Szymon Hołownia uczy, czym jest demokracja
  • 1
  • 1
25.06.2020

Szymon Hołownia uczy, czym jest demokracja

W spocie wyborczym Szymona Hołowni kandydat na prezydenta wyjaśnia, czym jest demokracja. Na prostym przykładzie pokazuje, że aby społeczeństwo mogło być wspólnotą, musi uwzględniać prawa mniejszości.

„Demokracja nie oznacza rządów większości. W demokracji jest miejsce dla każdego. Każdy głos jest ważny” – mówi w reklamie Szymon Hołownia. By zilustrować właściwe rozumienie demokracji, posługuje się prostą opowieścią. Pokazuje w niej, że nieuwzględnianie praw mniejszości szkodzi całemu społeczeństwu.

Tekst ze spotu wyborczego:

„Demokracja jest super, ale czy na pewno rozumiem, co to jest demokracja? Niektórzy mówią, że demokracja to rządy większości. Wyobraźmy więc sobie drużynę, która udaje się̨ na zawody. W pewnym momencie dociera do rwącej rzeki. Można próbować ją przepłynąć albo iść do mostu, który jest bardzo daleko. Drużyna głosuje: na 10 zawodników 7 chce płynąć, a 3 iść do mostu. A więc płyną̨; jednak okazuje się̨, że ci, którzy chcieli iść do mostu, nie umieją̨ pływać i toną. Dalej idzie więc już̇ tylko 7 zawodników.

Po jakimś czasie docierają̨ do wysokiej góry. Można się̨ na nią̨ wspiąć, ale to będzie meczące. Można też przejść wąskim tunelem. Znów głosują̨: 5 jest za tunelem, a 2 za przejściem górą. Idą zatem tunelem. Jednak okazuje się̨, że ci dwaj, którzy chcieli iść górą, są̨ zbyt duzi i nie mieszczą̨ się̨ do tunelu. Z drugiej strony wychodzi więc tylko 5. W końcu docierają̨ na zawody, ale przegrywają̨, bo jest ich za mało.

Tak jest z demokracją. W prawdziwej demokracji większość musi się̨ liczyć z mniejszością̨. Bo bez niej nie ma drużyny. Nie ma społeczeństwa. Dziś sejm i rząd dbają̨ tylko o swoich. Ale Prezydent musi być prezydentem różnych Polaków. Prezydent musi być głową i sercem”.

  • 1
Szymon Hołownia uczy, czym jest demokracja

Szymon Hołownia uczy, czym jest demokracja

24 czerwca 2020

  • 0
  • 5
  • 0
  • 0
  • 0
24.06.2020

Aż 59% Polaków odczuwało brak wydarzeń kulturalnych z powodu pandemii – badanie ARC Rynek i Opinia

Aż 59% Polaków odczuwało brak wydarzeń kulturalnych z powodu pandemii – wynika z badania ARC Rynek i Opinia. Dwie trzecie badanych deklaruje, że pójdzie do kina, gdy już będzie taka możliwość, a połowa chętnie wybierze się na koncert. Pytanie, czy zrobią to w obliczu licznych obostrzeń sanitarnych i konieczności używania maseczek podczas seansu czy imprezy?