Na świeżym powietrzu i bez tłumów. Pandemia stworzyła nowy model jedzenia na mieście – pokazuje badanie Deloitte
  • 0
  • 1
8.07.2021

Na świeżym powietrzu i bez tłumów. Pandemia stworzyła nowy model jedzenia na mieście – pokazuje badanie Deloitte

Z ankiety przeprowadzonej w ramach badania „Global State of Consumer Tracker” Deloitte wynika, że sektor gastronomiczny powinien zmierzyć się z nowymi oczekiwaniami klientów, które wyewoluowały w trakcie pandemii. Konsumenci w Polsce i na świecie zapewniają np., że nawet po zakończeniu kryzysu epidemicznego nadal będą unikali tłumów. W stosunku do 2019 r. o ponad jedną trzecią zwiększyła się liczba Polaków, którzy deklarują, że częściej niż przed pandemią będą kupować świeże jedzenie. O 10 proc. zwiększyła się liczba tych, którzy będą zamawiać posiłki na wynos lub z dostawą.

Mieszkańcy wszystkich osiemnastu przebadanych przez Deloitte krajów deklarują, że po pandemii częściej niż przed pojawieniem się Covid-19 będą gotowali w domu. Globalnie liczba konsumentów, którzy tak odpowiedzieli, zwiększyła się średnio o 50 proc. W Polsce o 45 proc. Zmianę widać także w planowaniu wizyt w restauracjach. O jedną czwartą na świecie, a w Polsce o prawie jedną trzecią przybyło respondentów, którzy zapewniają, że rzadziej będą jadać na mieście.

Na naszych oczach powstaje nowy model korzystania z restauracji. Nie oznacza to, że zaczną one hurtowo znikać z map miast. Jakości, wygody, serwisu czy prestiżu, które dają nam wizyty w nich, nie da się bowiem w zupełności zastąpić odpowiednią adaptacją modelu jedzenia w domu. Podobnie jak możliwości, jakie dają restauracje w przypadku oficjalnych spotkań czy spotkań w większej grupie. Ważniejsze natomiast będą dla nas teraz bezpieczeństwo i przestrzeń, jaką dają np. ogródki restauracyjne – mówi Kamil Kucharczyk, wicedyrektor w dziale doradztwa finansowego Deloitte.

Zdaniem eksperta dotychczasowy model stołowania się w zatłoczonych restauracjach w dużej mierze zastąpi jedzenie na świeżym powietrzu. O 10 proc. przybyło konsumentów, którzy częściej będą zamawiali jedzenie na wynos lub z dostawą (+13 proc. globalnie) i produkty on-the-go, a więc dania gotowe do podgrzania.

Bardziej niż wcześniej będzie też się liczyła jakość spożywanych posiłków. O 36 proc. przybyło polskich konsumentów, którzy deklarują, że częściej niż przed pandemią będą kupowali świeże jedzenie (+38 proc. globalnie).

Trzy powody zmian
Eksperci Deloitte wyróżniają trzy powody, dla których konsumenci na całym świecie deklarują, że po zażegnaniu kryzysu związanego z pandemią nadal będą częściej jadać w domu.

  • Pierwszy z nich to powód natury strukturalnej. Zarówno konsumenci, jak i firmy spodziewają się, że model pracy zdalnej lub hybrydowej utrzyma się również po zakończeniu pandemii. W rezultacie mniej osób kupi kawę w drodze do biura, wybierze się na lunch w gronie współpracowników i skorzysta z ofert happy hours w restauracji. Praca hybrydowa oznacza również mniej podróży służbowych. To z pewnością wpłynie na zmniejszenie liczby osób korzystających z usług gastronomicznych na lotniskach i w hotelach. Z badania wynika, że w stosunku do 2019 r. o prawie 20 proc. przybyło osób, które po pandemii nadal będą pracowały z domu (+25 proc. globalnie). O ponad jedną trzecią zmniejszyła się liczba tych, którzy będą korzystać z hoteli (-29 proc. globalnie) i o prawie 40 proc. tych, którzy będą podróżować samolotami (-33 proc. globalnie).
  • Jest także powód ekonomiczny. Gotowanie w domu jest tańsze. Ma to znaczenie dla milionów ludzi, których sytuacja finansowa pogorszyła się w trakcie pandemii. Powód ten potwierdzają odpowiedzi na pytania dotyczące finansów. 63 proc. Polaków martwi się stanem swoich oszczędności, a 59 proc. spłatą kredytów. Ponad jedna trzecia woli też odłożyć w czasie większe zakupy.
  • Trzeci powód to preferencje. W czasie pandemii wielu z nas nauczyło się lepiej gotować. W 2020 r. odnotowano globalny wzrost sprzedaży książek kulinarnych o 17 proc. oraz małego AGD o 32 proc. Gotowanie w domu, przez wielu postrzegane jako zdrowsza opcja, stało się łatwiejsze. Nastąpiła też popularyzacja e-grocery, cateringów online i meal-kitów. Mowa tu o usługach gastronomicznych, w ramach których klienci otrzymują wstępnie poporcjowane, a czasem częściowo przygotowane składniki i przepisy kulinarne do samodzielnego przygotowania posiłku.

Oznacza to, że teraz konsumenci oczekują zdrowego jedzenia w rozsądnych cenach. Także możliwości spożycia go w higienicznych warunkach bądź elastycznych form dostawy posiłków – wyjaśnia Kamil Kucharczyk.

Zbyt wcześnie na towarzystwo
Większość konsumentów nie jest jeszcze gotowa do ponownego włączenia się w aktywności wymagające interakcji z innymi osobami w zatłoczonych miejscach. Odzwierciedleniem tego trendu jest nastawienie konsumentów do stołowania się poza domem czy podróżowania samolotem, ale też do udziału w wydarzeniach masowych, takich jak koncerty. O 29 proc. spadła w porównaniu z okresem sprzed pandemii liczba osób, które deklarują, że będą brały w nich udział (-28 proc. globalnie). O 23 proc. ubyło pasażerów publicznej komunikacji (-24 proc. globalnie).

Za to o 37 proc. zwiększyła się liczba konsumentów w Polsce, którzy będą robić zakupy online (+41 proc. globalnie). Oznacza to też silny zwrot w stronę efektywności komunikacyjnej. Wykorzystanie spotkań online minimalizuje logistykę, dojazdy czy przeloty do niezbędnego minimum w poszukiwaniu efektywnego wykorzystania czasu.

Uderzenie pandemii i jej efekt społeczny były tak silne, że raczej nie ma szans na powrót do poprzedniego modelu życia konsumentów. Niemniej nie będzie ono wyglądało jak w trakcie pandemii, a konsumenci prawdopodobnie będą szukali nowych, wygodnych dla siebie rozwiązań. Na przykład w przypadku powszechnego modelu pracy hybrydowej przejdziemy ze spotkań na Zoomie w dresach do urządzania profesjonalnego home office i wydzielania przestrzeni do pracy w domu – podsumowuje Kamil Kucharczyk.

Raport „Global State of Consumer Tracker” w języku angielskim dostępny jest na stronie www.deloitte.com.

  • 1
nowy model jedzenia na mieście

Pandemia stworzyła nowy model jedzenia na mieście

8 lipca 2021

7 lipca 2021