- 0
- 3
Świąteczny koszyk zakupowy 2024 droższy niż przed rokiem – badanie ASM SFA
Zestaw najpopularniejszych produktów świątecznych jest droższy niż przed rokiem o 4,58%. Choć to poziom zbliżony do inflacji, konsumenci przy kasach i tak widzą coraz wyższe wartości na paragonach. Tak wynika z badania „Świąteczny koszyk zakupowy ASM SFA 2024”.
W największym stopniu w ciągu roku podrożały:
- sok pomarańczowy (43%),
- czekolada mleczna (22%),
- niektóre przyprawy (cynamon 13,87%),
- herbata (13,14%).
Są też produkty, których cena spadła. Na przykład filety śledziowe są tańsze o 9,18% niż przed rokiem, a cena masy makowej z bakaliami spadła o 8,44%. Z analizy ekspertów ASF SFA wynika, że najniższą wartość koszyka świątecznego w grudniu 2024 można znaleźć w sklepach typu Cash & Carry. Nieco drożej jest w hiper- i supermarketach, a najwyższą wartość świąteczny koszyk zakupowy miał w dyskontach.
Według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w październiku 2024 r. wzrosły w skali roku o 5%. Z kolei w listopadzie – według szybkiego szacunku – o 4,6%.
Wartość świątecznego koszyka zakupowego ASM SFA wzrosła od grudnia 2023 o 4,58%
Najwyższe rachunki za świąteczne produkty w tym roku wystawiają konsumentom dyskonty. Za zestaw najpopularniejszych przed świętami produktów trzeba było w nich zapłacić 276,61 zł. To o 14,17 zł (5,4%) więcej niż w najtańszych w tym roku sklepach typu Cash & Carry, w których świąteczny koszyk kosztował 262,44 zł. W środku stawki są jeszcze hipermarkety (270,28 zł) oraz supermarkety (271,09 zł).
Średnia cena koszyka produktów świątecznych wyniosła 271,21 zł
Sieci, w których świąteczny koszyk zakupowy był najtańszy, to:
- Dino (248,97 zł),
- Auchan (252,22 zł),
- Makro Cash & Carry (258,50 zł).
Na drugim krańcu rankingu uplasowały się:
- Carrefour (282,74 zł),
- Polomarket (284,68 zł),
- Netto (295,06 zł).
Porównanie cen koszyka złożonego z wybranych do analizy produktów wykazało, że w największym stopniu świąteczny zestaw zakupów podrożał w ciągu roku w sieci Lidl – o 16,11%. Nieco mniejszy wzrost (15,47%) odnotowano w sklepach Aldi oraz w sieci Biedronka (10,56%). Ceny spadły jedynie w sklepach Dino (-9,14%) oraz Makro Cash & Carry (-4,96%). W sklepach Selgros Cash & Carry były niższe o 0,55%.
– W 2024 r. koszyk podstawowych produktów na świąteczny stół jest droższy średnio o około 5% w porównaniu z ubiegłym rokiem. To kolejny wzrost w ostatnich latach, ale już nie tak dotkliwy, jak przed rokiem, gdy zestaw świątecznych produktów przeanalizowanych przez ASM SFA był droższy o 13% wobec 2022 r. Pomiędzy grudniem 2023 a 2024 w największym stopniu podrożały soki, czekolada i niektóre przyprawy. W najmniejszym stopniu drożały kawa i słodkie napoje, ale są też takie produkty, których ceny spadły. Są wśród nich majonez, masa makowa czy filety śledziowe – komentuje Kamil Kruk, client service & analysis director ASM SFA.
– Obecne ceny są konsekwencją wielu czynników, w tym napiętej sytuacji geopolitycznej, zmian na rynkach surowców oraz wzrostu kosztów produkcji i transportu. Konsumenci coraz częściej zmuszeni są do poszukiwania oszczędności, wybierając tańsze alternatywy, ograniczając zakupy lub korzystając z promocji. Pomimo odczuwalnie rosnących cen nadchodzące święta nie będą wiązały się z tak wieloma wyrzeczeniami, jak to było przed rokiem lub dwa lata temu. Niemniej dla części konsumentów zorganizowanie świątecznego stołu może okazać się sporym wyzwaniem finansowym – dodaje.
Analitycy ASM SFA sprawdzili również ceny masła, których znaczący wzrost zauważyli ostatnio konsumenci.
Kostka masła między listopadem a grudniem tego roku w większości sieci podrożała o około 11%, natomiast w dwóch sieciach ten wzrost wyniósł nawet 17%
Wpływ na ceny masła ma nie tylko okresowy wzrost popytu związany ze świętami, ale także:
- wyższe koszty produkcji (energia, pasze),
- odczuwalna inflacja,
- zmniejszone zapasy mleka na rynku.
Można założyć, że o ile nie nastąpi stabilizacja na rynku mleczarskim lub spadek inflacji, to ceny zbliżone do 10 zł za kostkę staną się nową normą.
W 2024 r. koszyk zakupów świątecznych jest ponownie droższy niż przed rokiem. I choć ten wzrost jest niższy niż w grudniu 2023, to i tak przy sklepowych kasach konsumenci zostawią więcej pieniędzy. Co prawda sieci handlowe aktywnie starają się zwrócić uwagę klientów, ale działania dotyczą raczej akcji wizerunkowych i nowych pomysłów na atrakcyjną ekspozycję produktów, a nie specjalnych akcji promocyjnych, pozwalających obniżyć ceny wybranych towarów.
O badaniu
Zgodnie z przyjętą metodologią w badaniu i raporcie „Świąteczny koszyk zakupowy 2024” przeanalizowano ceny 35 produktów kojarzonych ze świętami. W ten sposób porównano wartości koszyka świątecznego 2024 i różnice pomiędzy jego wartościami w 13 analizowanych sieciach handlowych.
Na potrzeby analizy porównawczej, w której ceny produktów oraz wartość koszyka porównano do stanu z roku 2023, wybrano 14 produktów spośród 35 analizowanych. W ten sposób uzyskano wiarygodne dane porównawcze pomiędzy rokiem 2023 i 2024. Rodzaje analizowanych sklepów:
- Cash & Carry (Makro, Selgros) – wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów;
- Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) – sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach;
- Supermarket (Dino, Polomarket, Intermarché) – samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²;
- Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc) – sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²;
- Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych.