Ubrania zniszczone na skutek ataku na osoby LGBTQIA+ w kampanii Zalando, Misbhv i KPH
  • 1
  • 1
6.08.2020

Ubrania zniszczone na skutek ataku na osoby LGBTQIA+ w kampanii Zalando, Misbhv i KPH

Platforma Zalando ruszyła z kampanią ukazującą problemy społeczności LGBTQIA+ wywołane skalą homofobii w Polsce. Kampania „Historie ukryte w ubraniach” powstała we współpracy z organizacją pozarządową Kampania Przeciw Homofobii oraz polską marką Misbhv. Celem projektu jest pokazanie prawdziwych historii osób LGBTQIA+, które stały się ofiarami przemocy ze względu na orientację seksualną.

Wraz z rosnącą liczbą przypadków agresji oraz natężeniem mowy nienawiści w debacie publicznej sytuacja polskiej społeczności LGBTQIA+ ulega ostatnio systematycznemu pogorszeniu. Potwierdza to raport KPH, pt. „Sytuacja społeczna osób LGBTA w Polsce”. Zgodnie z nim nawet 70% osób LGBTA doświadczyło homo-, bi- lub transfobicznej przemocy. Tylko 4% skrzywdzonych zgłosiło te napaści organom ścigania.

By zwrócić uwagę na skalę przemocy, z jaką muszą zmierzyć się osoby publicznie deklarujące swoją przynależność do społeczności LGBTQIA+, Zalando połączyło siły z:

  • KPH, polską organizacją pozarządową walczącą o prawa osób LGBTQIA+,
  • Misbhv – globalnie rozpoznawalną polską marką odzieżową tworzoną przez Natalię Maczek i Tomasza Wirskiego.

Razem z marką odzieżową Zalando stworzyło pięć projektów z ubrań, które zostały uszkodzone wskutek aktów przemocy dokonanych na osobach LGBTQIA+. Zniszczone części garderoby zyskały nowe życie i siłę wyrazu. Projekty podkreślają zmianę, jaka zachodzi w wymowie powstałych ubrań – z pozostałości po traumatycznych przeżyciach zmieniają się w symbole walki o tolerancję i protestu przeciw homofobii.

Każde zniszczenie ubioru reprezentuje osobiste doświadczenie bohatera kampanii. Wspólnym mianownikiem opowiadanych historii nie jest zakorzeniona w nich trauma, lecz chęć dążenia do zmiany i promowania tolerancji. Odzież ma stać się symbolem odwagi i niezłomności społeczności LGBTQIA+, która wciąż walczy w Polsce o równość i szacunek.

To niezwykle ważne, by szeroko rozpoznawalne marki, takie jak Zalando, angażowały się w kampanie społeczne i mówiły głośno o problemach, jakie nękają nasze społeczeństwo. W ten sposób marki mogą dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i zmotywować ich do wsparcia przeróżnych celów, takich jak dążenie do równości, a do osiągnięcia tego celu niezbędna jest profesjonalna pomoc prawna.

Tylko poprzez zgłoszenie sprawy na policję jesteśmy w stanie dotrzeć do sprawcy przestępstwa i uruchomić aparat sprawiedliwości. Dzięki zgłoszonym i udokumentowanym przestępstwom będziemy w stanie przeprowadzić efektywne działania prawne na szczeblu lokalnym i międzynarodowym – mówi Jakub Lendzion z Kampanii Przeciw Homofobii.

Kampania stworzona we współpracy z agencją 180heartbeats + Jung v. Matt ruszyła 6 sierpnia i będzie prowadzona na profilach Zalando, Misbhv i KPH w mediach społecznościowych. Zaplanowano również działania PR.

Kluczowym elementem jest seria filmów w reżyserii Mikołaja Sadowskiego, wykonanych przez operatora filmowego Igora Połaniewicza. Filmy te przedstawiają historie bohaterów kampanii oraz proces projektowania uszkodzonych ubrań na nowo. Zdjęcia zostały wykonane przez Zuzannę Krajewską, która w przeszłości angażowała się w inicjatywy społeczne, takie jak Vote Together, #sexedPL czy Surplus.

Aby dodatkowo wesprzeć społeczność LGBTQIA+ w Polsce, Zalando będzie sponsorować wybrane programy prowadzone przez Kampanię Przeciw Homofobii. Są to programy kierowane do osób, które doświadczyły przemocy i szukają pomocy prawnej oraz psychologicznej.

  • 1
kolekcja ubrań zniszczonych na skutek ataku

Kolekcja ubrań zniszczonych na skutek ataku na osoby LGBTQIA+

6 sierpnia 2020

5 sierpnia 2020