Tesco zbadało, dlaczego Polacy marnują jedzenie
AdvertisementAdvertisement
  • 0
  • 2
2.10.2020

Tesco zbadało, dlaczego Polacy marnują jedzenie

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Tesco, średnio co piąty Polak nie ma wystarczającej wiedzy, dzięki której mógłby ograniczyć ilość marnowanej żywności w gospodarstwie domowym. Poprawa świadomości w tym zakresie jest głównym celem kampanii edukacyjnej sieci.

W Polsce co roku marnowanych jest około 9 mln ton artykułów spożywczych*. Jak pokazuje badanie Tesco „Marnowanie żywności wśród Polaków”, jedna czwarta badanych nie ma umiejętności właściwego zaplanowania zakupów lub nie ma wystarczającej wiedzy o właściwym przechowywaniu produktów.

Co czwarty Polak przyznaje, że robi za duże zapasy, a wybory zakupowe są całkowicie spontaniczne. 44% ankietowanych uważa, że wie, gdzie i jak przechowywać kupione w sklepie produkty spożywcze. Ponad połowa respondentów stwierdziła, że raczej ma taką wiedzę, choć właściwe przechowywanie niektórych produktów wciąż sprawia im trudność. Dla co trzeciego Polaka największym problemem w niemarnowaniu żywności jest brak umiejętności oceny po wyglądzie lub zapachu, czy określone artykuły wciąż nadają się do spożycia.

Kto najczęściej zwraca uwagę na marnowanie żywności?
W Polsce w największym stopniu kobiety przejmują się wyrzucaniem żywności. Na pytanie: „Jak czujesz się, wyrzucając żywność?” ponad 56% zauważa, że wzbudza to w nich duże poczucie winy. W przypadku mężczyzn w podobny sposób odpowiedziało 40% badanych. Kobiety znacznie rzadziej deklarują też problem w zakresie zrozumienia oznakowania produktów (34,6%) niż mężczyźni (20,6%).

Żywnością najbardziej umiejętnie gospodarują osoby z wyższym wykształceniem. Im wyższy poziom edukacji, tym większą wiedzę na temat przechowywania produktów miał respondent. Osoby z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym częściej wyrzucają owoce i warzywa, nawet jeśli mają najmniejsze oznaki braku świeżości (12%). Rzadziej przyznają też, że wyrzucanie jedzenia powoduje u nich poczucie winy (23%).

Inaczej jest, gdy wyrzucają drogi produkt. W takiej sytuacji przejmuje się tym prawie 57% respondentów z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym. Z drugiej strony negatywne odczucia niezależnie od ceny żywności ma wtedy 53% osób z wykształceniem wyższym. Osoby z podstawowym wykształceniem znacząco częściej deklarują brak wiedzy w zakresie właściwego przechowywania produktów (19,5%) niż pozostałe grupy (średnia 5,7%).

Wiedza na temat niemarnowania żywności wciąż nie jest wystarczająca. Chcemy to zmienić, docierając z naszą kampanią do jak największej liczby osób bez względu na wiek, płeć i wykształcenie. Wierzymy, że dzięki naszym prostym i praktycznym poradom uda się dołożyć cegiełkę w kwestii edukacji na temat szanowania żywności – zarówno w zakresie kupowania, jak i przechowywania produktów, by nie powielać błędnych wzorców. Na przykład 25% ankietowanych wskazało, że przechowuje pomidory w lodówce, co nie wpływa dobrze na zachowanie ich walorów.

Chcemy, by kampania pomogła naszym klientom, odpowiadając na najczęściej pojawiające się wątpliwości dotyczące przechowywania żywności. Suma takich drobnych kroczków to wielka zmiana na lepsze dla nas, dla naszego lokalnego środowiska, jak i całej planety – mówi Daria Kulińska, dyrektorka komunikacji Tesco Polska.

O badaniu
Badanie „Marnowanie żywności wśród Polaków” zostało przeprowadzone przez SW Research metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 805 polskich konsumentów powyżej 16. roku życia.

* Preparatory Study on food waste across EU 27. Final Report, European Commission (DG ENV), Bio Intelligence Service, październik 2010

  • 2
dlaczego Polacy marnują jedzenie

Dlaczego Polacy marnują jedzenie?

2 października 2020

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
2.10.2020

Nastroje konsumenckie na świecie – jesień 2020. Badanie Mood Media

71% konsumentów na świecie mówi, że zaczyna się czuć komfortowo, powracając do sklepów stacjonarnych po złagodzeniu przez władze obostrzeń – pokazuje badanie „Shopper sentiments”. Firma Mood Media specjalizująca się w marketingu sensorycznym oraz customer experience zleciła globalne badanie wśród 8 tys. konsumentów z USA, Wielkiej Brytanii, Francji i Chin. Celem było lepsze zrozumienie obecnych nastrojów konsumenckich związanych z sytuacją pandemii Covid-19.