- 2
- 6
„Tak dla podpasek” – kampania o ubóstwie menstruacyjnym w Polsce
Startuje ogólnopolska kampania, która zwraca uwagę na problem ubóstwa menstruacyjnego wśród dziewczynek. TakDlaPodpasek.pl ma zachęcić do podpisania się pod apelem do rządzących o bezpłatny dostęp do podpasek w każdej polskiej szkole.
Celem akcji jest wsparcie dziewczynek w Polsce w godnym przeżywaniu okresu. Także uchronienie ich przed opuszczaniem zajęć lekcyjnych z powodu miesiączki. Ubóstwo i wykluczenie menstruacyjne występują także w naszym kraju i w dużym stopniu dotyczą dziewczynek. Potwierdzają to badania Kulczyk Foundation z 2020 oraz 2022 r.:
- Raport dotyczący menstruacji z badania jakościowo-ilościowego, Difference dla Kulczyk Foundation, 2020.
- Sondaż na temat dostępu do środków menstruacyjnych w szkołach, Kantar na zlecenie Kulczyk Foundation, 2022.
Wynika z nich, że:
- Aż 54% nastolatek w Polsce przynajmniej raz nie poszło do szkoły z powodu okresu.
- 21% dziewczynek musiało zwolnić się z lekcji z powodu braku środków higieny menstruacyjnej.
- 67% Polek przyznaje, że zdarzyło im się nie mieć w szkole dostępu do podpasek.
- Jednocześnie 64% Polek i Polaków uważa, że podpaski w szkołach powinny być darmowe.
– Podczas tworzenia kampanii zaskoczyło nas wiele. Nie tylko statystyki, które w przerażający sposób pokazują wymiar problemu, jakim jest ubóstwo menstruacyjne. Również brak możliwości nagłośnienia tematu w przestrzeni publicznej. Sytuacja zmusiła nas do przygotowania spotów w różnych wariantach, ponieważ pokazanie na bieliźnie krwi menstruacyjnej okazało się zbyt odważnym obrazem. Mamy nadzieję, że tą akcją uda nam się wywołać pozytywną zmianę w tych dwóch obszarach – mówi Anna Żurek, account director, Havas Warsaw.
Spot opowiada historię dziewczynek i kobiet, które łączy szkoła i temat menstruacji
Film porusza problem braku dostępu do środków higieny menstruacyjnej, którego codziennie doświadczają uczennice z całej Polski. Jedną z ról w spocie zagrała Marianna Zydek. W rolę narratorki wcieliła się Magdalena Cielecka.
Spot został przygotowany w kilku wersjach: 60 sekund, 30 sekund i 4 x 15 sekund. Wersje różnią się pomiędzy sobą bohaterkami i scenariuszem. Wszystkie odsłony kampanii łączy problem ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego. Jednym z wątków jest także społeczne tabu wokół tematu okresu, które utrudnia funkcjonowanie nastoletnim uczennicom.
Nie wszędzie spot zostanie pokazany w całości. Problemem okazała się krew menstruacyjna, przez którą pełny film nie może zostać wyemitowany we wszystkich stacjach telewizyjnych. Nie ma też możliwości promowania tej wersji spotu w mediach społecznościowych. Wersję bez cenzury można zobaczyć na stronie TakDlaPodpasek.pl.
Spot bez krwi menstruacyjnej:
W Polsce żyje obecnie ponad 2 mln dziewczynek w wieku 9–19 lat. Większość z nich miesiączkuje lub w niedalekim czasie zacznie miesiączkować. Zapewnienie im dostępu do środków higieny menstruacyjnej oraz edukacji na temat zdrowia menstruacyjnego to pierwszy krok do wzmocnienia pewności siebie i budowania wspierającego środowiska wśród rówieśników.
Akcja ma również na celu zniwelowanie tabu i stygmatyzacji, które towarzyszą miesiączce
Havas Warsaw wspólnie z Okresową Koalicją i Kulczyk Foundation chcą zapewnić bezpłatny dostęp do środków menstruacyjnych i edukacji na temat zdrowia menstruacyjnego we wszystkich polskich szkołach. Celem jest zmiana systemowa i wprowadzenie w życie ustawy, która zmieni prawo w tym zakresie.
Kampania, która startuje 17 kwietnia, obejmuje:
- spoty do telewizji – 30” i 2 x 15” (stacje grupy Polsat, TVN i TVP oraz kanały tematyczne),
- wideo do Internetu,
- działania w mediach społecznościowych.
Za zakup mediów odpowiada Havas Media. Do działań pro bono przyłączyli się również influencerzy, do których pomogli dotrzeć Lettly i Havas Play.
Projekt ustawy o darmowych podpaskach w każdej polskiej szkole przygotowuje Okresowa Koalicja
Jest to zrzeszenie organizacji i ekspertek, które zajmują się normalizacją tematu miesiączki. Pod koniec maja Okresowa Koalicja przekaże projekt przedstawicielkom i przedstawicielom Sejmu i Senatu, licząc na jego szybkie wprowadzenie w życie.
Apel o zmiany w prawie umożliwiające dostęp do podpasek we wszystkich polskich szkołach można podpisać na stronie www.takdlapodpasek.pl.
– Silne tabu wokół miesiączki to jedna z przeszkód na drodze do wprowadzenia nowych przepisów. Ale jednocześnie dowód na to, że oprócz darmowych podpasek, niezbędna jest też edukacja na temat zdrowia menstruacyjnego. Zmiana rzeczywistości zaczyna się od zmiany w głowach. Pamiętajmy o tym, walcząc o środki higieny menstruacyjnej w każdej polskiej szkole – przekonuje Magdalena Schejbal, członkini Okresowej Koalicji.
- 6