UOKiK zawiadomił prokuraturę i KNF w sprawie Profi Credit Polska
  • 0
  • 0
11.06.2018

UOKiK zawiadomił prokuraturę i KNF w sprawie Profi Credit Polska

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymuje wiele skarg i zapytań w sprawie Profi Credit Polska. Z informacji od konsumentów wynika, że pożyczkodawca pobierał opłaty przewyższające pożyczoną kwotę oraz bez wiedzy konsumentów wypłacał kolejne pożyczki. Prezes UOKiK zawiadomił prokuraturę i Komisję Nadzoru Finansowego.

Kwota pożyczki 1000 zł, koszt ubezpieczenia 1622 zł, opłata przygotowawcza 250 zł i odsetki – tyle do zapłaty miał jeden z klientów Profi Credit Polska. Na tę firmę pożyczkową wpływa wiele skarg do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wątpliwości UOKiK budzi opłata za ubezpieczenie – wyższa niż kwota pożyczki. Tak duża stawka może być sprzeczna z dobrymi obyczajami. Urząd postawił zarzuty Profi Credit Polska. Prowadzi także postępowania wyjaśniające w sprawie ubezpieczycieli, którzy wyliczali składki: Compensa TU na Życie Vienna Insurance Group oraz Generali Życie TU.

Profi Credit Polska doliczał do pożyczki ubezpieczenie na wypadek śmierci, które przekraczało wartość pożyczonych pieniędzy. Na przykład pożyczka – 1500 zł, ubezpieczenie – 2429 zł. Znaczna część składki pobieranej z tytułu ubezpieczenia była przekazywana Profi Credit Polska jako wynagrodzenie za obsługę polisy. Co więcej, wraz ze spłatą długu mogła maleć suma ubezpieczenia.

Ponadto w umowie znalazło się postanowienie, zgodnie z którym Profi Credit Polska wypłacał konsumentom kolejne pożyczki, mimo że nie wnioskowali o nie. Naliczał też od nich ponownie opłatę za ubezpieczenie na życie. Nie badał, czy klienci są w stanie spłacać raty.

Konsumenci byli zaskoczeni swoimi długami i wezwaniami do zapłaty. Spółka poinformowała, że zaprzestała działań przewidujących kolejne wypłaty oraz opłacenie ubezpieczeń na życie. Mimo to wiele umów nadal obowiązuje – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Prezes UOKiK prowadzi postępowanie przeciwko Profi Credit Polska. Zarzuty dotyczą:

  • zbyt wysokich opłat za ubezpieczenie, które mogą naruszać dobre obyczaje,
  • wypłaty kolejnych pożyczek bez wiedzy konsumentów i bez oceny zdolności do jej spłaty,
  • żądania zapłaty całości składki ubezpieczeniowej oraz odsetek w maksymalnej wysokości zamiast niższych ustalonych w umowie, gdy umowa została rozwiązana przez to, że klient nie płacił rat,
  • opłat windykacyjnych bez ustalenia zasad ich stosowania, co mogło znacznie zwiększyć kwotę do zapłaty.

W sprawie Compensa TU na Życie Vienna Insurance Group oraz Generali Życie TU toczą się postępowania wyjaśniające. Urząd chce ustalić zasady wyliczania składek ubezpieczenia na życie. O działaniach Profi Credit Polska i ubezpieczycieli zawiadomił Komisję Nadzoru Finansowego i Prokuraturę Okręgową w Bielsku-Białej, która prowadzi w tej sprawie śledztwo.

Ponadto w postępowaniu wyjaśniającym urząd analizuje wzorce umów Profi Credit Polska pod kątem przestrzegania ustaw o nadzorze nad rynkiem finansowym i kredycie konsumenckim. W przeszłości UOKiK wydawał decyzje dotyczące Profi Credit: w 2008 r., dwukrotnie w 2013 r. oraz raz w 2015 r.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozpatruje pytanie prejudycjalne w sprawie Profi Credit Polska, które skierował Sąd Rejonowy w Siemianowicach Śląskich. Dotyczy ono kredytu konsumenckiego i weksla.

8 czerwca 2018