 zł. Dobrym prezentem walentynkowym, nie tylko dla spóźnialskich, jest zegarek – tych na Allegro sprzedaje się obecnie średnio 2 tys. sztuk dziennie.

Zgodnie z tym, co mówią respondenci, z końcem stycznia i na początku lutego o 15 proc. wzrasta sprzedaż damskiej bielizny. Partnerzy chętnie robią sobie też wspólne prezenty, tzn. zaopatrują się w zestawy ubrań dla niej i dla niego z zabawnymi hasłami czy grafikami.

Ponadto chętnie kupujemy bilety do kina czy na wydarzenia kulturalne. Na Allegro w porównaniu z ubiegłym rokiem sprzedało się już o 75 proc. więcej takich wejściówek. Są jednak tacy, dla których nawet walentynki nie są wystarczającym pretekstem, by skorzystać z miejskich atrakcji. Domatorzy kupują na prezent grę towarzyską i nad nią zamierzają spędzić ten dzień.

Na 3 tygodnie przed Świętem Zakochanych na Allegro sprzedaje się najwięcej sztuk prezerwatyw – ponad 36 tys. Następne są akcesoria i gadżety erotyczne – ponad 25 tys. – oraz drogeria erotyczna.

Co ciekawe, liczba sprzedanych prezerwatyw rok temu była bardzo podobna. Zwiększyło się natomiast zainteresowanie produktami BDSM (wzrost o 35 proc.) i grami erotycznymi (wzrost o 31 proc.). Z kolei o 28 proc. spadło zainteresowanie feromonami i afrodyzjakami oraz filmami erotycznymi (spadek o 19 proc.).

Większość Polaków kupuje prezenty walentynkowe z wyprzedzeniem. Niemal połowa badanych (47 proc.) zazwyczaj kupuje prezent walentynkowy z tygodniowym wyprzedzeniem, a co piąty około 3–2 tygodnie wcześniej. Prezenty na chwilę przed Dniem Zakochanych kupuje co trzeci Polak, 18 proc. dzień wcześniej, a 11 proc. w walentynki. Mężczyźni częściej niż kobiety kupują prezenty dzień przed lub w dniu św. Walentego.

Trzy czwarte planujących obdarowanie kogoś kartką lub prezentem z okazji walentynek zamierza przeznaczyć na ten cel nie więcej niż 100 zł. 39 proc. za prezent zapłaci do 50 zł, a 36 proc. między 50 a 100 zł. Mniejszy budżet na walentynkowe prezenty planują częściej kobiety, a także starsi respondenci.

O badaniu
Termin badania: 2–8 lutego 2018 r. Próba ogólnopolska 1000 Polaków w wieku 18–60 lat. Technika badania: CAWI.

Dane Allegro pochodzą z okresu pomiędzy 23 stycznia a 9 lutego 2018 r.

14 lutego 2018

Reklama

13 lutego 2018

Reklama