„Szanuj siebie” – No Fluff Jobs walczy o poprawę standardów rekrutacyjnych
  • 0
  • 25
17.10.2022

„Szanuj siebie” – No Fluff Jobs walczy o poprawę standardów rekrutacyjnych

Portal z ofertami pracy w IT No Fluff Jobs zwraca uwagę w kampanii na nieprzejrzyste procesy rekrutacyjne, dyskryminację ze względu na wiek lub płeć czy brak informacji o proponowanych zarobkach w ogłoszeniach.

Z badania No Fluff Jobs przeprowadzonego przed kampanią „Szanuj siebie” wynika, że 93 proc. Polek i Polaków uznaje podawanie zarobków za ważny lub bardzo ważny element ogłoszeń o pracę. Podobne dane dotyczą typów umów. 90% ankietowanych uznaje tę informację za istotną i chciałoby ją znać już na etapie czytania ogłoszenia.

Kampania ma za zadanie rozpoczęcie publicznej dyskusji, by pokazać, że podawanie wynagrodzenia pozwala nie tylko znaleźć osobę dopasowaną do stanowiska pracy. Ułatwia też przeciwdziałanie nierównościom płac. Traktowanie kandydatów z szacunkiem na każdym etapie buduje natomiast pozytywny odbiór pracodawcy w oczach zatrudnionych pracowników, jak i kandydatów do pracy.

Drugim ważnym celem całej akcji jest wywarcie wpływu na Komisję Europejską. Ta może przyspieszyć wprowadzenie obowiązku publikacji jawnych wynagrodzeń w ogłoszeniach o pracę.

Na stronie SzanujSiebie.com można podpisać list w tej sprawie skierowany do Komisji Europejskiej

– W ciągu miesiąca zebraliśmy ponad 10 tys. podpisów z Polski i Węgier pod listem kierowanym do Ursuli von der Leyen. Kampania dopiero się rozkręca, a już mamy pozytywny odbiór z rynku, że to potrzebne działanie. Wcześniej brakowało uświadamiających akcji, które miały na celu edukację w zakresie dobrych praktyk rekrutacyjnych. Już po pierwszym tygodniu po revealu (pierwsza część kampanii była dwutygodniowym, anonimowym teaserem z hasłem „Szanuj siebie”) wpisy związane z akcją miały ponad 1 mln wyświetleń na samym LinkedInie – analizuje Lech Wikaryjczyk, head of marketing w No Fluff Jobs.

Etap teaserowy kampanii z samym hasłem „Szanuj siebie” trwał dwa tygodnie

Wieloznaczność hasła miała zwrócić uwagę przechodniów i internautów. Nie zabrakło także nośników niestandardowych. Na chodnikach pojawiło się m.in. milk graffiti. To technika polegająca na umieszczeniu komunikatu za pomocą barwnika ze specjalnie przygotowanej organicznej, biodegradowalnej i bezpiecznej dla środowiska mieszanki na bazie mleka w proszku i wody oraz naturalnych pigmentów.

– Wiele osób myślało, że to kolejna kontrowersyjna akcja Fundacji Kornice. Po revealu mnóstwo ludzi pisało do nas bezpośrednio i w komentarzach, że zostali bardzo miło zaskoczeni przez wydźwięk akcji, że w końcu można nie bać się typograficznych nośników w przestrzeni miejskiej – tłumaczy Lech Wikaryjczyk.

W ramach kampanii w przestrzeni publicznej umieszczono hasła, które zwracają się bezpośrednio do kandydatów, np.:

  • „Nie aplikuj na oferty bez podanego wynagrodzenia”,
  • „Masz prawo do informacji zwrotnej po rekrutacji”,
  • „Twój wiek nie może decydować o zatrudnieniu”.

W Warszawie przy ul. Parkingowej namalowano fluorescencyjny mural z głównym hasłem kampanii. W Gdyni, Warszawie, Poznaniu i Gdańsku zorganizowano happeningi wzywające do uczestnictwa w akcji i wyrażenia swojego zdania na temat standardów rekrutacyjnych. We Wrocławiu i Warszawie zorganizowano projekcje laserowe z napisami „Szanuj siebie” wyświetlanymi na koronach drzew i budynkach.

