Telewizor „odkleja się” od telewizji – pokazuje badanie Nielsen Media
  • 0
  • 1
17.03.2021

Telewizor „odkleja się” od telewizji – pokazuje badanie Nielsen Media

Stabilna jest liczba gospodarstw telewizyjnych, jednak coraz częściej na telewizorze oglądane jest wideo online. Najpowszechniejsze ekrany wykorzystywane do oglądania treści wideo to kolejno: telewizor, smartfon, PC/laptop, tablet. Jednocześnie telewizor coraz częściej służy do oglądania treści streamingowych. Już co czwarte gospodarstwo z dostępem do Sieci korzysta z płatnych treści streamingowych. To główne wyniki dorocznego badania „Establishment Survey” firmy Nielsen Media.

Gospodarstwa telewizyjne, czyli gospodarstwa mające sprawny telewizor lub komputer podłączony do określonego sygnału telewizyjnego, stanowią blisko 97% wszystkich gospodarstw w Polsce. Spośród nich większość (65%) płaci za dostęp do telewizji, korzystając z platform satelitarnych lub kablówek czy IPTV. Jednocześnie telewizja linearna wchodzi do Internetu. Aktualnie 7% gospodarstw deklaruje oglądanie również telewizji na żywo przez Internet.

Stabilna i bardzo wysoka liczba gospodarstw telewizyjnych w Polsce jest znakiem tego, że telewizor to wciąż podstawowy sprzęt w domach Polek i Polaków, a grupa osób bez dostępu do telewizji nie zwiększa się. Jednak zdecydowanie sam telewizor jako ekran zyskuje nowe funkcje. Widzimy to wyraźnie w obecnej fali badania „Establishment Survey” – komentuje Joanna Kopeć, senior media research executive w Nielsen Media.

W czasie tego dziwnego pandemicznego roku spędzonego w domach wyraźnie wzrosła popularność serwisów streamingowych. Co za tym idzie, w większej części gospodarstw telewizor wykorzystywany jest do innych celów niż oglądanie telewizji linearnej: serwisy VoD, gry komputerowe. Największa zmiana to prawie dwukrotny wzrost wykorzystania telewizora do oglądania serwisów VoD takich jak Netflix, HBO Go, Player. W połączeniu z konsekwentnie rosnącym odsetkiem smart TV podłączonych do Internetu w domach Polek i Polaków można mówić o odrywaniu się telewizora od telewizji.

Z drugiej zaś strony badacze obserwują odrywanie się telewizji linearnej od telewizora. Już w 7% gospodarstw w Polsce widzowie deklarują oglądanie telewizji na żywo przez Internet niezależnie od urządzenia. Korzystanie z płatnych serwisów streamingowych dotyczy ponad co czwartego gospodarstwa z dostępem do Internetu. Co ciekawe, nie ma to bezpośredniego przełożenia na plany dotyczące korzystania z płatnej telewizji. Świadczy to o komplementarnym charakterze usług VoD, pewnym dodatku poszerzającym ofertę wideo.

Płatna telewizja to bowiem często więcej niż telewizja linearna. To usługi łączone, jak chociażby dostęp do Internetu, wielofunkcyjne dekodery, catch-up TV, tak więc potrzeby, które zaspokaja są, szersze niż te realizowane przez serwisy VOD. Stąd też cord-cutting w Polsce raczej nie zwiększy w najbliższym czasie tempa, jakie ma choćby w Stanach Zjednoczonych – prognozuje ekspertka.

Wśród gospodarstw telewizyjnych dominuje model z jednym telewizorem (81%), ale prawie co piąte domostwo (19%) ma dwa lub więcej odbiorniki telewizyjne. Drugim co do popularności ekranem jest smartfon, do którego ma dostęp 73% gospodarstw telewizyjnych. Trzecim z kolei jest komputer/laptop obecny w 67% gospodarstw telewizyjnych.

Jednocześnie blisko 40% odbiorników telewizyjnych to smart TV, czyli telewizory z opcją podłączenia do Sieci, ale faktycznie podłączone do Internetu telewizory ma obecnie 27% gospodarstw telewizyjnych. Liczba ta w ciągu ostatnich sześciu lat potroiła się z 9% w 2015 r. W 2020 r. wzrosło wykorzystanie telewizora do innych celów niż oglądanie tradycyjnej telewizji. Największy wzrost nastąpił w przypadku oglądania treści VoD. 15% gospodarstw telewizyjnych deklaruje wykorzystywanie telewizora do oglądania treści VoD. Jest ich już blisko dwa razy więcej niż w 2019 r., kiedy było to 8% gospodarstw.

Dostęp do Internetu, który umożliwia m.in. korzystanie z takich serwisów, ma 77% telewizyjnych gospodarstw domowych. Spośród nich 26% płaci za dostęp do treści streamingowych czy to jednorazowo, czy też w modelu subskrypcyjnym. 95% gospodarstw korzystających z płatnej telewizji i jednocześnie płacących za treści streamingowe nie zamierza zmieniać aktualnej oferty telewizyjnej.

O badaniu
„Establishment Survey” to cykliczna aktualizacja badania założycielskiego Nielsen Media, mierzącego oglądalność mediów w Polsce. Aktualizacja odbyła się na podstawie dwóch fal po 6 tys. wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo (CAPI), przeprowadzonych w okresie od lipca do września i od października do listopada 2020 r.

  • 1
telewizor

Do czego służy telewizor?

17 marca 2021

  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
17.03.2021

Jakie są największe wyzwania na drodze zawodowej kobiet? Ogólnopolskie badanie wśród kobiet na kierowniczych stanowiskach

Jedna czwarta kobiet na menedżerskich stanowiskach czuje się niedoceniana w miejscu pracy. Mimo zajmowania wysokiego stanowiska i pełnienia odpowiedzialnej funkcji 61% badanych kobiet postrzega swoją rolę w firmie jako wspierającą, a nie przywódczą. 40% uważa swoje osiągnięcia za przeciętne. Takie są wyniki badania Clue PR, pt. „Bariery do kariery”. Z jakimi przeszkodami na drodze do rozwoju zawodowego kobiety muszą się mierzyć najczęściej?

16 marca 2021