„Twoje życie, Twoja karta” – kampania przeciwko handlowi ludźmi - Marketing przy Kawie
Kampania społeczna przeciwko handlowi ludźmi – „Twoje życie, Twoja karta”
  • 1
  • 3
24.06.2025

Kampania społeczna przeciwko handlowi ludźmi – „Twoje życie, Twoja karta”

Policja we współpracy z Fundacją La Strada zainaugurowała ogólnopolską kampanię, która ma pokazać, że handel ludźmi nie jest odległym problemem – to zagrożenie, które realnie dotyka także Polaków.

W latach 2017–2024 polska policja zidentyfikowała w naszym kraju aż 295 domniemanych ofiar handlu ludźmi. Są to zarówno obywatele Polski (135 osób), jak i cudzoziemcy – najczęściej z:

  • Filipin (80 osób),
  • Ukrainy (25 osób),
  • Bułgarii (18 osób),
  • Kolumbii (10 osób)

Analiza ujawnionych w ostatnich latach przestępstw w tym zakresie wskazuje, że:

  • 32% związanych było z pracą przymusową i niewolnictwem,
  • 23% przypadków dotyczyło eksploatacji seksualnej,
  • 8% dotyczyło żebractwa,
  • 37% przypadków obejmowało inne formy wykorzystywania, w tym m.in. wyłudzanie świadczeń socjalnych (głównie w krajach skandynawskich) oraz wyłudzanie kredytów bankowych.

Jeśli masz wątpliwości związane z wyjazdem, jeżeli obawiasz się o przyjaciółkę czy kolegę, zadzwoń do nas. Możesz zapytać anonimowo, możesz poradzić się kogoś, kto zna wiele takich historii. Wyjazd ma być przygodą, drogą do lepszego jutra, ale nie koszmarem. Nigdy nie mówimy „nie jedź”, tylko pokazujemy, które punkty wymagają więcej informacji, chwili na zastanowienie. A jeżeli coś pójdzie nie tak, zawsze można do nas zadzwonić i zorganizujemy pomoc – mówi Irena Dawid-Olczyk, prezes Fundacji La Strada.

Głównym elementem działań jest spot wideo przygotowany przez Biuro Komunikacji Społecznej KGP. W symboliczny sposób pokazuje on trzy możliwe scenariusze:

  • poznanie tzw. loverboya,
  • wyjazd do pracy marzeń
  • kontakt z Policją, dzięki któremu można ustrzec się przed zagrożeniem.

Akcja spotu „ Twoje życie, Twoja karta” rozgrywa się w gabinecie wróżki

Karty tarota w metaforyczny sposób pokazują, jak łatwo można ulec manipulacji i stracić kontrolę nad własnym życiem. Młoda dziewczyna, wyciągając kolejne karty, „ogląda” potencjalne ścieżki swojego życia. Uświadamia sobie, że każda decyzja, którą podejmie, ma znaczenie. Może bowiem prowadzić do zupełnie innego zakończenia – sukcesu, rozczarowania albo tragedii.

Oprócz spotu kampania obejmować będzie spektrum działań w mediach społecznościowych oraz informacji edukacyjno-profilaktycznych. Wszystkie będzie można znaleźć na stronie internetowej policji. Będą to:

  • quizy i relacje w social mediach,
  • materiały edukacyjno-informacyjne na temat tzw. red flags czy manipulacji emocjonalnej, uzupełnione o praktyczne rady od policji,
  • edukacyjne reelsy z udziałem policjantów,
  • numery alarmowe i kontakty do organizacji pomocowych.

Kampania potrwa do końca czerwca

„Twoje życie, Twoja karta”

„Twoje życie, Twoja karta” – kampania przeciwko handlowi ludźmi

Prowadzona będzie w okresie poprzedzającym wakacje. Właśnie wtedy ryzyko wyjazdów do nieznanych miejsc oraz podejmowania pracy „w ciemno” jest największe.

W produkcji spotu wzięli udział pracownicy policji oraz aktorzy-amatorzy: Monika Wsolak, Weronika Miezancew oraz Artur Adamczyk. Sceny realizowano w różnych lokalizacjach w Warszawie, m.in. w restauracji, której  współwłaściciel, Spiros Koulouris, bezinteresownie udostępnił lokal.

Produkcję kampanii „Twoje życie, Twoja karta” wsparły pro bono firmy Non Stop Film Service oraz Piramida Film.

  • 2
Kampania społeczna przeciwko handlowi ludźmi – #TwojeŻycieTwojaKarta
Kampania społeczna przeciwko handlowi ludźmi – #TwojeŻycieTwojaKarta

Doceniasz naszą pracę?

Postaw espresso redaktorom i pomóż tworzyć jeszcze lepsze treści.


Postaw mi kawę na buycoffee.to

23 czerwca 2025