Kampania ma charakter międzynarodowy

Toczy się m.in. na Węgrzech i w Czechach. Znalazło to również odzwierciedlenia w hasłach, które pojawiają się na ulicach miast nad Wisłą.

– Nasze slogany pojawiły się też po angielsku, ukraińsku, węgiersku oraz czesku. Czyli w tych krajach, w których jesteśmy obecni z marką No Fluff Jobs – komentuje Marek Jarząbek, content lead w No Fluff Jobs. – Zresztą kwestia nośników ma w tym momencie już drugorzędny charakter. Kampania stała się viralem i trafiła pod strzechy niezależnie od wykształcenia czy miejsca zamieszkania odbiorców. Jesteśmy mile zaskoczeni zaangażowaniem w sieci.

Brak jawnych widełek płacowych to jedno

Druga sprawa to nieudzielanie feedbacku po rozmowie rekrutacyjnej czy zadawanie niestosownych pytań. Otrzymywanie informacji zwrotnych od pracodawcy w procesie rekrutacji jest ważne dla większości kandydatów (77 proc.). Mimo to tylko niecałe 20 proc. osób otrzymywało feedback często lub zawsze.

W obszarze pytań zadawanych na rozmowach kwalifikacyjnych wciąż jest wiele do poprawy. Podczas rozmów rekrutacyjnych kandydaci są pytani o:

  • stan cywilny (31 proc.),
  • posiadanie dzieci (27 proc.),
  • planowanie rodziny – pytanie do kobiet (27 proc.).

Pytanie o te kwestie jest postrzegane jako niestosowne, szczególnie dla kobiet.

  • 25
„Szanuj siebie” – zachęca portal z ofertami pracy w IT

„Szanuj siebie” – zachęca portal z ofertami pracy w IT

No Fluff Jobs – kampania teaserowa
No Fluff Jobs – kampania teaserowa
„Szanuj siebie” – zachęca portal z ofertami pracy w IT

Właściwa kampania No Fluff Jobs

No Fluff Jobs – właściwa kampania
No Fluff Jobs – właściwa kampania
No Fluff Jobs – nocne projekcje

Nocne projekcje w ramach akcji „Szanuj siebie”

No Fluff Jobs – nocne projekcje
No Fluff Jobs – nocne projekcje
No Fluff Jobs – nocne projekcje
No Fluff Jobs – nocne projekcje

No Fluff Jobs – happening

No Fluff Jobs – happening
No Fluff Jobs – happening
No Fluff Jobs – happening
No Fluff Jobs – milk graffiti

Milk graffiti

No Fluff Jobs – milk graffiti
No Fluff Jobs – milk graffiti
No Fluff Jobs – milk graffiti
No Fluff Jobs – milk graffiti
No Fluff Jobs – mural (fot. GLS)

Mural No Fluff Jobs (fot. GLS)

Mural (fot. GLS)

No Fluff Jobs – mural (fot. GLS)

No Fluff Jobs – mural (fot. GLS)

No Fluff Jobs – mural (fot. GLS)

Mural (fot. GLS)

No Fluff Jobs – mural (fot. GLS)

fot. GLS

17 października 2022

  • 3
  • 6
  • 0
  • 0
  • 0
17.10.2022

Rodzina Atomickich edukuje o energii jądrowej w kampanii Ministerstwa Klimatu i Środowiska

„Z energią jądrową na co dzień” – Ministerstwo Klimatu i Środowiska rusza z ogólnopolską kampanią informacyjno-edukacyjną. Na przykładach z codziennego życia ma pokazać możliwości energetyki jądrowej i to, jak budowa elektrowni jądrowych wpłynie na nasze życie. Bohaterami są członkowie rodziny Atomickich. W kampanii wezmą udział eksperci i popularyzatorzy nauki.