W poszukiwaniu odpowiedniego prezentu. Analiza zachowań zakupowych w polskich sklepach online
  • 0
  • 2
2.12.2015

W poszukiwaniu odpowiedniego prezentu. Analiza zachowań zakupowych w polskich sklepach online

Choć większość prezentów świątecznych jest kupowana w grudniu, ruch w sklepach online w Polsce rośnie na przestrzeni całego IV kwartału. Szczyt na poziomie +90 proc. przypada na połowę grudnia, gwałtowny spadek następuje zaś około 26 grudnia. To wnioski z analizy świątecznych zachowań zakupowych, przeprowadzonej przez firmę Criteo. Podstawą badania były transakcje dokonane w polskich e-sklepach w ciągu ostatnich dwóch lat.

Wyścig trwa
Zachowania zakupowe użytkowników zmieniają się podczas IV kwartału. Pierwszą połowę listopada można by określić jako czas refleksji, ponieważ użytkownicy szukają produktów i porównują je, po czym zaczynają je umieszczać w koszykach zakupowych. W tym okresie nie dochodzi jednak do konwersji.

W kolejnym etapie, tzw. czasie konwersji (19 listopada –18 grudnia), użytkownicy nadal dodają produkty do koszyków, a wskaźnik sprzedaży na użytkownika rośnie lawinowo. W Boże Narodzenie i w okresie poświątecznym (19–31 grudnia) użytkownicy kupują ostatnie świąteczne prezenty, po czym koszyki opróżniają się. Wskaźnik sprzedaży maleje, by znów wzrosnąć na początku roku.


Urządzenia mobilne napędzają sprzedaż w okresie świątecznym

W październiku ruch generowany na urządzeniach mobilnych jest porównywalny do ruchu na desktopach. Dokładnie w połowie okresu zwanego czasem refleksji ma jednak miejsce znacząca zmiana: ruch na smartfonach i tabletach wzrasta o 34 proc., podczas gdy desktopy odnotowują 25-procentowy wzrost.

W połowie okresu konwersji (około 5 grudnia) poziom ruchu na desktopach i urządzeniach mobilnych znów się wyrównuje. Po świętach ruch na urządzeniach mobilnych ponownie znacząco wzrasta, niemal do poziomu okresu refleksji.

Analiza zachowań zakupowych Polaków pokazuje, że oglądając produkty, korzystamy głównie z urządzeń mobilnych. Jeśli zaś chodzi o umieszczanie ich w koszykach i zakup, urządzenia mobilne i desktopy cieszą się porównywalną popularnością.

Użytkownicy kupują więcej, ale przeznaczają mniejsze kwoty na zakupy
W wynikach badania często pojawia się słowo „więcej”: większa liczba użytkowników wydaje więcej pieniędzy i robi to częściej niż w innych miesiącach roku. Wskaźnik sprzedaży na użytkownika wzrasta do 80 proc. w okresie konwersji. W rezultacie udział nabywczy wszystkich użytkowników w tym czasie również rośnie.

W ogólnym przeliczeniu wartość zamówienia na użytkownika wzrasta do 25 proc. Badanie pokazuje jednak, że w czasie świąt internauci przeznaczają mniejsze kwoty na zakup poszczególnych produktów. Wartość pojedynczego zlecenia spada w okresie refleksji nawet o 30 proc. Pomimo tego użytkownicy w okresie konwersji są wciąż bardziej wartościowi pod względem zakupowym, ponieważ ich udział nabywczy oraz ogólna wartość wydatków wzrasta.

  • 2

2 grudnia 2015

Reklama

1 grudnia 2015

Reklama