Jak uratować św. Mikołaja chorego na Covid-19? Ruszyła kampania na temat oddawania osocza przez ozdrowieńców
  • 1
  • 3
16.12.2020

Jak uratować św. Mikołaja chorego na Covid-19? Ruszyła kampania na temat oddawania osocza przez ozdrowieńców

Ruszyła akcja społeczna portalu Krewki.pl Fundacji State of Poland. Ma ona pozwolić na łączenie osób cierpiących na Covid-19 z ozdrowieńcami gotowymi oddać dla nich osocze – źródło przeciwciał i jedyny skuteczny lek na tę chorobę. Strona internetowa Krewki.pl, aplikacja oraz towarzysząca im kampania mają popularyzować możliwość oddania osocza osobom cierpiącym na Covid-19.

Strona i aplikacja pozwalają na:

  • zidentyfikowanie osób w najbliższej okolicy, które potrzebują osocza,
  • zlokalizowanie najbliższej stacji krwiodawstwa,
  • zgłoszenie gotowości do pomocy i wirtualne połączenie z potrzebującym chorym.

Dla dawców osocza przewidziane są korzyści w postaci dodatkowych dni płatnego urlopu, 33% ulgi na transport kolejowy, pakietu konsultacji medycznych oraz ulgi w podatku PIT.

W przygotowanym spocie chłopiec w szpitalnej poczekalni patrzy na świętego Mikołaja odwożonego na oddział intensywnej terapii. Mikołaj jest chory na Covid-19. Spot ma przypominać, że święta w tym roku są wyjątkowe. W 2020 r. najcenniejszym prezentem, jaki możemy podarować innym, jest dar życia. W świecie zdezorganizowanym przez pandemię pojawiła się dla chorych na Covid-19 nowa nadzieja: osocze ozdrowieńców – płynny składnik krwi pobierany od osób, którym udało się pokonać wirusa.

Od 6 do 9 grudnia w mediach społecznościowych można było obejrzeć 6-sekundowy teaser, w którym św. Mikołaj przeprasza rodziców za to, że nie przyjdzie w tym roku. 14 grudnia ruszyła główna część kampanii, która prowadzona jest w stacjach telewizyjnych Polsat i TVP oraz na Facebooku, Instagramie, YouTube i w kanałach VoD Ipla i TVP. Składa się ona z dwóch formatów – 30- i 15-sekundowego. Dodatkowo w centrum Warszawy i Wrocławia reklamy eksponowane są w formie siatek wielkoformatowych.

Inicjatywa Krewki.pl jest oddolnym ruchem społecznym. Ma on na celu budzenie świadomości dużego zapotrzebowania na osocze ozdrowieńców oraz budowanie społeczności łączącej osoby cierpiące na Covid-19 z potencjalnymi dawcami. Twórcą akcji jest Fundacja State of Poland.

Z badań wynika, że dwukrotne podanie osocza ozdrowieńców chorym na Covid-19 w odstępie 24–48 godzin łagodzi oraz skraca czas występowania objawów choroby. Jeden ozdrowieniec, który trzykrotnie odda osocze, może przyczynić się do powstania aż dziewięciu dawek leku. W październiku osocze oddało 908 osób, co oznacza szansę na powrót do zdrowia dla 2 tys. chorych na Covid-19.

Aktualnie zapotrzebowanie na osocze z przeciwciałami anty-SARS-CoV-2 oscyluje w granicach 400–500 jednostek na dobę. Dzięki działaniom komunikacyjnym obecnie w magazynach Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa znajdują się ilości osocza zapewniające możliwość bieżącej realizacji zapotrzebowań zgłaszanych przez podmioty lecznicze.

Za pośrednictwem strony Krewki.pl użytkownicy mogą się zarejestrować i zobaczyć, ile osób obecnie wymaga leczenia oraz ilu potencjalnych dawców znajduje się na danym obszarze. Żadne dane osobowe nie są udostępniane i przetwarzane. Użytkownicy kierowani są do informacji. Mogą uzyskać pomoc i poradę w zakresie sposobu i terminu przekazania osocza lub porady dotyczące leczenia i objawów. Międzynarodowi goście są kierowani do ich lokalnych zasobów. Użytkownicy mogą zapraszać innych do przyłączenia się do społeczności.

Doniesienia o rychłym uruchomieniu programu szczepień przeciw Covid-19 są niezmiernie pozytywne. Dotyczą jednak tylko osób zdrowych. Tymczasem nadal potrzebujemy leku dla osób chorych. Lekarze z sukcesami podają osobom zakażonym osocze. Każdy kraj Europy ma swój sposób na zwiększanie zainteresowania oddawaniem osocza ozdrowieńców, ale Polska chce zrobić coś wyjątkowego – stworzyć cały oddolny ruch społeczny. Krewki.pl to nowo powstała, powołana przez Fundację State of Poland społeczność, która łączy ozdrowieńców – dawców osocza i potrzebujących przeciwciał biorców – przekonuje Danuta Nierada, dyrektor kreatywna Fundacji State of Poland.

  • 3
Krewki.pl

Portal Krewki.pl ma łączyć chorych na Covid-19 z ozdrowieńcami

16 grudnia 2020