W serwisach VoD wysoki clutter, ale irytacja reklamą wciąż mniejsza niż w telewizji – zauważa Wavemaker
  • 0
  • 3
9.09.2019

W serwisach VoD wysoki clutter, ale irytacja reklamą wciąż mniejsza niż w telewizji – zauważa Wavemaker

Kino, YouTube, serwisy VoD, telewizja – tak wygląda ranking mediów wideo pod względem akceptacji dla reklam wśród ich odbiorców, pokazuje „VideoTrack IV”, badanie agencji Wavemaker. Clutter w serwisach VoD głównych nadawców sięga już 15% czasu emisji programów. Zbliża się więc do telewizyjnego. Widoczność reklam w VoD wciąż jest wysoka. Płatne serwisy wideo nabierają jednak rozpędu m.in. dzięki wyłączeniu reklam.

W lipcu wypełnienie reklamowe serwisów VoD największych polskich nadawców sięgało około 15% – pokazuje wyliczenie agencji mediowej Wavemaker. Oznacza to, że Player (TVN), Ipla (Polsat) i serwis VoD TVP emitowały średnio 9 minut na godzinę w miesiącu o tradycyjnie mniejszym obłożeniu reklamowym.

Clutter w VoD utrzymuje się na poziomie bliskim telewizyjnego. W lipcu na głównych antenach nadawców komercyjnych wypełnienie reklamami oscylowało wokół 100% limitu (12 minut na godzinę). W TVP1 i TVP2, ze względu na ograniczenia obowiązujące publicznego nadawcę, było nieco niższe.

Clutter w VoD nasilał się w ostatnich latach wraz ze wzrostem zainteresowania reklamodawców e-wideo. Wpłynął on na postawy internetowych widzów względem reklam.

Jak pokazuje „VideoTrack IV”, poziom irytacji reklamą w serwisach VoD jest zbliżony do wyników z poprzednich fal badania. coraz więcej e-widzów korzysta jednak z płatnych serwisów wideo. Ich wybór często podyktowany jest niechęcią do reklam. Z 43% w 2017 r. do 47% w tym roku wzrósł odsetek klientów płatnych serwisów, którzy twierdzą, że wybierają je właśnie przez wzgląd na nieobecność reklam.

Viewability (znajdowanie się w polu widzenia) reklam w serwisach głównych nadawców jest wciąż wysokie. Dane Gemius AdReal pokazują, że oglądane na desktopach serwisy VoD głównych nadawców osiągają dobre statystyki widoczności reklam. Prezentowane dane dotyczą również lipca 2019 r.

Najwyższą widoczność reklam miał serwis VoD TVP. Ten zgodnie z wyliczeniem Wavemakera miał w lipcu znacznie niższe obłożenie reklamami niż jego komercyjni konkurenci.

9 września 2019

6 września 2019