W USA i Europie Zachodniej konsumenci ograniczą wydatki na święta 2022
  • 0
  • 1
26.10.2022

W USA i Europie Zachodniej konsumenci ograniczą wydatki na święta 2022

Wzrost kosztów utrzymania przybiera na sile i wpływa na wybory konsumenckie zarówno w Polsce, jak i na świecie. W USA i Europie Zachodniej w najbliższe święta 63 proc. osób ograniczy wydatki. Z kolei 40 proc. aktywnie będzie poszukiwać tańszych, alternatywnych ofert lub promocji. Badanie „Festive Season”, zrealizowane przez technologiczną platformę danych Channel Factory, prowadzącą działania na YouTube, przybliża sytuację finansową i najbliższe plany budżetowe konsumentów. Uwidacznia też wyraźne spowolnienie handlu i problem, z jakim przyjdzie się zmierzyć sprzedawcom i marketerom.

Inflacja i wzrost kosztów utrzymania sprawiają, że konsumenci przewartościowują swoje wydatki. Również wydatki na święta 2022. W nadchodzącym okresie świątecznym oraz tygodniach go poprzedzających wielu z nich dysponować będzie mniejszym budżetem. Głównym czynnikiem determinującym decyzje zakupowe ponad połowy osób będzie cena.

Prezenty z promocji

Badanie wykazało, że konsumenci będą szukać oszczędności podczas kupowania prezentów świątecznych. 35 proc. badanych stwierdziło, że przeznaczy mniej środków na osobę, ale prezenty wręczy tej samej grupie, co w roku ubiegłym. Z kolei 23 proc. zamierza ograniczyć wydatki i liczbę obdarowanych osób.

49 proc. respondentów wskazało, że oszczędności będzie szukać głównie wśród popularnych kategorii produktów, których ceny z reguły są wyższe od przeciętnych. Do tej grupy należą: biżuteria, perfumy czy akcesoria technologiczne. Z raportu wynika jednak, że 32 proc. osób zamierza ograniczyć wydatki również na żywność oraz napoje, a 33 proc. na okołoświąteczną rozrywkę.

Sytuację rynkową odczuwają także sprzedawcy

Staje przed nimi obecnie szereg wyzwań. Ponad połowa konsumentów wskazuje, że konkretny produkt kupi na wyprzedaży. Blisko 20 proc. stwierdziło, że wybierze sklepy oferujące tańszy asortymentem, również w kontekście wydatków na świętowanie. Szansą dla sprzedawców w e-commerce mogą okazać się zbliżające Black Friday, Cyber Monday oraz popularny w USA Giving Tuesday. 85 proc. konsumentów twierdzi, że to właśnie podczas dni wyprzedaży zrobi zakupy online.

Konsumenci w dalszym ciągu chcą świętować i obdarowywać prezentami taką samą liczbę osób, jak w ubiegłym roku. Jednak ze względu na wzrost kosztów życia wielu z nich nie może sobie na to pozwolić. Ewentualnie zamierza, ale w ramach mniejszego budżetu. Te zachowania powodują, że w nadchodzące święta wielu sprzedawców będzie musiało przemyśleć swoje podejście handlowe, np. zdecydować się na rabaty czy wyprzedaże – mówi Lauren Douglass, SVP of marketing w Channel Factory.

Reklama online może być kołem zamachowym świątecznych zakupów

Tegoroczny sezon świąteczny to wyzwanie dla reklamodawców. Muszą oni szczególnie skoncentrować się na dotarciu do grupy docelowej z odpowiednim przekazem, w odpowiednim czasie. Blisko 51 proc. konsumentów deklaruje, że to właśnie reklama z treściami promocyjnymi wpłynie na ich decyzje zakupowe. Reklama online konkretnego produktu będzie dla 22 proc. osób bodźcem do zakupu konkretnej rzeczy. Co więcej, 10 proc. konsumentów deklaruje, że na ich decyzje zakupowe wpłynie influencer promujący dany produkt czy usługę.

Nie bez znaczenia pozostaje też kwestia platformy, na którą marka decyduje się w kontekście reklamowym. Konsumenci (45 proc.) deklarują, że najpewniej przy podejmowaniu decyzji zakupowych czują się po obejrzeniu reklamy na kanale YouTube. Poza tym przeznaczają (35 proc.) więcej pieniędzy na marki, których reklamy widzą na tej platformie. Badanie wykazało także, że reklamodawcy, chcąc zmaksymalizować ROI, powinni postawić na reklamy na YouTube w telewizji hybrydowej. Ich rozpoznawalność jest o 10 proc. większa niż w przypadku telewizji linearnej.

Miesięcznie YouTube gromadzi 25 mln dorosłych użytkowników w Polsce. Platforma pod kątem zaufania jest czołowym kanałem. Biorąc pod uwagę przywiązanie użytkowników do serwisu, a także fakt, że aż 89 proc. z nich ufa rekomendacjom twórców na platformie – wskazane jest wykorzystywanie funkcji takich jak np. YouTube Shorts. Krótki format wideo pozwala na równoległe prowadzenie kampanii reklamowych i budowanie sprzedaży. Wideo odgrywa coraz większą rolę na ścieżce zakupowej. W kontekście zbliżającego się okresu świątecznego może być to klucz do wzmocnienie wizerunku marki w świadomości konsumentów i realizacji celów biznesowych – dodaje Szymon Szmigiel, managing director, Channel Factory Polska.

O badaniu

Badanie zostało przeprowadzone przez wewnętrzny zespół badawczy Channel Factory. Zastosowano zewnętrzną platformę branżową do dystrybucji ankiety, zbierania danych i dostarczania wyników od ponad 2500 respondentów z USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji i Holandii.

  • 1
Wydatki na święta 2022 w USA i Europie Zach

Wydatki na święta 2022 w USA i Europie Zachodniej

26 października 2022

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
26.10.2022

Sztuczna inteligencja wykryje dual quality – podwójną jakość produktów

Eksperci z Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego (OPI) wraz z naukowcami z Instytutu Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk (IPI PAN) zaprojektowali system informatyczny ANSI. Służyć on będzie do identyfikowania opinii konsumentów na temat bezpieczeństwa produktów i ich jakości, z uwzględnieniem dual quality, czyli zjawiska podwójnej jakości produktów na różnych rynkach.

  • 1
  • 3
  • 0
  • 0
  • 0
26.10.2022

Kibice i piłkarze Barcelony śpiewają w spocie Cupry

Hiszpańska marka motoryzacyjna Cupra, sponsor drużyny FC Barcelona, rozpoczyna kampanię, w której głównymi bohaterami są kibice katalońskiego klubu. W materiale filmowym wystąpiło ponad 50 osób, wykonując słynną pieśń „Un dia de partit”. Są także wybrani zawodnicy, m.in. Robert Lewandowski oraz ambasadorzy marki Ansu Fati i Marc-André Ter Stegen. Z okazji meczu z drużyną Bayern Monachium (26 października) stworzono także wersję w języku niemieckim. Polski napastnik mówi w niej, że jest fanem Barcy.