Świąteczne zwyczaje w badaniu dla marki E.Wedel
  • 0
  • 1
27.11.2019

Świąteczne zwyczaje w badaniu dla marki E.Wedel

Śpiewanie kolęd, 12 potraw, świąteczne przygotowania czy ubieranie choinki. Te pozytywne symbole kojarzą nam się z Bożym Narodzeniem. Na zlecenie marki E.Wedel zbadano, w jaki sposób różne pokolenia przeżywają ten czas, z jakimi wyzwaniami muszą się mierzyć i co łączy przedstawicieli wszystkich pokoleń zasiadających wspólnie do wigilijnego stołu.

Z badania „Zetki i starsze pokolenia wobec Wigilii” wynika, że nie wszystkie świąteczne zwyczaje są oceniane pozytywnie. Głównymi punktami zapalnymi, które zaburzają atmosferę świąteczną, są:

  • kwestie przygotowań,
  • wymuszone życzenia,
  • jakość prowadzonych przy stole rozmów,
  • korzystanie z telefonów komórkowych w trakcie wieczerzy.

Starsze pokolenia (41% rodziców i 51% dziadków) życzyłyby sobie większego zaangażowania Zetek w przygotowania. Najmłodsi z kolei skarżą się na słabą organizację tego procesu.

Wszyscy wskazują, że korzystanie ze smartfonów powoduje niesnaski. Dla najstarszych jest to naruszenie sacrum (27%). Rodzice używają telefonów głównie w celu wymiany życzeń z osobami nieobecnymi oraz do robienia rodzinnych zdjęć. Jednocześnie mają za złe korzystanie z nowych technologii przez ich dzieci.

Najmłodsze pokolenia uciekają do wirtualnego świata od rozmów przy stole. Te bowiem nie spełniają ich oczekiwań (dla 33% Zetek telefon to antidotum na nudę), a wymuszone życzenia przy opłatku są dla nich największą barierą udanej Wigilii. 37% uznaje to za problem, a dla 23% to najważniejszy problem.

Zetki chcą się skupić na relacjach, porozmawiać, posłuchać różnych historii i anegdot rodzinnych, spędzić wspólnie aktywny, radosny czas. Oczekiwania te jednak nie są spełnione dla dużej części z nich. Zamiast ciekawych rozmów często słuchają narzekania, są przymuszani do składania życzeń, których nie chcą składać.

Wyraźnie widać tu zmianę pokoleniową. Młodzi ludzie mają już coraz większą świadomość, jak ważna jest rozmowa i bycie „tu i teraz”. Prawdopodobnie wynika to z lepszych umiejętności otwartej komunikacji – uważa psycholog Magdalena Chorzewska, ekspertka kampanii „Przejdźmy w tryb świąteczny”.

Z kolei pokolenie dziadków chciałoby dowiedzieć się więcej o prywatnym życiu swoich wnuków i kultywować tradycje, którym hołduje od lat.

Dziadkowie byliby bardziej zadowoleni, gdyby wnuczęta rozmawiały z nimi na temat swojego życia. Reagują niezadowoleniem, kiedy Zetki zaczynają wyciągać telefony i przekierowują całą swoją uwagę na małe ekrany. Przyczyną złości jest prawdopodobnie poczucie bycia lekceważonym, brak informacji ze strony wnucząt, a także ignorowanie wieloletnich tradycji świątecznych. Dla niektórych może to być oznaką braku szacunku.

Tymczasem korzystanie ze smartfonów jest wynikiem znudzenia i braku interesujących rozmów. Mając tę wiedzę, zarówno Zetki, jak i rodzice oraz dziadkowie mogliby nieco zmodyfikować sposób spędzania Wigilii, tak aby odpowiedzieć na potrzeby wszystkich badanych grup. Tym samym częstotliwość korzystania ze smartfonów mogłaby być znacznie zmniejszona – dodaje Chorzewska.

Łączy nas jedno
Pomimo różnic w postrzeganiu świąt oraz symboli i tradycji bożonarodzeniowych w każdym pokoleniu na pierwszy plan wysuwa się potrzeba bliskości i kontaktu z rodziną. Wszystkie grupy uznają, że obecność kompletu najbliższych przy wigilijnym stole jest podstawowym warunkiem udanych świąt (65%).

Zgadzają się również co do tego, że dobra atmosfera w Wigilię i spotkanie z rodziną są ważniejsze od tradycji i świątecznych przygotowań (80%, najstarsi – 86%).

W jaki sposób będziemy spędzać święta w przyszłości?
Przeprowadzone badania pozwalają prognozować zmiany, jakie mogą zachodzić w polskim społeczeństwie w związku ze sposobem spędzania oraz przeżywania świąt. Zdaniem Magdaleny Chorzewskiej wraz z dorastaniem pokolenia Z wiele aktualnych tradycji zostanie zmodyfikowanych.

Być może ze stołu zniknie 12 potraw, a pojawi się ich tylko kilka. Dom nie będzie aż tak starannie przygotowany do świąt, jak ma to miejsce obecnie, ale atmosfera panująca w nim będzie przyjemniejsza i otwarta.

Z pewnością możemy spodziewać się, że zwiększy się korzystanie z nowych technologii w czasie świąt. Ekspertka przewiduje jednak, że to, co najistotniejsze, nie ulegnie zmianie.

Jedno jest pewne: cała magia świąt nadal będzie miała miejsce w domu rodzinnym lub w domach najbliższej rodziny, w jak największym gronie. Jest to bowiem bez wątpienia wyjątkowy czas, w którym najważniejsze jest zaspokajanie potrzeby umacniania relacji z osobami nam najbliższymi – mówi ekspertka.

O badaniu
„Zetki i starsze pokolenia wobec Wigilii”, raport Quant & Qual z badania dla Lotte Wedel, Warszawa, 31 października 2019.

Qual: 6 FGI, N=31, Quant: CAWI, N=300

Pokolenie Z – osoby urodzone po 1990 r.

Wnioski z badań były inspiracją do stworzenia kampanii „Przejdźmy w tryb świąteczny”, która zachęca do bycia z bliskimi „tu i teraz”, czyli do skupienia się na budowaniu relacji w święta bez codziennych rozpraszaczy uwagi.

  • 1
Świąteczne zwyczaje w badaniu dla marki E.Wedel

„Zetki i starsze pokolenia wobec Wigilii” – badanie dla marki E.Wedel

27 listopada 2019