Świąteczna reklama Microsoftu – smutna i odstręczająca czy trafna i na czasie?
  • 2
  • 2
28.12.2020

Świąteczna reklama Microsoftu – smutna i odstręczająca czy trafna i na czasie?

Na początku grudnia Microsoft opublikował swoją świąteczną reklamę „Find Your Joy (A Dog’s Dream)”. Zamknięci w domu członkowie rodziny niezwykle intensywnie korzystają z gier i innych programów firmy. Ich pies Rufus bardzo chciałby również uczestniczyć w tak angażujących aktywnościach. Zapada w drzemkę i…

Na niektórych odbiorcach świąteczna reklama Microsoftu, wykreowana przez McCann New York, zrobiła przygnębiające wrażenie. Część komentatorów nazywa ją wręcz antyreklamą.

Zdaniem krytykujących spot przedstawia smutny obraz rodziny uzależnionej od komputerów. Pies podchodzi do każdego z domowników, oczekując zainteresowania i zabawy. Nie zostaje jednak zauważony lub opiekun obdarza go tylko zdawkową czułością. Każdy jest zbyt pochłonięty grą w Halo, spotkaniem na Teamsie, budowaniem w Minecrafcie czy pilotowaniem samolotu w symulatorze lotów. Co więcej, Rufus zauważa w oknie innego psa, który podobnie jak on jest znudzony i osamotniony.

Z tym właśnie psim kolegą główny bohater reklamy będzie przeżywał swe przygody online, kiedy zapadnie w sen.

W reakcji na takie interpretacje publicysta OnMSFT.com stara się zwrócić uwagę, że reklama przede wszystkim oddaje bogactwo oferty Microsoftu dla osób zamkniętych w domach w związku z pandemią. Uważa też, że jeśli spot „Find Your Joy” jest smutny, to z zupełnie innego powodu, niż dopatrują się komentatorzy. Smutne są okoliczności, które zmuszają ludzi do szukania ucieczki w świecie gier i komunikatorów. To jednak zdaniem piszącego lepsze od zupełnej bierności.

A co z osamotnionym Rufusem? Kareem Anderson podkreśla, że drzemiący pies nie śni o głaskaniu ani aportowaniu piłki. Marzy o zanurzeniu się w internetowym świecie, który tak absorbuje jego domowników.

W innej z kolei publikacji pracownicy Biscuit Filmworks – studia, które zajęło się produkcją reklamy, próbują zaakcentować kunszt, z jakim psie postaci zostały przeniesione do symulatora lotów czy Minecrafta. Dodają przy tym, że pracujące w realiach tej gry studio Blockworks stworzyło nawet bezpłatny dodatek Dogtopia. Psy znajdują radość w Dogtopii, harcując po lesie, w którym drzewa mają kształt kości, albo przyjaźniąc się z wiewiórkami.

Czy wszystko to brzmi przekonująco? Świąteczne reklamy przyzwyczaiły nas raczej do afirmowania tradycyjnie okazywanej serdeczności i uwagi. Nawet w spotach marek technologicznych podkreślano np. aspekt łączenia ludzi, ale i zachęcano do odkładania na bok urządzeń, kiedy pojawia się możliwość bezpośredniej interakcji. Owszem, zdarzało się, że twórcy takich reklam wplatali w budowane historie negatywne emocje. Nie od dziś wiadomo jednak, że trzeba to robić bardzo umiejętnie, aby wywrzeć zamierzony efekt. To prawdziwa wyższa szkoła jazdy w storytellingu.

  • 2
świąteczna reklama Microsoftu

Świąteczna reklama Microsoftu „Find Your Joy (A Dog’s Dream)” zasmuciła wielu odbiorców

świąteczna reklama Microsoftu

28 grudnia 2020

  • 0
  • 5
  • 0
  • 0
  • 0
28.12.2020

Cannual Report 2020 – raport sieci niezależnych agencji reklamowych i domów mediowych WeCan

Szósta edycja raportu pokazuje, że stabilna ekspansja na rynkach reklamowych Europy Środkowo-Wschodniej była kontynuowana w 2019 r. Zaowocowała ogólnym wzrostem o 9,8% i osiągnęła poziom 15,2 mld euro netto, jeśli chodzi o łączną wartość wydatków. Widać było dynamiczny wzrost wydatków na reklamę cyfrową i stopniowe przejmowanie rynku z rąk telewizji. Jednak na skutek wybuchu pandemii Covid-19 zaburzenia były odczuwalne nawet na najbardziej stabilnych rynkach.

27 grudnia 2020

26 grudnia 2020