„Tak dla podpasek” – kampania o ubóstwie menstruacyjnym w Polsce
  • 2
  • 6
17.04.2023

„Tak dla podpasek” – kampania o ubóstwie menstruacyjnym w Polsce

Startuje ogólnopolska kampania, która zwraca uwagę na problem ubóstwa menstruacyjnego wśród dziewczynek. TakDlaPodpasek.pl ma zachęcić do podpisania się pod apelem do rządzących o bezpłatny dostęp do podpasek w każdej polskiej szkole.

Celem akcji jest wsparcie dziewczynek w Polsce w godnym przeżywaniu okresu. Także uchronienie ich przed opuszczaniem zajęć lekcyjnych z powodu miesiączki. Ubóstwo i wykluczenie menstruacyjne występują także w naszym kraju i w dużym stopniu dotyczą dziewczynek. Potwierdzają to badania Kulczyk Foundation z 2020 oraz 2022 r.:

Wynika z nich, że:

  • Aż 54% nastolatek w Polsce przynajmniej raz nie poszło do szkoły z powodu okresu.
  • 21% dziewczynek musiało zwolnić się z lekcji z powodu braku środków higieny menstruacyjnej.
  • 67% Polek przyznaje, że zdarzyło im się nie mieć w szkole dostępu do podpasek.
  • Jednocześnie 64% Polek i Polaków uważa, że podpaski w szkołach powinny być darmowe.

Podczas tworzenia kampanii zaskoczyło nas wiele. Nie tylko statystyki, które w przerażający sposób pokazują wymiar problemu, jakim jest ubóstwo menstruacyjne. Również brak możliwości nagłośnienia tematu w przestrzeni publicznej. Sytuacja zmusiła nas do przygotowania spotów w różnych wariantach, ponieważ pokazanie na bieliźnie krwi menstruacyjnej okazało się zbyt odważnym obrazem. Mamy nadzieję, że tą akcją uda nam się wywołać pozytywną zmianę w tych dwóch obszarach – mówi Anna Żurek, account director, Havas Warsaw.

Spot opowiada historię dziewczynek i kobiet, które łączy szkoła i temat menstruacji

Film porusza problem braku dostępu do środków higieny menstruacyjnej, którego codziennie doświadczają uczennice z całej Polski. Jedną z ról w spocie zagrała Marianna Zydek. W rolę narratorki wcieliła się Magdalena Cielecka.

Spot został przygotowany w kilku wersjach: 60 sekund, 30 sekund i 4 x 15 sekund. Wersje różnią się pomiędzy sobą bohaterkami i scenariuszem. Wszystkie odsłony kampanii łączy problem ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego. Jednym z wątków jest także społeczne tabu wokół tematu okresu, które utrudnia funkcjonowanie nastoletnim uczennicom.

Nie wszędzie spot zostanie pokazany w całości. Problemem okazała się krew menstruacyjna, przez którą pełny film nie może zostać wyemitowany we wszystkich stacjach telewizyjnych. Nie ma też możliwości promowania tej wersji spotu w mediach społecznościowych. Wersję bez cenzury można zobaczyć na stronie TakDlaPodpasek.pl.

Spot bez krwi menstruacyjnej:

W Polsce żyje obecnie ponad 2 mln dziewczynek w wieku 9–19 lat. Większość z nich miesiączkuje lub w niedalekim czasie zacznie miesiączkować. Zapewnienie im dostępu do środków higieny menstruacyjnej oraz edukacji na temat zdrowia menstruacyjnego to pierwszy krok do wzmocnienia pewności siebie i budowania wspierającego środowiska wśród rówieśników.

Akcja ma również na celu zniwelowanie tabu i stygmatyzacji, które towarzyszą miesiączce

Havas Warsaw wspólnie z Okresową Koalicją i Kulczyk Foundation chcą zapewnić bezpłatny dostęp do środków menstruacyjnych i edukacji na temat zdrowia menstruacyjnego we wszystkich polskich szkołach. Celem jest zmiana systemowa i wprowadzenie w życie ustawy, która zmieni prawo w tym zakresie.

Kampania, która startuje 17 kwietnia, obejmuje:

  • spoty do telewizji – 30” i 2 x 15” (stacje grupy Polsat, TVN i TVP oraz kanały tematyczne),
  • wideo do Internetu,
  • działania w mediach społecznościowych.

Za zakup mediów odpowiada Havas Media. Do działań pro bono przyłączyli się również influencerzy, do których pomogli dotrzeć Lettly i Havas Play.

Projekt ustawy o darmowych podpaskach w każdej polskiej szkole przygotowuje Okresowa Koalicja

Jest to zrzeszenie organizacji i ekspertek, które zajmują się normalizacją tematu miesiączki. Pod koniec maja Okresowa Koalicja przekaże projekt przedstawicielkom i przedstawicielom Sejmu i Senatu, licząc na jego szybkie wprowadzenie w życie.

Apel o zmiany w prawie umożliwiające dostęp do podpasek we wszystkich polskich szkołach można podpisać na stronie www.takdlapodpasek.pl.

– Silne tabu wokół miesiączki to jedna z przeszkód na drodze do wprowadzenia nowych przepisów. Ale jednocześnie dowód na to, że oprócz darmowych podpasek, niezbędna jest też edukacja na temat zdrowia menstruacyjnego. Zmiana rzeczywistości zaczyna się od zmiany w głowach. Pamiętajmy o tym, walcząc o środki higieny menstruacyjnej w każdej polskiej szkole – przekonuje Magdalena Schejbal, członkini Okresowej Koalicji.

  • 6
Kampania „Tak dla podpasek”

Kampania „Tak dla podpasek”

Kampania „Tak dla podpasek”
Kampania „Tak dla podpasek”
Kampania „Tak dla podpasek”
Kampania „Tak dla podpasek”
Kampania „Tak dla podpasek”

17 kwietnia 2023