The North Face prowadzi kampanię przeciwko Facebookowi i jednocześnie przekazuje mu dane o użytkownikach
  • 0
  • 1
31.07.2020

The North Face prowadzi kampanię przeciwko Facebookowi i jednocześnie przekazuje mu dane o użytkownikach

The North Face to jedna z marek, które zaangażowały się w akcję „Stop Hate for Profit” i wycofały reklamy z Facebooka i Instagrama. Jednocześnie wciąż przekazuje serwisowi Marka Zuckerberga informacje o odwiedzających jej stronę internautach.

Kampanię „Stop Hate for Profit” zainicjowali amerykańscy obrońcy praw człowieka z NAACP i Anti-Defamation League. Celem działań jest zmuszenie Facebooka do usuwania treści uznanych za nienawistne, np. postów Donalda Trumpa. Tłem dla tych działań są niepokoje społeczne w Stanach Zjednoczonych i rywalizacja polityczna.

Chociaż The North Face jak setki innych marek rzeczywiście wstrzymał swoje kampanie reklamowe na Facebooku, wciąż przekazuje serwisowi dane o klientach.

W styczniu 2020 r. Facebook udostępnił użytkownikom funkcję o nazwie Aktywność poza Facebookiem. Umożliwia ona internautom przeglądanie informacji, które firmy zewnętrzne udostępniły platformie. Marki przekazują te dane, aby lepiej kierować reklamy na Facebooku do klientów.

Thomas Smith z portalu ƒOne Zero zagłębił się w dane dotyczące jego aktywności poza Facebookiem. Odkrył, że ponad 1000 firm zbierało informacje o wszystkim, co robił w internecie i udostępniało je swobodnie Facebookowi. Udostępniane dane obejmowały strony, które przeglądał, zakupy dokonane za pośrednictwem usług takich jak DoorDash i użyte w telefonie aplikacje.

Jedną z firm udostępniających Facebookowi informacje o poczynaniach dziennikarza w internecie była The North Face. Chociaż marka zadeklarowała pod koniec czerwca, że przestanie umieszczać reklamy na Facebooku, w połowie lipca nadal przesyłała ogromne ilości danych klientów serwisowi. The North Face nie odpowiedział na prośbę o komentarz.

Dziennikarz powrócił na stronę WWW The North Face, jednocześnie podglądając informacje na Facebooku. Jak się okazało, marka od pierwszego kliknięcia rejestrowała działania i często wysyłała aktualizacje do serwisu Zuckerberga. The North Face poinformował Facebooka, że Smith jest na stronie WWW oraz podał, że dziennikarz dotarł do niej z wyszukiwarki Google. Ponadto wysyłał do Facebooka dane o każdym produkcie, który widział dziennikarz.

Kiedy Smith dodał do koszyka produkt, firma odzieżowa natychmiast poinformowała o tym Facebooka. Przekazała mu też aktualną cenę. Informowała także o postępach procesu zakupowego oraz przekazała dane o zakończonej transakcji.

Jak podkreśla autor dziennikarskiego śledztwa, The North Face, choć publicznie karci Facebooka, prywatnie gromadzi razem z nim dane. Gdy firma odmrozi działalność reklamową na Facebooku, w zasadzie nic nie straci. Wszystkie dane, które wysłała podczas bojkotu, będą na nią czekały.

Brakuje jednoznacznych dowodów na to, że jest to celowe działanie marki. Być może sprawę można tłumaczyć niedopatrzeniem.

Źródło: www.onezero.medium.com

  • 1
The North Face

The North Face bojkotuje Facebooka i przesyła mu dane klientów

31 lipca 2020